GODT FØRSTEÅR FOR HVITT EPOQ

Martin Jensen (t. v.) og Øistein Braathu er nordisk direktører for henholdsvis salgs og innkjøp i Elkjøp, og ansvarlige for hvitevarene med Epoq-merket. Foto: Stian Sønsteng

– Selgerne våre føler en stolthet for varemerket Epoq. Vi har gjort en veldig god reise på kjøkken, og nå skjer det samme med hvitevarene.

Publisert

Det sier Martin Jensen, nordisk salgsdirektør for hvitevarer i Elkjøp. Når vi i juni møter ham på kjedens opplæringsmesse Campus, er det ett år siden deres eget varemerke ble lansert på hvitevarer.

– Enkelte produkter har vært utsolgt, så salget har vært over forventning, sier nordisk innkjøpsdirektør Øistein Braathu.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter de to hvitevaredirektørene i messehallen The Qube på Gardermoen.

– Når vi har vår egen merkevare må vi skape alt selv, og dette er en veldig spennende reise, med mange muligheter, sier Jensen.

– Gjør dere dette på samme måte som varemerkene dere ellers selger?

– Noe gjør vi helt sikkert litt ulikt, siden vi selv setter premissene. Når det er sagt, skjer dette i samspill med alle leverandørene du møter her på Campus, siden de er superviktige for oss. Epoq er en måte for oss å få design og serier perfekt tilpasset våre kjøkken, der vi benytter oss av det samme merkenavnet, sier Jensen.

Martin Stenberg (f. v.) i Electrolux, Øistein Braathu og Martin Jensen i Elkjøp med platetoppene i safirglass. Foto: Stian Sønsteng

 

Verdi for pengene

– Etter ett år; hva sier leverandørene om at dere konkurrerer med dem?

– Det er denne veien det går. Vi ønsker å kunne mest mulig om hele verdikjeden; hva ting koster, og hvilke muligheter som finnes på utviklingssiden. Enkelte varemerker er mer utsatte enn andre. Vi utfordrer ikke i så stor grad de store merkene som Bosch, Siemens og Electrolux. Epoq komplementerer disse, og nøkkelordet er verdi for pengene; du får det du betaler for, samt den ekstra tryggheten vi gir med sju års garanti, sier Braathu.

De merkene kundene ikke oppsøker oss for å kjøpe, er i større grad utfordret av Epoq

– Har dere som følge av Epoq-lanseringen endret antall leverandører?

– Det har vært en liten justering. De merkene kundene ikke oppsøker oss for å kjøpe, er i større grad utfordret av Epoq, sier Braathu.

Han sier både Elkjøps selgere og kundene setter pris på at de tilbyr sju års garanti på hvitevarene med Epoq-merket.

 

Logik og De'Longhi

– Det at vi har kontroll hele veien, og er de eneste som selger produktene, gir en stabilitet, sier Braathu.

Jens Petter Sørbøe (t. v.) og Henning Sandum i BSH med Bosch' platetopp med integrert ventilator og temperaturstyring i grader. Foto: Stian Sønsteng

– De store leverandørene har en enormt stor andel av markedet. De driver en fantastisk innovasjon, og sørger for at vi har produkter i ulike prisklasser med nye funksjoner, sier Jensen.

– Hvordan har feilraten på Epoq-hvitevarene vært det første året?

– Den er lav, men det er for tidlig å konkludere noe. Foreløpig ser det veldig lovende ut, og det som har vært av småting er blitt fikset hurtig. Vårt datterselskap Elcare Nordic utfører hjemmeservice på alt av Epoq-produkter, og skal nå også ta over våre andre egne varemerker i kategorien, sier Braathu.

– Hvilke er disse?

– Loqik ligger på et relativt lavt prispunkt, for å slåss med det billigste i markedet. De'Longhi bruker vi i enkelte kampanjer, og siden dette er et kjent merke gir det en ekstra verdi i markedsføringssammenheng, sier Braathu.

Ronny Andersen (t. v.) og Frej Ahlman i LG med kombiskapet InstaView med MoodUP. Foto: Stian Sønsteng
LGs nye designserie innen vask og tørk, der styringspanelet sitter i selve bryteren. Foto: Stian Sønsteng

 

Stigende trend

– Hvor stor andel utgjør deres egne varemerker av hvitevaresalget?

– Utviklingen av egne varemerker, både i vår og andre bransjer, får et stadig større fotfeste. Forbrukerne er mer åpne for dette, og da er det naturlig at vi også tar ut mulighetene som ligger her, sier Jensen.

– På Campus for fem år siden svarte du 10-15 prosent ...

– Det er nok en stigende trend, sier Jensen.

Malin Henriksson i Samsung viser deres Bespoke vaskemaskin med AI Ecobubble og 11 kilos kapasitet. Foto: Stian Sønsteng

Etter at Epoq-merket ble lansert på hvitevarer på fjorårets Campus, tok det noen måneder før de kom i butikk. I dagens sortiment er det kombiskap, rene kjøl- eller fryseskap, ventilatorer, integrerte stekeovner, induksjonsplate, varmeskuff, vaskemaskiner og en tørketrommel.

Forbrukerne er mer åpne for dette, og da er det naturlig at vi også tar ut mulighetene som ligger her

– Disse er blitt introdusert i tur og orden, siden det ligger litt produktutvikling og fabrikkbesøk bak for å finne de riktige produktene, sier Braathu.

På årets Campus vises kjøl-, frys- og kombiskap for integrering, som etter hvert vil komme i butikkene.

– Her på Campus er produkttrening, bygging av kultur og samhold svært viktig. Leverandørene gjør en fantastisk innsats, og setter igjen nye rekorder på karakterene de får av våre butikkansatte, sier Jensen.

 

Electrolux, Bosch og LG

Når fagbladet Elektronikkbransjen er på besøk, tar hvitevaredirektørene oss med på en runde til noen av leverandørene. Hos Electrolux får vi igjen se deres platetopper med safirglass.

– Disse er fire ganger mer ripebestandige enn vanlige platetopper, fingermerker setter seg ikke så lett, og de er lette å renholde. Dette kommer vi til å se vesentlig mer av, sier Braathu.

Bjørn Mangset i Gorenje Group Nordic viser Askos maskiner for næringsmarkedet, og TVer fra Hisense. Foto: Stian Sønsteng
Fadi Ishaq (t. v.), Ole Storkaas og Kristoffer Anthonsen i Whirlpool med oppvaskmaskinen MaxiSpace. Foto: Stian Sønsteng

Hos Bosch viser han frem platetopper med temperaturstyring i grader.

– Hvem kjenner ikke problemet med svidde stekepanner, fordi man setter på for sterk varme. Her styrer man matlagingen med grader, og jeg er helt overbevist om at dette blir en ny standard. Utfordringen er at kjeler, gryter og panner må være av en vis kvalitet, og her har Bosch egne produkter som er tilpasset platetoppene, sier Braathu.

– Kommer Epoq også med denne teknologien?

– Vi jobber hele tiden med å utvikle Epoq-produktene, men dette er ikke noe vi har tilgjengelig i dag, sier Braathu.

Hos LG viser de InstaView med MoodUP.

Dennis Pedersen i Gorenje Group Nordic med vaskemaskinen Hisense 7S, med 12 kg kapasitet, berøringsskjerm og KI-programmer. Foto: Stian Sønsteng

– Dette er en kuriositet i hvitevareverdenen; et kombiskap der du kan velge mellom over 400 fargekombinasjoner i fronten, via appen på telefonen. Det har innebygde blåtannhøyttalere, og er et annerledes produkt som både har muligheter i privatmarkedet, men også for næringsdrivende, sier Jensen.

Fra LG viser han også en ny designserie innen vask og tørk, der styringspanelet sitter i selve bryteren.

– Vi merker at mange kunder er opptatt av designet på denne type produkter, spesielt hvis de har dem på badet eller kjøkkenet, sier Jensen.

 

Samsung, Hisense og Asko

Hos Samsung får vi se en Bespoke-vaskemaskin med AI Ecobubble og 11 kilos kapasitet.

Vi har satset på dem av flere årsaker, også fordi de bruker en del penger i markedsføringen

– Samsung fokuserer på kunstig intelligens, også i sine vaskemaskiner. Du legger inn tøyet, og så gjør maskinen resten. Den kommuniserer også med tørketrommelen, slik at den vet hva som legges i, sier Jensen.

Braathu sier Gorenje Group Nordic er en betydelig leverandør for Elkjøp, med varemerkene Hisense, Gorenje og Asko.

– Vi har satset på dem av flere årsaker, også fordi de bruker en del penger i markedsføringen. Hisense er synlige i forbindelse med fotball-EM. Asko har viktige produkter i næringsmarkedet, som vi satser mye på, og de har en god serie oppvaskmaskiner som vi historisk selger mye av, sier Braathu.

En egen avdeling i messehallen er viet Elkjøps kommersielle tjenester.

I et eget område er alle butikkansatte innom en opplæring i Elkjøps kommersielle tjenester. Foto: Stian Sønsteng
Elkjøp Campus arrangeres ved The Qube på Gardermoen. Foto: Stian Sønsteng

– Vi satser knallhardt på disse, og det handler om hele kundereisen. Én ting er at kundene får det riktige produktet, men det er også viktig at de får det beste ut av det, med hjelp når de trenger det. På denne måten får vi kunder for livet, og her på Campus er alle selgerne våre gjennom en trening, på ulike nivå innen tjenestene vi tilbyr, sier Jensen.

– Dette har dere vel gjort i alle år?

– Ikke i samme grad som i år. Vi har satt av mer tid, og går mer i dybden, sier Jensen.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS