Velg hvilken kategori du vil lese om:
Foto og video // Handel // Hvitevarer // Lyd og bilde // Mobile produkter // Musikkbransjen // Småelektrisk // Spill og data // Verksted
MUSIKKBRANSJEN MÅ OVERPRESTERE
– Konkurranse fra utenlandske nettbutikker er stor, så en av hovedarbeidsoppgavene våre er å få norske kunder til å handle lokalt.
Det sier Erik Østby, styreleder i Norsk Musikkbransjeråd, som lørdag 21. september arrangerte Musikkbransjedagen ved Popsenteret i Oslo. Han er daglig leder i EM Nordic AS, og sier seg fornøyd med deltakelsen.
– Vi er vesentlig flere sammenlignet med fjoråret, og dette underbygger grunnlaget for å fortsette med årlige Musikkbransjedager. Likevel savner vi mange medlemmer som burde prioritere denne samlingen, sier Østby.
Etter årsmøtet i Norsk Musikkbransjeråd sitter han i styret sammen med Erik Sæther (Yamaha Music), Eva Kristin Kjæreng (Evas Musikkinstrument), Gjermund Stordahl (4Sound Moss) Torstein Vik (Polysonic Norge AS) og Magne Iversen (Gitarhuset Alnabru AS).
Aktiviteter i butikkene som demoer, klinikker og opptredener av kjente artister er noe nettbutikkene ikke kan konkurrere med
Steinar Eikum fra EM Nordic gikk ut av styret, som nå består av tre handlere og tre leverandører.
Må overprestere
– Hvordan vil dere lykkes i konkurransen fra de utenlandske nettbutikkene?
– Vi tror det beste vi kan gjøre er å overprestere overfor kunden - gi dem mer enn de forventer. Gode velassorterte butikker med kunnskapsrike medarbeidere og et hyggelig miljø, som gjør at kundene velger sin lokale forretning fremfor en utenlandsk nettbutikk. Aktiviteter i butikkene som demoer, klinikker og opptredener av kjente artister er noe nettbutikkene ikke kan konkurrere med. Vi har derfor stor tro på at de fleste norske musikkforretninger vil kunne ha sin berettigelse i fremtiden, sier Østby til fagbladet Elektronikkbransjen.
Musikkbransjedagen ble ledet av Jan Røsholm, som er administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, som siden januar 2017 har vært sekretariat for Norsk Musikkbransjeråd.
– Vi hadde nærmere 40 påmeldte deltakere, og dette er en dobling fra i fjor. Som for resten av undergruppene i bransjeforeningen er aktivitetene og tjenestene vi tilbyr et spleiselag, og vi håper derfor flere melder seg inn – ikke minst siden vi tilbyr gratis medlemskap ut året. For en butikk vil kontingenten fra 2020 være 3914 kroner per år, sier Røsholm.
På programmet var det også innlegg fra Santander, Top of Mind og Larvik Gitarfestival, men det som skapte mest engasjement var Røsholms eget foredrag om det juridiske rundt kjøp og salg.
– Dette er noe vi stadig får spørsmål om fra våre medlemmer, og jeg stiller gjerne opp for å holde kurs i dette, sier Røsholm.