Martin Vinje i importøren The Martin Vinje Company presenterte de siste nyhetene fra DeLonghi-gruppen under årets IFA-messe. Med merkevarer som DeLonghi, Kenwood, Braun og Dolce Gusto var det mange nyheter på småelektrisk å vise fram.
– Vi er markedsledende innen våre viktigste områder globalt. Vi er nummer én på helautomatiske kaffemaskiner, global markedsleder innen kjøkkenmaskiner og markedsleder på stavmiksere og klimaprodukter som oljeradiatorer sier daglig leder i The Martin Vinje Company, Martin Vinje, til fagbladet Elektronikkbransjen.
Kaffe for enhver smak
Annonse
En av kategoriene i vekst i det norske markedet er helautomatiske kaffemaskiner, og DeLonghi viste blant annet frem sin nye Primadonna Class-maskiner.
Her får du en stor, trykkfølsom skjerm, DeLonghis patenterte melkeskum-system og du kan selvsagt styre det hele via smarttelefonen. Det ligger 15 forhåndsinstallerte kaffevalg på maskinen, både med og uten melk.
Ja, maskinene kan lage alle de ulike melke- og andre espressobaserte drikken, men de lager også knakende god norsk kaffe
– Kategoriveksten på helautomatiske maskiner er viktig. Kapselmaskinene fikk ungdommen tilbake til segmentet, nå ser vi en evolusjon for de som ønsker mangfoldet; mor drikker te, far drikker kaffe, ungene drikker sjokolade, det driver salget, sier Vinje.
Han forteller at Norge er et av de mest kaffedrikkende landene i verdien, med over 10 kilo per capita i løpet av et år. Vinje er opptatt av at maskinene ikke kun er for dem som drikker espresso-baserte kaffedrikker.
– Ja, maskinene kan lage alle de ulike melke- og andre espressobaserte drikken, men de lager også knakende god norsk kaffe. Bare tre prosent av verdens kaffebønner brennes til espresso, resten går til vanlig, «norsk» type kaffe. Så jeg har jobbet mye med å ha fokus på at dette også er maskiner for de som liker vanlig kaffe, sier han.
Annonse
– Hvor mange drikker melkebaserte kaffedrikker, mot de som foretrekker kaffen sort?
– Generelt er det bare 20 prosent som drikker ren espresso, 80 prosent av all espresso som brygges, lages med melk. Vi har en patentert melkebeholder som står i kjøleskapet, og som du bare kopler til når du ønsker en slik type drikk. På den måten holder melken seg mye lengre, sier Vinje.
På den enklere delen av kaffemaskinene viser han fram en nyhet fra Dolce Gusto. Den nye kapselmaskinen Nescafé Dolce Gusto Colors kommer i fargene rød, orange, gul, blå eller grønn, og tar opp minimalt med plass på benken. Du kan lage hele 30 ulike kalde og varme drikker, fra iste og kakao til cappuccino, espresso og kaffe latte.
Varme fra keramikk
En kategori DeLonghi er godt kjent for, er varmeovner. I tillegg til at oljeovnen Dragon 4 har fått en oppgradering, kommer selskapet nå med en serie keramiske ovner.
– Sikkerhet er veldig viktig for norske kunder, særlig når vi vet at 30 til 40 prosent av alle branner i norske hjem skjer i et elektrisk apparat. Da er ikke pris viktigst, men sikkerheten, sier Vinje.
Den nye serien består av en keramikkovn, en konvektor og en luftfukter.
Annonse
– Ofte har keramiske produkter hatt et høyt støynivå, men det har vi senket signifikant i vår nye serie med produkter, sier Vinje.
– I flere kategorier ser vi at kjedene selv tar mer plass med egne varemerker, ser du den samme utviklingen på småelektrisk?
– Ja, det har eskalert i den senere tid, mellom 10 og 20 prosent av salget i kjedene kommer fra egne merkevarer. Jeg mener det er en helt naturlig og riktig strategi. Kundene er vant med dette fra dagligvarehandelen; du kan kjøpe en sjampo til seks kroner, eller en til 60 kroner. Min overbevisning er at det er plass til begge deler, utfordringen og ansvaret er å kvalitetssikre produktene de tar inn, det krever stor kompetanse og produktkunnskap, sier Vinje.
Helt nye kjøkkenmaskiner
Kenwood er kjent for sine kjøkkenmaskiner, og nå skjer det store endringer på produktkategorien.
– Vi har vært gjennom en stor omorganisering av den eksisterende produktlinjen. Den er nå på vei til å fases ut, og vi kommer inn med helt nye modeller, sier Vinje.
Bak litt brød og kok pølser for å få opp aktiviteten i butikken
Han forteller at selskapet har gjort en større undersøkelse på hva er viktigst for forbrukeren når han skal velge kjøkkenmaskin.
– Det brutale faktum er at folk vil ha sterke maskiner. Den nye toppmodellen er på hele 1700 watt, og imøtekommer det klare ønsket fra forbrukeren. Vi har også gått over til fullmetall på alle maskinene, og det øker selvsagt levetiden på alle delene. For handelens del går vi også bort fra å selge multipakker med utstyr sammen med maskinene, hvor du får både kjøttkvern og mikser med på kjøpet. Nå legger vi til rette for at butikkene kan selge tilbehøret separat, sier Vinje.
Blant produktene som ble demonstrert på selskapets IFA-stand, var nye Cooking Chef Gourmet. Den har i tillegg til å være en kjøkkenmaskin, også induksjon slik at du kan sette på varme for å heve bolledeigen, dampe grønnsaker og fisk, eller bruke den som sous-vide-maskin.
– Hvis du ser på standen hvor vi har kokker som står og lager mat er det fullt av folk, mens hvor produktene står statisk utstilt er det dødt. Det er min utfordring til forhandlere, få koblet opp produktene, bak litt brød og kok pølser for å få opp aktiviteten i butikken, sier Vinje.