Foto: iStock
FEIL PÅ TV
JURIDISK: En forbruker kan innhente informasjon fra annen sakkyndig, og vil kunne få denne kostnaden dekket, om det har betydning for utfallet. Det ser vi i denne saken.
Sammendrag av
faktiske forhold og partenes anførsler:
Klageren har lagt frem kvittering på kjøp av en TV for kr 14.790,-
den 09.07.2017. Det er ikke klagerens navn som går frem av kjøpskvitteringen.
Klageren har lagt frem bekreftelse fra kjøper, på at det er klageren som eier
produktet. Klageren reklamerte på TV-en til innklagde på grunn av feil ved
skjermen. Klageren har opplyst at han gjorde innklagde oppmerksom på problemet
første gang den 20.04.2020. Av rapporten fra verkstedet til innklagde går det
frem at TV-en ble levert inn på denne datoen. Etter undersøkelsen har innklagde
opplyst til klageren at feilen skyldes en innbrent feil i TV-en. Innklagde
hevder at dette skyldes at skjermen har stått i ro med samme bilde over tid.
Innklagde konkluderte med at feilen ikke kan rettes opp ved hjelp av garanti
eller reklamasjon, da det ikke var tale om en fabrikasjonsfeil. Klageren har på
sin side bestridt dette, og vist til at TV-en har innebygd skjermsparer.
Klageren hevder at det derfor er umulig at skjermen har stått i ro med samme
bilde over tid. Klageren har bedt innklagde om å gi en forklaring på hvordan
dette kan skje når skjermen har innebygd skjermsparer. Innklagde gjorde en ny
vurdering av saken i forbindelse med at den var inne til mekling. Det går frem
av udatert e-post fra innklagde at tekniker opplyste at servicerapporten viser
at TV-en er brukt 6359 timer, og at dette utgjør i gjennomsnitt ca. 7 timer
hver dag. Videre står det at «når jeg ser på det røde bilde av tv, er det et
firkantet bilde i skjermen som kan komme av et bilde som er stått fast lenge.
Hvordan dette er kommer er umulig for oss og tekniker å si» […] «Med overnevnte
link kan det være bruker feil eller feil innstillinger på tv. Mulig brukt som
pc-skjerm eller brukt via mobil app. Helt umulig for oss å si».
Sannsynlig-heten for at feilen skyldes slitasje vil altså øke i takt med hvor gammel tingen er
Klageren bestrider at han har brukt TV-en som pc-skjerm
eller brukt den via mobil. Det opplyses at TV-en er brukt normalt, og klageren
hevder at den må kunne forventes å brukes i mange år til med tanke på prisen og
merket. Klageren har 08.10.2021 sendt e-post til Forbrukerklageutvalget, vedlagt
en sakkyndig vurdering av TV-en gjort av ekstern tredjepart, datert 06.11.2020.
Av rapporten følgende: «Konstatert defekt OLED panel. Årsak til feil kan
ikke konkluderes med sikkerhet, men OLED panel er defekt sannsynligvis grunnet
panel/ matrise feil. TV timetall: 6360 timer».
Rapporten er oversendt innklagde i e-post av 08.10.2021.
Innklagde har ikke kommet med nye kommentarer eller anførsler etter å ha blitt
forelagt rapporten. Forbrukerklageutvalget forstår det slik at kjøper selv har
hentet TV-en hos selger og fraktet den til tredjeparts verksted.
Påstand:
Klageren har nedlagt påstand om at innklagde skal betale kr
14.790,- i hevingsoppgjør. I tillegg krever klageren erstatning på kr 3.580,74,-.
Det er ikke krevd renter.
Utvalget ser slik på
saken:
Saken gjelder et kjøp mellom en forbruker og en
næringsdrivende, og reguleres av forbrukerkjøpsloven. Det foreligger mangel ved
en gjenstand dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å
forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Mangelen må kunne
føres tilbake til leveringstidspunktet. Partene synes å være enige om at det
foreligger en feil ved produktet, herunder at bildet på tv-skjermen ikke
fungerer som det skal, noe som gjør at TV-en ikke kan brukes. Tvisten knytter
seg til hva som er årsaken til feilen, herunder om den kan føres tilbake til
forhold som forelå på leveringstidspunktet, eller til klagerens bruk av TV-en.
Det alminnelige utgangspunktet er at det er klageren som har bevisbyrden for
omstendighetene kravet bygges på. Dette gjelder også i forbrukerforhold. Det
går frem av forbrukerkjøpslovens forarbeider at i en tvist om en kjøpsrettslig
mangel foreligger, vil begge parter ha bevisføringsplikt. Siden selgeren ofte
har de beste kunnskaper om varen og dens mulige mangler, må den tyngste byrden
ligge på selgeren, se NOU 1993:27 s. 62. I Rt-1998-774 uttales at manglende
oppfyllelse av selgerens bevisføringsplikt, bør belastes leverandørkjeden.
Utvalget viser i tillegg til Ot.prp.nr.44 (2001–2002) s. 95. Her går det frem
at det i praksis stilles relativt beskjedne krav til forbrukerkjøperens
konkrete bevisføring. Utvalget vil likevel påpeke at selv om det ikke er en
streng bevisbyrde som er pålagt klageren, så må det være sannsynlighetsovervekt
for at skaden har oppstått som følge av feil eller svakhet som forelå ved
overtakelse. I denne vurderingen vil tingens alder spille inn. Utvalget viser i
denne forbindelse til NOU 1993:27 s. 63 hvor det uttales at «Hvis det f.eks er
tale om en fem år gammel CD-spiller vil alderen i seg selv gjøre det mer
sannsynlig at feilen skyldes naturlig slitasje eller kjøperens bruk».
Utvalget finner derfor at innklagde ikke i tilstrekkelig grad har sannsynliggjort at feilen skyldes klagerens bruk
Sannsynligheten for at feilen skyldes slitasje vil altså øke i takt med hvor
gammel tingen er. I denne saken viste den aktuelle feilen seg rundt to år og ni
måneder etter kjøpet. Det går frem av undersøkelser gjort av både innklagde og
uavhengig tredjepart, at TV-en har vært hyppig i bruk. Innklagde har imidlertid
ikke kunnet påvise eller forklare hvordan TVen har fått innbrent skjerm når
TV-en har innebygd skjermsparer. Klageren har flere ganger under dialogen med
innklagde bedt om at det gis en forklaring på hvordan dette kan skje.
Spørsmålet er likevel ikke besvart direkte. Innklagde har anført at TV-en kan
ha vært koblet til mobil eller pc, men det er ikke lagt ved dokumentasjon som
viser at slik bruk har funnet sted. Utvalget finner derfor at innklagde ikke i
tilstrekkelig grad har sannsynliggjort at feilen skyldes klagerens bruk.
Utvalget legger også vekt på at en uavhengig sakkyndig har hatt TV-en til
undersøkelse, og konkludert med at feilen sannsynligvis skyldes en «panel/
matrise feil». Dette sannsynliggjør at feilen kan skyldes noe annet enn ytre
påvirkning fra bruker. Innklagde har ikke bestridt den uavhengige sakkyndige
vurderingen, selv om innklagde er forelagt denne. Samlet sett finner utvalget
derfor å kunne legge til grunn at mangelen kan føres tilbake til
leveringstidspunktet. Klageren har krevd heving av kjøpet, og dette krever at
mangelen ikke er uvesentlig. Mangelen viste seg etter rundt 2 år og 9 måneder.
Utvalget bemerker at TV-en har vært mye i bruk, ved at den gjennomsnittlig har
stått på 7 timer daglig. Utvalget finner likevel at det sett hen til hva man
kan forvente av produktet, må legges til grunn at TV-en skal ha en vesentlig
lenger levetid enn det som er tilfellet i denne saken. Det er varierende i hvor
stor grad en TV er i bruk hos den enkelte, men sett hen til kvaliteten og
prisen på produktet, må det kunne forventes at TV-en holder lenger også ved
hyppig bruk. Mangelen er av en slik karakter at forbrukeren ikke lenger kan
bruke TV-en. Utvalget finner derfor at kravet til heving er oppfylt. Virkningen
av heving er at partenes plikt til å oppfylle avtalen faller bort og at
mottatte ytelser skal returneres. Innklagde plikter å betale kr 14.790,- til
klageren mot at klageren stiller TV-en til disposisjon for innklagde. Kjøperen
må normalt kunne nøye seg med å stille gjenstanden til selgerens disposisjon på
sin egen bopel. Han plikter ikke å sørge for at den blir sendt tilbake til
selgeren, eller betale fraktkostnader. Klageren har krevd erstatning for
kjøreutgifter, fergeutgifter og bompenger knyttet til frakting av TV-en fra
selger til tredjeparts verksted.
Det er også krevd erstatning for utgifter til
den sakkyndige vurderingen. Klageren kan kreve erstatning for kostnader påført
som følge av mangelen. Erstatningen kan reduseres i tråd med fkjl. § 54 første
ledd i de tilfellene hvor kjøperen har unnlatt å gjennomføre rimelige tiltak
for å begrense tapet. Utvalget finner at klageren har hatt utgifter knyttet til
at tingen har en mangel, men finner at klageren har unnlatt å gjennomføre
rimelige tiltak for å begrense tapet. Klageren har hentet ut TV-en på
innklagdes utsalgssted, og kjørt den til sakkyndig tredjepart som har verksted.
Klageren har ikke opplyst eller dokumentert hvorfor han har valgt å kjøre for å
hente TV-en selv, i stedet for å få TV-en sendt tilbake fra innklagde i posten.
I epost av 11.09.2020 til Forbrukerrådet skriver klageren at «Tvet ligger jo
som nevnt hos forhandler, og de nekter å sende dette retur fraktfritt».
Utvalget er av den oppfatning at prisen ved å sende TV-en i retur mot at
klageren betalte frakt, ville vært kostnadsbesparende for klageren sett i
forhold til kjøreutgifter ved å hente TV-en selv.
Utvalget kan heller ikke se
at det er opplyst eller dokumentert at innklagde ikke har tilbudt seg å sende
TV-en mot at klageren betalte frakt, og e-post 11.09.2020 indikerer at dette er
tilbudt fra innklagdes side. Utvalget finner etter dette grunnlag for å
redusere erstatningen. Erstatningen reduseres skjønnsmessig til kr 500,-, for
antatte fraktkostnader knyttet til retur av TV-en gjennom postlevering. Utvalget
har beregnet 5 kjøreavstanden til 31 km per tur, og tur/retur utgjør 62 km. Med
en kjøregodtgjørelse på kr 4,03 per km, utgjør kjøreutgiftene kr 249,86,-.
Klageren har dokumentert utgifter på kr 750,- til sakkyndig vurdering, og det
tilkjennes erstatning for denne utgiften.