– Vi har en begrenset distribusjon i dag, for det meste i nettbutikker som Radiobutikken.no og Komplett.no, samt at vi er tilstede hos Elkjøp både i butikkene og på nett. Målet er at Pure skal selges i flere av de store kjedene, sier Mark Wiltshear.
Han er salgsdirektør for Pure i Nord-Europa, og stiller på arrangementet i forbindelse med kåringen av årets julegaver sammen med senior PR-sjef Chloe Atkins. Med seg har de Erik Rix Nielsen og Bjørn Grønberg i Selek, som distribuerer Pure i Skandinavia.
Pure er en divisjon av britiske Imagination Technologies, som etablerte Pure for ti år siden. Hovedkontoret ligger i Hertfordshire, like nord for London.
Radio er der fortsatt, men vi tilbyr også de nye løsningene
– De andre produsentene var ikke på banen. Evoke 1 var den første bærbare digitalradioen vi lanserte, og den er fortsatt i salg. I dag tilbyr vi i tillegg til dab-radioer trådløse strømmingssystemer og dokkingprodukter, samt ulike kombinasjoner med dab, internettradioer og FM, sier Wiltshear.
Strømmer naturlyder
Atkins skyter inn at disse produktene bruker Pure Stream, der man med DLNA-teknologi og deres gratis applikasjon Pure Connect for Ios og Android kan strømme musikk og radioer fra Pures egen base til de ulike enhetene i hjemmet.
– Alt vi selger har vi utviklet selv, også Pure Connect og Pure Stream. Her kan man utforske nytt innhold, for Norges del er dette radiostasjoner og podcast. Vi har også en utrolig samling naturlyder, der man kan lytte til fuglekvitter eller en tordenstorm, smiler Wiltshear.
Forskning og utvikling foregår hovedsakelig ved hovedkontoret i Storbritannia, mens produksjonen foregår i Kina. Inkludert de ulike fargevariantene, har Pure rundt 40 produkter i porteføljen. Alle produkter er utviklet av dem selv, og er ikke hyllevare fra Asia.
– Hva slags selskap ønsker dere være?
– Tidligere har vi nok vært sett på som leverandør av dyrere luksusmodeller. Vi vil fortsatt være et premiummerke, og bringer stadig ny teknologi til markedet. Sensia 200D Connect med berøringsskjerm i farger er et eksempel på dette. Men vi tilbyr også rimeligere produkter, sier Wiltshear.
Jungo S340B
– Ingeniørene arbeider hardt med lydkvaliteten, men dette behøver ikke nødvendigvis betyr at produktene er dyre. Vi ønsker å tilby god lyd til en fornuftig pris, sier Atkins.
– Hvem vil dere se på som deres konkurrenter?
– Dette har endret seg gjennom årene. I starten sammenlignet vi oss gjerne med Sangean, eller Roberts Radio som produktene heter i Storbritannia. I og med at vi har utvidet porteføljen med Airplay-produkter sammenligner vi oss også med merker som B&W. I kveld viser vi for første gang våre trådløse wifi- og blåtannhøyttalere Jungo S340B. Med disse beveger vi oss over i kategorien for strømmingssystemer for flere rom; her er det naturlig å sammenligne oss med Sonos. Vi sammenligner oss altså med en rekke andre varemerker, sier Wiltshear.
– Vi følger utviklingen i folks lyttervaner. Radio er der fortsatt, men vi tilbyr også de nye løsningene som kommer, sier Atkins.
Hos Selek i ti år
– Dere nevner ikke skotske Revo som en konkurrent?
– Det kunne vi gjort, hvis man snakker radio, sammen med flere andre.
Storbritannia er det største markedet for Pure, etterfulgt av Tyskland og Danmark. Nå ønsker de å bli sterkere i resten av Norden, og de har lansert sine internettprodukter i USA. De er representert i Australia med sine digitalradioer, og utvider også her med resten av sine strømmingsprodukter. Pure er varemerket i alle markeder.
I Norge har Pure samarbeidet med Selek i snart ti år. Wiltshear sier de ønsker å utvikle dette videre, det samme gjør Bjørn Grønberg som er daglig leder i Norge:
– Selek driver med tilbehør, og Pure er et unntak i sortimentet vårt. De passer godt inn i vår merkevarefilosofi, og leverer gode produkter. Gjennom Pure har vi vært med på alle bølgedalene for dab i Norge. Etter hvert som vi har fått en ryddig distribusjon har salget økt, og de stadig nye og innovative produktene er med å løfte Pure som varemerke i Norge. Vi har sammen med Pure begynt å fokusere mer på merkevarebygging, noe som har vært mangelvare tidligere, for å få frem hvor god og bred portefølje selskapet har, sier Grønberg.
Sinox og Connectech
Rix Nilsen legger vekt på at Selek har vært med fra starten siden dab kom til Norge og Danmark.
– Digitalradio er fremtiden, og vi holder fast ved Pure, sier salgsdirektøren i Selek.
– Pure satser på dab i bil, og vi har gjort en stor satsning på Pure sammen med BilXtra/Sørensen og Balchen med monteringsmodellen Highway 300DI og Pure Highway. Dessuten kommer det flere nyheter på dab i bil, og vi har fått dette ut i alle BilXtra-butikkene, sier Grønberg.
Selek ble etablert i Sverige i 1973, i Norge i 1990 og i Danmark i 1993. I dag har de kontor i alle tre landene, med hovedkontor og sentrallager i Aalborg i Danmark. De er distributør for blant andre Case Logic, Allsop, Cellular Line samt vesker fra Thule, og har sin egen produksjon av kabler og veggfester til TV, med varemerkene Sinox og Connectech. Disse selges i 21 land i Europa.
– Danmark er størst for oss i Skandinavia, etterfulgt av Sverige, sier Rix Nielsen.
Vil snu seg fort
– Hva skal til for at Norge skal vokse i Selek-familien?
– Vi må arbeide steinhardt med å få frem budskapet. Norge er et spesielt land å distribuere i. Det er få og store aktører, så fokuset er å få frem budskapet vårt i bransjen - vi har virkelig noe å bidra med. Vi har fokus på kvalitet, leveringsdyktighet og gode marginer for handlerne. Vi snur oss fort, og tar hurtig frem nye produkter i markedet som våre kunder etterspør, sier Grønberg.
Selek har rundt 50 ansatte i Skandinavia. Selek Norge har flyttet all administrasjon til Danmark, og har fire personer i organisasjonen som arbeider med det norske markedet. Hovedbasen i Norge er på Hamar.