VIRTUELL KJØKKEN-REALITET

Siemens brukte VR-briller og trykkfølsomme digitale skjermer for å la Eurocucina-besøkende utforske selskapets nye produkter.

Publisert Sist oppdatert

Tyskerne brukte årets Eurocucina-messe til å vise fram sin nye stand-design i Europa for første gang.

Den fremtidsrettede utstillingen brukte VR-briller for å vise fra og gi besøkende et dypdykk inn i selskapets innbyggingsprodukter.

Smarte hvitevarer

Det store, nye her for oss er smarte produkter. Det blir bare mer og mer viktig framover, og etter at vi lanserte i april har disse også fått god mottakelse i Norge

Bosch Siemens har også satset på smarte hvitevarer gjennom sitt HomeConnect-system, og på messen brukte de trykkfølsomme skjermer for å la folk interagere med oppkoblede produkter som ovn, kaffemaskin, kjøleskap og oppvaskmaskin.

– Det store, nye her for oss er smarte produkter. Det blir bare mer og mer viktig framover, og etter at vi lanserte i april har disse også fått god mottakelse i Norge. Vi ser en veldig sterk økning innen segmentet, og tror for framtiden at dette blir løsninger man bare må ha, sier Henning Kronstad, nøkkelkundeansvarlig i BSH Husholdningsapparater, til fagbladet Elektronikkbransjen.

BSH har kalt sin smart-løsning Home Connect, og har skilt ut satsningen i et eget selskap.

– Home Connect er egentlig et datterselskap av BSH. Det er skilt ut nettopp for at også andre aktører skal kunne koble seg til løsningen. Alle har ikke bare BSH-produkter i hjemmet, så det er viktig at forbrukeren kan koble på flere produkter. Vårt morsselskap Bosch er veldig langt fremme på tingenes internett, blant annet på bil, så vi ser klare synergier der. Vi har sagt at flere skal inn på Home Connect, men hvem og når vet vi foreløpig ikke, sier Espen Vik, salgssjef i BSH.

– Hvilke produkter fra BSH får Home Connect framover?

– Vi har allerede en ganske stor serie, både på ovner, oppvaskmaskiner, kjøleskap, vaskemaskiner, tørketromler og kaffemaskiner. På Siemens er Home Connect så langt primært lansert for kjøkkenproduktene, men vi ser etter hvert at det vil komme på samtlige produktkategorier. I fremtiden vil i alle fall 50 prosent av våre produkter ha dette, sier Vik.

– Hvilke forskjeller vil det være mellom merkevarene Siemens og Bosch?

– Home Connect kommer over hele linjen, men vi fokuserer mest på Siemens. Bosch-merket skal ha fokus på litt andre funksjoner, men også her vil det komme oppkoblede produkter, sier Kronstad.

Intelligente sensorer

Andre nyheter fra Siemens på messen var en ny generasjon med FlexInduction Plus iQ700 induksjonsplatetopper. Disse har flere separate kokesoner som kan aktiveres individuelt eller sammen, avhengig av størrelse og form på kokekarene.

– Det er mange som har store for eksempel fårikålgryter som føler at de vanlige sonene blir for små, så dette har vi hatt etterspørsel etter, sier Kronstad. 

Funksjonen PowerMove Plus lar deg dele hele platetoppen inn i tre ulike varmesoner, fra steking på høy varme i front, middels i midten og en varmesone bak.

– Med ett tastetrykk får du muligheten til å jobbe som profesjonelle kokker. Du steker på første delen av sonen, ettersteker på neste og holder varmt bakerst på koketoppen, og justeringen skjer automatisk når du flytter pannen, sier Kronstad.

Han sier de nye toppene også har integrerte steke- og kokesensorer i selve platetoppen, for perfekt resultat.

– Vi har hatt disse sensorene en stund, men nå kommer de endelig sammen med fleks-induksjonen. Disse måler temperaturen i pannen, og sørger for at denne holdes helt jevn. Dermed kan du steke perfekte egg, og pannekake nummer én og nummer 40 blir helt like, sier Vik.

En annen funksjon er det Siemens kaller DualLight Slider, som merker når platetoppen er skrudd av og gjør at selve betjeningsskjermen forsvinner, slik at platetoppen glir enda mer inn i kjøkkeninnredningen designmessig.

Oppgraderer kjøkkenet

Siemens viste også fram nye iQ700-ovner, hvor enkelte modeller kommer med innebygd mikrobølgeovn.

Funksjonen CoolStart kombinerer tining og oppvarming av mat, slik at matlagingen går enda raskere. PulseSteam lar deg legge til damp i kokeprogrammet, mens med CookControl Plus legger du bare inn hvilken rett du skal lage, så stiller ovnen seg inn på den optimale innstillingen for din oppskrift. Ovnene støtter også HomeConnect, slik at du kan styre stekeprosessen også når du er utenfor huset.

Kombiskapene noFrost iQ300, iQ500 og iQ700 ble også lansert på årets Eurocucina. Disse kommer med det Siemens kaller en HyperFresh-skuff, som skal holde maten på riktig temperatur for lengst mulig holdbarhet og best kvalitet. Skuffen regulerer luftfuktigheten og skal ifølge selskapet selv holde selv de mest delikate grønnsaker friske tre ganger lengre enn vanlige kjøleskap. Skapene har også en null-grader skuff for fisk og kjøtt.

Kombiskapene har også fått intelligente sensorer, blant annet FreshSense som kjenner endringer i temperaturen, som når du åpner kjøleskapsdøren, og tilpasser kjølingen umiddelbart. NoFrost-teknologien injiserer tørr luft i fryserdelen, slik at denne ikke iser over, mens SuperCooling-knappen skal la deg kjøle ned drikkevarer eller mat mye raskere enn vanlig. Kombiskapene har energimerking mellom A+ and A+++.

Siemens’ Zeolithe oppvaskmaskiner har fått en oppgradering, og den nye serien har funksjoner som OpenAssist og VarioSpeed Plus. Førstnevnte lar deg åpne døren bare med et enkelt trykk, mens VarioSpeed er turbo-funksjonen som reduserer tørketiden opp til 66 prosent. Det nye TimeLight projiserer informasjon om hvor lenge maskinen har igjen på gulvet, slik at du ikke trenger åpne døren for å se om maskinen er i gang. Oppvaskmaskinene har energiklasse A+++.

Fremtidens design

– Hvordan jobber dere mot verdikjeden med Bosch’ og Siemens-merkevarene?

– Med Siemens selger vi mye gjennom kjøkkenleverandørene, særlig når det kommer til toppmodellene, men vi har også en del hos elektronikk-kjedene. Bosch er i størst grad å finne hos sistnevnte, sier Vik.

– Hvor viktig er Eurocucina-messen i forhold til IFA?

– IFA er veldig rettet mot elektrokjedene, mens her i Milano er det mye fokus på kjøkken og design. Det er viktig å være her og vise at vi følger med i tiden. Det er ganske mange norske kjøkkenfolk her nede, og vi ser at design-løsninger som vises på Eurocucina gjerne tar tre-fire år før det kommer til Norge. Så design vi så på forrige messe i 2014, begynner nå å komme til Norge, sier Vik.

Siemens benyttet også Eurocucina til å presentere sitt nye samarbeid med den italiensk-nederlandske kokken Eugenio Boer, som var til stede på messen og kokkelerte for de oppmøtte.

– Jeg kjente allerede til Eugenio Boers talent ettersom jeg ofte har spist på hans restaurant i Milano. Jeg skjønte umiddelbart at hans innovative kokkestil, så forskjellig fra andre standarder, kunne bli en ambassadør for Siemens, sier Mario Franzino, administrerende direktør for BSH Elettrodomestici.

– Jeg er veldig stolt over å jobbe med Siemens, som jeg føler jeg har mye til felles med. Jeg kreerer smaker, og søken etter kvalitet og skjønnhet er to uunnværlige ingredienser i min matlaging og jeg fant begge deler i dette tyske selskapet og deres visjon. Jeg skaper mine oppskrifter for å få folk til å føle seg bra, og gi dem unike øyeblikk og følelser, sier Boer.

Powered by Labrador CMS