Geir Isaksson i Logiq AS presenterte selskapets digitale varekatalog under musikkbransjehelgen. Foto: Stian Sønsteng

FRIGJØR TID TIL SALGSARBEIDET

– Med digital varekatalog kan leverandørene i musikkbransjen gjøre arbeidet én gang, og kundene har alltid rett informasjon tilgjengelig.

Publisert

Det sier Geir Isaksson i Logiq AS, når han presenterer selskapets digitale varekatalog under musikkbransjehelgen på Olavsgaard hotell den 23. og 24. september.

– Leverandørene gjør arbeidet én gang, laster det opp til en felles server, og kjeder og butikker henter informasjonen ett sted. Uten denne løsningen er det tidkrevende å oppdatere kundene med informasjon, i ulike format. Dessuten er det slik at du i det du har sendt fra deg noe som er trykt er det gått ut på dato, siden sortimentet og prisene stadig endres, sier Isaksson.

Logiq AS passerer i år 90 millioner kroner i omsetning, har 63 ansatte og hovedkontor i Halden. Selskapet kjøpte i 2006 EE-nett AS av Stiftelsen Elektronikkbransjen, som er utgiver av fagbladet Elektronikkbransjen, og fusjonerte på nyåret 2008 selskapene. Stiftelsen Elektronikkbransjen har i dag en bransjeavtale med Logiq AS, og deler kontorer med Loqiqs Oslo-avdeling.

– Vi har arbeidet med varekataloger i 20 år. Blant bransjene som er våre kunder, er briller/optikk, ur/gull og helsekost. I Sverige har Logiq FINFO varekatalogen for bygghandelen, med 1,4 millioner artikler fordelt på 400 leverandører og 800 butikker, sier Isaksson.

Bransjestandard

Han mener det fort kan bli slik at kjeder og butikker bruker unødig tid på å lete frem priser i en liste eller ringe leverandøren, med mindre dette ligger tilgjengelig i en digital varekatalog.

– Det er ikke noe negativt for leverandørene i musikkbransjen å snakke med kundene sine, men vi mener det er bedre for dem å bruke tiden på annen og salgsfremmende kontakt, sier Isaksson.

Han understreker at det er viktig at informasjonen legges på rett måte inn i systemet.

– Det typiske er at en hel bransje blir enig om en standard, og hvilke data som trengs. Når informasjonen er lagt inn, er den tilgjengelig umiddelbart. Det er mulig å bestemme hvilke kunder som skal se hvilken informasjon, og leverandør A kan ikke se varene til leverandør B. Etter hvert er kjedene og butikkene blitt mer kravstore, siden de trenger mer informasjon på sine nettsteder. I en digital varekatalog kan man også legge inn en salgsfremmende tekst om produktet som kan vises i kundenes nettbutikker, og man kan legge inn bilder som viser de ulike modellene og i hvilke farger de finnes – korrekt gjengitt, sier Isaksson.

Uten denne løsningen er det tidkrevende å oppdatere kundene med informasjon, i ulike format

Krav fra kjedene

Han sier at mange butikker selvsagt har et høyt kompetansenivå, men understreker at det er leverandørene som sitter på fakta.

Professor Asbjørn Schaathun ved Norges Musikkhøyskole foredro om det ultimate kreative team med The Beatles som utgangpunkt. Foto: Stian Sønsteng.

– Via en digital varekatalog kan de kvalitetssikre at korrekt informasjon blir gitt videre til sluttkundene, og de kan kjapt oppdatere denne, sier Isaksson.

Han sier informasjonen i varekatalogen i butikkene kan hentes ut via deres eget kassasystem, eller via en PC, et nettbrett eller en smarttelefon. På samme måte kan leverandørene knytte varekatalogen direkte opp til sine system, eller de kan legge ut informasjonen ved å logge seg på Logiqs nettportal.

På spørsmål fra salen om hvem som betaler for Logiqs løsning, svarer han slik:

– Dette er opp til hver enkelt bransje, men siden både leverandører og handelen drar nytte av løsningen er det ikke uvanlig at alle parter spleiser på den. I andre bransjer ser vi at kjedene stiller som krav til leverandørene at de skal være med, hvis de vil levere varer til dem, siden de er helt avhengige av en slik automatisert prosess for å kunne være konkurransedyktige, sier Isaksson.

Powered by Labrador CMS