KLAR FOR NYTT RADIOEVENTYR

– For Radiobutikken.no, som foreløpig er svært liten butikk med begrenset markedsbudsjett sammenlignet med de store gutta, betyr denne prisen alt.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Hans Christian Andersen, som under årets julegaver ble tildelt prisen årets digitalradioleverandør. Kåringen ble foretatt av Digitalradio Norge, som hadde alliert seg med en jury bestående av Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad, Morten Scott Jansen i P4 og undertegnede skribent. Prisen er radioreklame på P4 til en verdi på rundt 200.000 kroner.

– Markedsbudsjettet vårt ble mange-, mange-, mangedoblet. Jeg tror vi brukte 4.000 kroner på Adwords de siste par månedene, smiler Andersen.

Igjen satser den kjente radiostemmen på digitalradio, etter å ha vært tilbake i NRK radio noen år. Det var i 2004 at han med brask og bram etablerte HCAG, med lansering av sine produkter under et større arrangement på Aker brygge. Digitaliseringen av radio lot imidlertid vente på seg, og Andersen trakk seg ut av selskapet. Nå smiler han bredt når han sier takk for sist til bransjen.

Det viktigste er at folk kjøper seg en digitalradio

Sent og tidlig

– Hvordan klinger Radiobutikken.no i norske ører?

– Det klinger bra, fordi det bærer bud om at ingenting egentlig er annerledes og nytt. Det er en ny teknologi, men fremdeles handler det bare om radio - bare bedre. Hos oss får du ikke kjøpt en ren FM-radio, du får bare kjøpt radioer som er siktet inn mot fremtiden. Radioer som kan brukes i dag, av de aller fleste i Norge, som gir langt flere kanaler enn en vanlig FM-radio. At det heter Radiobutikken synes jeg er hyggelig. Navnet kunne vært Dabshop, dabyourlife.com eller noe slik, men med navnet ønsker vi å signalisere at vi selger radioer til nordmenn flest. Vi forsøker dessuten å være en god, gammeldags radiobutikk når det kommer til service. Jeg følger opp folk sent og tidlig; også spørsmål uten kjøp er hjertelig velkomne, sier Andersen.

Han er den eneste ansatte, og kan slik sett med hånden på hjertet forsikre at selskapet vil gi best mulig service.

Media Dab

– Du er også distributør?

– Mitt engasjement for digitalradio startet med løsninger for bil. Den gangen, i 2004, var det et adapter som jeg synes var en god løsning. I dag er det kommet mindre synlige løsninger, som vår egen Media Dab. Denne er 100 prosent integrert, du styrer både volum og kanalvalg med rattknappene, og du får informasjonen i displayet som sitter i bilen. Uten synlige ledninger eller løse dingser, men med alle digitalradioens fordeler. Dette er viktig. En av betingelsene for digitaliseringen av radio i Norge er at det finnes gode løsninger for bil, mener Andersen.

Media Dab er et italiensk produkt. Andersen forteller at han er blitt kjent med dem som lager det, og at han kjenner historien bak selskapet.

– Produktet er av høy kvalitet, og hver enkelt enhet testes av gutta i Villa Nova di Asti. Jeg står 100 prosent inne for det, og det er veldig gøy, sier Andersen.

Står for produktene

Han sier han foreløpig har vært forsiktig med å selge Media Dab i andre kanaler.

– Jeg ville forsikre meg om at produktet er virkelig godt. Nå har vi solgt det i et drøyt halvår, og vi er på jakt etter et salgsnettverk. Det er nok foreløpig ikke et produkt for kjedene, vi satser i første omgang på bilforhandlere og bilstereospesialister.

– Er det en utfordring for Radiobutikken.no at mange kjøper seg en radio når de er innom en butikk?

– Det er stadig flere som sitter hjemme søker på nett, og bestiller en radio de synes er fin når de finner den. Det er vi et levende bevis for. Hvis man ser på de store gutta i markedet, som MPX, Komplett og Netonnet, selger de etter hvert et betydelig antall digitalradioer. Men jeg har stor forståelse for dem som ønsker å lytte til og prøve produktene. Det er helt feil av en som skal forsøke å leve av dette å si det, men det viktigste er at folk kjøper seg en digitalradio. Selvsagt er det veldig hyggelig hvis de handler hos oss, så kan de stole på at jeg ikke har inne noen radioer jeg ikke står inne for selv, sier Andersen.

Uten gaffeltruck

– Skal du være rimeligere enn butikkene når det gjelder pris?

– Både ja og nei. Jeg ser andre nettbutikker som mine største utfordringer, det er jo jeg som er utfordreren… Vi ønsker å være gunstige eller gunstigst på nett. I forhold til de fysiske butikkene tåler de nok å være litt dyrere enn på nettet, sier Andersen.

– Hvordan arbeider dere med ettermarked og lager?

– Når det gjelder Media Dab arbeider vi ivrig opp mot bilforhandlerne, både med norske importører og norske bruktimportfirmaer. For radioenes del har vi serviceavtaler med leverandørene våre. Oppstår det problemer har vi valgt å ta servicen hjem til Fredrikstad. Her har vi også lageret vårt. Det er ingen gaffeltruck der ennå, men det kommer! ler Hans Christian Andersen.

Powered by Labrador CMS