Robert Terøy (t. v.) og Martin Jensen med et par nye skapløsninger i Epoqs kjøkkeninnredning, der delene nå kan klikkes sammen – og ikke skrus. Foto: Stian Sønsteng

VIL VÆRE EN KJØKKENDESTINASJON

– Når kunden tenker på å kjøpe seg et kjøkken, skal Elkjøp og Lefdal være et naturlig valg – stedet de starter kjøkkenreisen, sier Martin Jensen.

Publisert

Han er nordisk salgsdirektør for hvitevarer og kjøkken i Elkjøp Nordic AS, og vi møter ham på det nordiske produktkurset for kjøkken og hvitevarer, som kjeden arrangerer ved Olavsgaard hotell på Skjetten nord for Oslo i slutten av mars.

– Hvor langt er dere fra dette målet?

– Utgangspunktet er ulikt i de enkelte landene. I Norge er vi kommet langt på vei, med en stor merkekjennskap, men det blir ikke noe mindre trykk fremover av den grunn. Vi skal fortsatt stå på, og gjøre det tøft for alle konkurrentene, sier Jensen.

Robert Terøy er norsk salgssjef for husholdning i Elkjøp og Lefdal, med hovedansvar for kategoriene hvitevarer, kjøkken og småelektrisk.

– Vi har 450 innom fra Norge, samt 1000 fra Sverige, Finland og Danmark, og et par fra Island. Vi har tidligere år hatt tre samlinger for hvitevarer, nå har vi en fjerde som er rettet mot kjøkkenselgerne. Gruppene deles opp i land, med lokale representanter som driver opplæringen, sier Terøy.

Alle som er på samlingen får se kjøkkennyhetene fra Epoq. Her er den største nyheten innredninger der delene klikkes sammen.

– Med klikk-løsningen blir alt mye stødigere og helt vinkelrett, uten synlige skruehull. Alle modellene kommer etter hvert til å få dette. I snitt blir innredningen til et normalt kjøkken cirka 3.000 kroner dyrere, men du sparer utrolig mye tid på monteringen – som dessuten blir langt enklere, sier Terøy.

Han viser til at kjedens kjøkkenmerke, Epoq, var klart størst på kjøkken i Norge i uke 8.

– Hva er ambisjonen deres med kategorien?

– Som på alt annet å være nummer én. Spesielt i Norge har virkelig fått satt oss på kartet, og blitt en betydelig aktør i kjøkkenmarkedet. Dette er en trend vi skal fortsette, sier Jensen. 

Epoq over alt

– Hva er årsaken til at dere har lykkes best i Norge så langt?

– Det kan være flere faktorer. Norge var tidlig ute med et godt konsept, og vi fikk butikkene med på laget, ikke minst de mange flinke handlereide butikkene som har tatt kjøkkenkonseptet helt ut, og sett mulighetene som ligger her. Vi er nå representert over alt, slik at Epoq er tilgjengelig uansett hvor du bor i Norge, sier Jensen.

Terøy sier kjeden ønsker å finne smarte løsninger, slik at kundene får brukt kjøkkenet sitt mer aktivt.

– Et eksempel på dette er ladere for USB og 220V på kjøkkenbenken. Vi ser at kundene vil ha det enkelt og behagelig i en travel hverdag, og da hjelper det med et godt organisert kjøkken, sier Terøy.

– Én ting er at vi har et bredt utvalg i kjøkkeninnredninger. En annen er det det store utvalget vi har i hvitevarer fra alle leverandører, og at vi kan supplere kjøkkenet med en TV, et nettbrett, et lydsystem eller hva det måtte være. Hos oss finner kunden alt under ett og samme tak, sier Jensen.

I løpet av året vil Elkjøp og Lefdal rulle ut nye smartkjøkken-løsninger.

Med klikk-løsningen blir alt mye stødigere og helt vinkelrett, uten synlige skruehull

– Vi vil vise kundene hvordan de faktisk kan bruke en totalintegrasjon i et kjøkken, og her er mulighetene uendelige. Disse vil vi begynne å vise i noen utvalgte butikker, sier Jensen.

– Hvilke smarte løsninger snakker vi om da?

– Det er mange. For eksempel en koketopp som automatisk starter ventilatoren, kjøleskap du kan kommunisere med slik at du via en app ser hva du har når du er på butikken, eller kommunisere med via tale. Vi må vise hvordan disse produktene spiller sammen, og vil også innlemme for eksempel belysning og lyd, sier Jensen.

Kjøkken i sentrum

– Hvor langt er dere fra der dere vil være?

– Vi må alltid ha noe å strekke oss etter, og arbeider hardt og målrettet hele veien. Vi setter oss hele tiden nye mål, og når vi når dem, fortsetter vi utviklingen, sier Jensen.

– Ligger det en utfordring for smarthjem-løsningene i at varehusene er bygd opp med ulike avdelinger?

– Kjøkkenet blir bindeleddet i hjemmet, og vi skal være en del av dette. Slik vi har tegnet butikkene, ligger kjøkken midt i husholdningsavdelingen, som perlen i en Elkjøp- eller Lefdal-butikk. Det gir en helt annen opplevelse for kunden at de kan se produktene i et miljø, der alt er koplet opp via wifi, og de i butikken får prøve hvordan produktene spiller sammen. Et annet verktøy er tegneprogrammet som med 3D-grafikk viser kunden hvordan de kan få det hjemme. Det er også viktig å hjelpe kunden i gang når hen kommer hjem, slik at de ikke ender opp med et produkt de ikke forstår eller får brukt, sier Terøy.

– Hvor langt er dere kommet på dette området?

– I kjøkkenavdelingen vil vi alltid ha flere kjøkken som kan brukes. Mange butikker er allerede flinke til å lage mat for kundene, og de viser hvordan produktene kan styres med en telefon via wifi, sier Joakim Strand, norsk salgssjef for hvitevarer i Elkjøp og Lefdal.

Han sier det også når det gjelder hvitevarer i stadig større grad handler om opplevelse.

– Tidligere fikk TV-avdelingen mest oppmerksomhet. Etter at vi har fått inn kjøkken og viser smarte hvitevarer, blir man i større grad trukket hit, sier Strand.

Han sier ventilatoren er blitt midtpunktet i kjøkkenet.

– Der man tidligere hadde en fin taklampe, velger man i dag heller en veldig flott ventilator. Det er begynt å komme mange varianter av disse, og på dette kurset har vi derfor samlet de fleste på én vegg for å vise butikkselgerne mulighetene, sier Strand.

Platetopp med ventilator

Han trekker frem platetopper med ventilator.

– Dette er ganske nytt, og flere leverandører kommer med dette. Det er for dem som ikke har plass til å ha ventilatoren på veggen eller i taket, og det fungerer veldig fint, sier Strand.

Han også å nevne de nye kjøleskapene fra Samsung.

– Disse håper vi vil skape mye oppmerksomhet, og vi har planer om å ha dem utstilt i mange av butikkene våre. Dette er et helt nytt produkt, med en 22-tommers berøringsskjerm i døra, som kan snakke med alle de andre produktene i hjemmet. Det gir deg mulighet til å se på TV og Netflix, eller høre musikk via Spotify. Skjermen kan vise hva som er i skapet, den kan brukes som familiekalender og til å lage handlelister, og alt kan deles til smarttelefonene til alle i familien. Fra skjermen i kjøleskapdøren kan du sende handlelisten til den som er på butikken. Ungene kan skrive at de trenger mer is, så får mor eller far en beskjed om dette på mobilen, sier Strand.

Hos oss finner kunden alt under ett og samme tak

Skapet har en bredde på 90 cm, og det kommer en ny variant på 60 cm, som er i butikkene i løpet av sommeren.

Terøy sier de største hvitevareleverandørene er med på samlingen, der de hovedsakelig viser integrerte hvitevarer.

– Leverandørene ønsker å være her. Dette er en kjempemulighet for dem til å lære opp butikkselgeren, slik at sluttkundene får en riktig kjøpsopplevelse. Vi fokuserer på hvordan produktene kan løse utfordringer for kundene og gjøre hverdagen deres enklere, i stedet for rene spesifikasjoner. Opplevelsen med produktet er noe vi bruker mye av salgstreningen til, og ikke minst hvordan man kartlegger behovet til kunden slik at man selger rett produkt, sier Terøy.

– Dette er leverandørene flinke til å følge opp?

– De blir bedre for hvert år. Vi har et evalueringsskjema alle som har vært med på kurset fyller ut, og dette får leverandørene etter hvert kurs slik at de kan justere presentasjonene. Vi har høyt fokus på kvalitet, og at alle trekker i samme retning, sier Terøy.

Powered by Labrador CMS