– I dette kombinertemuseet og arkivet finnes det 10.000 produkter og over 50.000 bilder, sier Lars Atorf, som leder avdelingen for ekstern kommunikasjon for Braun hos Proctor& Gamble Global i Kronberg.
Publikumsdelen av arealet viser hvordan de ulike produktkategoriene har utviklet seg siden starten i 1921, da Max Braun grunnla selskapet i Frankfurt. Det første produktet var belter til dampmaskinene som var i bruk på fabrikkene.
– Hovedproduktet før krigen var radioer. Etter krigen, på slutten av 40-tallet, tok Braun sine første patenter for barbermaskiner. Disse ble lansert på markedet i 1950. Prinsippet for hvordan disse barbermaskinene fungerte er det samme som for dagens maskiner, sier Atorf.
De første barbermaskinene kom på markedet i USA på 30-tallet.
Da Max Braun døde, overtok sønnene Erwin og Artur selskapet. De var da 26 og 30 år gamle, og selskapet hadde 800 ansatte. Fritz Eichler sto sentralt i designutviklingen på 50-tallet.I 1954-55 ble det moderne Braun-designet skapt, da Braun lanserte sine første hifi-produkter på radiomessen Funkausstellung i Düsseldorf. Designet ble utviklet i nært samarbeid med Ulmer SchulefürGestaltung.
Rams siden 1956
– I 1956 startet Dieter Rams i selskapet, og fra 1961 til 1985 ledet han designavdelingen i Braun. Han bor fortsatt her i Kronberg, og det hender han kommer på besøk, sier Atorf.
Han sier Rams er regnet som en av de viktigste designerne i det 20. århundret.
– Rams blir 80 år neste år. I tre år har en utstilling med hans designprodukter reist verden rundt. Hans design har påvirket Apples design, det handler både om design og funksjonalitet. Ipod er svært lik lommeradioen til Rams fra 50-tallet. Kalkulatoren på Iphone er en hyllest til Rams kalkulator fra 70-tallet, sier Atorf.
I 1956 kom Brauns platespillerSuper SK 4 med plexiglasslokk. 1957 kom de første kjøkkenmaskinene, i 1962 selskapets første sorte barbermaskin og i 1984 kaffetrakten med dobbel sylinder.
– Braun har i dag 8.000 aktive patenter. Vi vinner fortsatt stadig tester hos StiftungWarentester, dette viser at også andre ser på oss som en premiumleverandør. Siden 1957 har vi vunnet over 100 internasjonale designpriser, sier Atorf.
Han legger vekt på at Braun fortsatt lanserer nye teknologier.
23 merker i P&G
– Siden 2007 har Iontec-teknologien vært brukt i våre hårprodukter, og i 2008 lanserte vi den første hårfjerneren for kroppen med en kombinasjon av Brauns trimmer og GillettesFusion-blader. Samme år kom stavmiksersystemet som kunne erstatte den tradisjonelle kjøkkenmaskinen. I 2009 kom Optifoil-teknologien,Brauns mest avanserte skjæreblad med ergonomiske hull i ulike størrelser som kutter hårene tettereog gir en perfekt barbering som varer lengre. I 2009 kom den første hårbørsten med Iontec, og våren 2011 lanserte vi den første dual-epilatoren i Silk-épil-linjen, sier Atorf.
Siden 2005 har Braun vært et av 23 merker i Procter & Gamble-konsernet (P&G). Selskapet ble etablert i 1837 av lysstøperen William Procter fra England og såpekokeren James Gamble fra Irland, som hadde emigrert til Cincinnati i USA. Der skapte det som i dag er et av verdens ledende handelsforetak innen konsumentvarer. P&G sysselsetter nesten 140.000 mennesker i over 80 land. I Europa startet P&G sin virksomhet i 1930 gjennom å etablere et datterselskap i Storbritannia.
– Brauns viktigste markeder Tyskland, Japan, Vest-Europa, USA, Russland og Tyrkia. Vi er global markedsleder innen barbermaskiner, epilatorer og stavmiksere, sier Atorf.
Forsknings- og utviklingssenteret i Kronberg er også P&Gs globale senter for premiumprodukter, kalt Center ofExcellence.Braun har fire fabrikker i Tyskland og Kina. På verdensbasis arbeider over 4.000 personer for Braun.
Fortsatt tysk
– Braun har i lang tid hatt forbrukerne som sjef, og det er viktig for oss at vi gjennomfører markedsundersøkelser for å finne ut om kundene virkelig ønsker de nye produktene, sier Atorf.
Ved avdelingen for forskning og utvikling i Kronberg brukes avansert teknologi både for å kartlegge forbrukernes ønsker og for å teste produktene før de slippes på markedet.
– Vi har et kamera som tar 120.000 bilder i sekundet, en lasertomograf og annen avansert teknologi som brukes til å analysere alt fra hudirritasjontil materialvalg på nanonivå. Dessuten har vi et eget lydlaboratorium der alle produkter testes, sier Atorf.
Kjerneverdiene til Braun er kvalitet, funksjonalitet og estetikk. Metall, grå, sort og hvit er hovedfargene, med fargedetaljer i knapper og lys.
– Ved fabrikkene i Tyskland er det gjennom tiår bygd opp ekspertise som ikke skal flyttes til Kina. I Shanghai produseres de enklere produktene, hovedsakelig for Østen. Alle premiumproduktene lages i Tyskland, og det er ingen planer om å flytte produksjonen ut av Europa, sier Atorf.
DESIGNPRIS FOR 18. GANG
– Erwin Braun etablerte prisen i 1967. Formålet var å finne designtalenter og å markedsføre Braun som et designmerke. Dette er en av bransjens eldste designkonkurranser, den er internasjonal og åpen for industridesignere, sier Lars Atorf som leder avdelingen for ekstern kommunikasjon for Braun hos Proctor& Gamble Global i Kronberg.
I september ble neste års konkurranse lansert. Det nye hovedtemaet er ”hver dag”, og skal knytte bidragene tettere til produktene P&G og Braun selger. Sist deltok over tusen designere fra 54 land.