VR står for Virutal Reality, eller virtuell virkelighet, og blir trukket frem av Steve Koenig som neste års store ting i bransjen. Koenig var hovedtaler under arrangementet i forbindelse med kåringen av årets julegaver, som representant for The Consumer Electronics Association (CEA). Den amerikanske bransjeforeningen har siden endret navn til The Consumer Technology Association (CTA).
– Jeg er en research-type, så mye av det jeg sier er basert på statistikker. Mange tror jeg arbeider for CES, men jeg er ansatt hos arrangøren. Vi representerer 2.200 selskap innen forbrukerteknologi, og arbeider blant annet med standardisering. Og selv om vi er lokalisert i USA, arbeider vi stadig mer for å promovere vekst i bransjen over hele verden, sier Koenig.
Kanskje for å vise forsamlingen at han vet hvilket land han besøker, forteller han at Norge denne dagen er på nyhetene i USA.
Vi må imøtekomme endringer, ikke beholde forretningsmodeller som hører fortiden til
Norge best i verden
– Britiske Legatum Institute har lagt frem sin årlige velstandsindeks. Dette er en tenketank med hovedsete i London, og de har gjort dette i årevis. De ser på hundrevis av land, der de tar inn 89 variabler med seks undergrupper; utdanning, økonomi, entreprenørskap og muligheter, styresett, personlig frihet og sosialkapital. Personlig frihet er noe både amerikanere og nordmenn er opptatt av. Her topper Norge lista, mens USA er nummer elleve. Dette er første gang var USA ikke er inne på topp ti, og årsaken er at vi har hatt noen dramatiske hendelser hos oss. Totalt sett er Norge nummer én for sjuende år på rad, og dette er overraskende for meg. Faktisk er Norge er topp fem eller topp ti i alle kategorier, sier Koenig.
Han mener innovasjon er en viktig årsak til at Norge har suksess.
– Dette er blodet i bransjen; uten dette selger vi ikke så mye. Vi ønsker å støtte utvikling av ny teknologi, og mener CES er den globale scenen for innovasjoner, sier Koenig.
Innovation and distruption
Hovedoverskriften for foredraget hans er ”Innovation and distruption”, her kanskje best oversatt med innovasjon og brytning.
– Du kan ikke ha det ene uten å ha det andre. Itunes erså2000. I dag snakker vi strømming. Et eksempel er Uber. Dette er ikke et produkt, men en tjeneste som bruker ny teknologi. Vi må imøtekomme endringer, ikke beholde forretningsmodeller som hører fortiden til, men tenke fremover. Fiske og olje/gass er to store industrier i Norge. Dere er ved et veiskille og må finne en ny driver. Jeg tror dette er teknologi, sier Koenig.
Med et smil sier han at Oslo burde døpes om til Tesla.
– Ironisk, siden velstanden i Norge er bygd på fossile brensler, sier han, og trekker frem fire nystartede norske selskap som vekker internasjonal oppmerksomhet: nLink, Socius, Meshcrafts og Viva Labs.
– Vi snakker om massive endringer innen roboter, og Norge er på scenen med nLink. Socius knytter sosiale media sammen, Meshcrafts er Uber for elektriske biler, mens Viva Labs utvikler teknologi for smarte hjem, sier Koenig.
974 milliarder USD
På CES-messen i Las Vegas i januar 2016 stiller to norske selskap; Nordic Semiconductor og Norsk Telemedisin AS.
– Vi ser noen megatrender innen forbrukerelektronikk. På produktsiden tingenes internett i mobile enheter, førerløse biler og smarte hjem. På forbrukersiden valg, sammenlikning, enkelhet og pris. Innen detaljhandelen flere kroner fra færre kunder, omnikanal med en sømløs kundeopplevelse mellom kanalene, forholdet til kundene og nettsamfunn. Vi ser at netthandelen vokser, og at andelen øker hvert år i julehandelen. Samtidig ønsker vi kundene inn i butikkene, fordi vi vet at kjøper mer når de først er der. I USA ser vi at folk i stigende grad handler på mobiltelefoner, sier Koenig.
Den amerikanske bransjeorganisasjonen samarbeider med analyseselskapet GfK om salgsstatistikker for bransjen, og Koenig drar noen globale omsetningstall. I 2010 ble det omsatt for 921 milliarder USD, i fjor var vi oppe i 1.047 milliarder, mens det i år ventes at det omsettes for 974 milliarder. Prognosen for 2016 er ifølge Koenig 968 milliarder USD.
– USA er ikke lenger det største markedet, og det overrasker mange amerikanere, sier Koenig.
Smarttelefonen størst
I fjor representerte de nye markedene i Asia 278 milliarder av omsetningen, mens Nord-Amerika sto for 236 og Vest-Europa for 196 milliarder dollar.
– Forskjellen mellom de tradisjonelle og de nye markedene er i ferd med å bli borte, sier Koenig.
Når det gjelder produkter bransjen selger, viser Koenig til at måten vi interagerer med dem endres.
– Ikke bare går vi fra analog til digital, men produktene blir mer personlige. Vi bruker ikke lenger brytere, men vi snakker til produktene. Det er skjedd svært mye de seneste ti årene, sier Koenig.
Han viser et lysbilde som presenterer de sju produktkategoriene som står for 80 prosent av omsetningen på verdensbasis: nettbrett, digitale kamera, stasjonære og bærbare datamaskiner, LCD TV, mobiltelefoner og smarttelefoner.
– Smarttelefonen er sentrum for universet. I fjor sto denne for 36 prosent av omsetningen når det gjelder de sju kategoriene, i år er det ventet at andelen blir 41 prosent, sier Koenig.
Han tar så for seg nye produktkategorier som får mye oppmerksomhet.
Smart på annet vis
– Droner og 3D-printing er mer for det profesjonelle markedet enn forbrukere flest. Hvor mange er det som har en symaskin i dag og lager sine egne klær? Sannsynligheten er større for at vi kjøper produkter som er laget med en 3D-printer. På den annen side, tror noen det blir solgt én million droner i USA før jul i år, sier Koenig og trekker frem et produkt han mener har sett toppen:
– Amazone selger nå pakker med fem nettbrett for 250 dollar. Vi ser at nettbrettsalget har stagnert, og tror hybrid-PCen vil ta over, sier Koenig.
Han mener smarthjem-produkter, roboter og førerløse biler vil endre måten vi lever på.
– Det smarte hjemmet er blitt virkelig, men er ikke slik vi trodde for fem til ti år siden. Vi trodde det ville bygges inn i hjemmene, men i stedet kjøper folk produkter de selv setter opp, Do-It-Yourself (DIY). Det handler om å lage smarte steder som tar vare på oss, ikke at vi skal ta vare på hjemmet. Kan du skru inn en lyspære, kan du ha et smart hjem, sier Koenig og viser et lysbilde av et produkt som er kombinerer led-lys med wifi, kamera, mikrofon og en høyttaler.
– Det finnes en rekke slike produkter. Netatmo Welcome Camera sender deg en melding når barna kom hjem, mens Sevenhugs Sleep Monitoring legger du under madrassen, så forteller den hvordan du sover, sier Koenig som et par eksempler.
2016 blir VR-året
Hans personlige favoritt er VR, som står for Virtual Reality – eller virtuell virkelighet.
– Vi vil se mange VR-nyheter på CES, og tror kategorien for alvor vil ta av på messen i januar. 2015 har vært et år med eksperimentering, 2016 blir året da det tar av. Hvis du endrer en filmscene med VR, er det som å bli teleportert. Dette endrer fullstendig måten film vil bli laget. I underholdning blir det brukt VR sammen med 360 graders kamera, og spill er bare toppen av isfjellet. Hvis du skal kjøpe en leilighet, kan du med VR kjapt gå gjennom leilighetene, og dette kommer til å skje! slår Koenig fast.
Når det gjelder Wearables, eller smartprodukter, er han usikker på fremtiden til disse.
– Apple Watch var et vendepunkt. Vi er kanskje der nå, men er dette noe forbrukerne vil kjøpe? Om få år er kanskje tanken om å bruke et armbånd antikvarisk. Har du ikke en fitness-skjorte? Jeg kan ikke tro du fortsatt bruker et armbånd! sier Koenig.
Roboter har han mer tro på, men ikke først og fremst menneskelike produkter.
– Når man hører ordet robot, tenker man kanskje på avanserte systemer. Men en robot kan være en grillvasker, smart og effektiv nok til å gjøre arbeidet for deg. Når det er sagt vil vi se stadig flere roboter som interagerer med mennesker. Disse kan brukes til sikkerhet, og kanskje lese for barna, men er dette leker eller et virkelig produkt ? Det vil tiden vise, sier Koenig.