JUSS, VERKSTEDDRIFT, NETTHANDEL OG TEKNOLOGI

Årets bransjeseminar til Kiel samlet 65 bransjeaktører til et bredt sammensatt program.

Publisert Sist oppdatert

Årets Kiel-seminar i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen samlet nær 100 deltakere, 65 av dem bransjeaktører først og fremst fra leverandører og verksteder.

– Som vanlig hadde vi et bredt sammensatt program. Juridiske spørsmål er viktig på slike seminarer, og i år tok vi spesielt for oss deler av forbrukerkjøpsloven. I tillegg hadde vi temaer som utvikling av netthandel, administrasjon av verksteddrift og ny teknologi, sier distribusjonsdirektør Jan A. Røsholm, som ledet seminaret.

Han karakteriserer deltakelsen som god og legger spesielt vekt på stort engasjement hos tilhørerne for flere av innleggene på seminaret.

Det manglet ikke på reaksjoner fra bransjeaktørene i salen på dette temaet

Vesentlig del

Forbrukerkjøpsloven er en gjenganger på mange av disse seminarene. På årets seminar ble bytte av såkalte vesentlige deler som gir ny reklamasjonsrett ett av temaene. I tillegg kommer spørsmålene om hva en kunde har krav på ved bytte når det gjelder «tilsvarende produkt».

Tiden som går med til alle typer administrasjon av arbeidet i et moderne serviceverksted ble også belyst på seminaret. Økt krav til oppfølging av alle sider ved ferdiggjøringen av reparasjoner stiller stadig større krav til administrasjonen på et verksted. En stadig større andel av den totale reparasjonstiden går med til kontrollfunksjoner og elektronisk kommunikasjon. Stadig flere handler på internett. Tradisjonelle bransjeforretninger konkurrerer nå med rene netthandlere om folkets kjøpekraft. Hvem vinner kampen om dagens og fremtidens kunder i bransjen? Hvordan blir morgendagens produkter? Hva vil de gi av kvalitet og ytelser, og hvordan skal de spille sammen og kommunisere med brukerne?

Engasjement i salen

Spørsmålene rundt innsamlingsordningen for EE-avfall hos handlere og verksteder skapte skikkelig temperatur og stort engasjement blant deltakerne.

– Det er hyggelig at folk er engasjert. Utviklingen av innsamlingsordningen er jo en stor utfordring for forretninger og verksteder. Tidligere dekket miljøavgiften alle deler av innsamlingen og avfallshåndteringen. En rekke faktorer, blant annet konkurransesituasjonen har som kjent gjort at Elretur har vært nødt til å ta betalt for å hente EE-avfall hos handlere og verksteder. Dette har selvsagt vakt sterke reaksjoner. Innlegget fra Elreturs informasjonssjef Guro Kjørsvik Husby belyste situasjonen, og det manglet ikke på reaksjoner fra bransjeaktørene i salen på dette temaet, sier Røsholm.

Leverandører

Som vanlig på slike seminarer var også en del leverandører invitert til å informere om sine tjenester og produkter. På konferansen deltok i tillegg til Elretur firmaene Nedis, Bluefront, Infocare, HS Media og Bleken Elektronikk med innlegg.

Powered by Labrador CMS