– Vi har hatt en fantastisk vekst de siste par årene, men det har da også vært et stort marked å ta av, siden mange har oppgradert hjemmene sine under pandemien, sier nordisk kategoridirektør Janicke Mathisen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Elkjøp Nordic har avvikende regnskapsår som avsluttes 30. april, og veksten i salg av antall solgte kjøkken i Norden er målt fra 2019/2020 til 2021/2022.
– Hva er ambisjonen?
Annonse
– Innen 2030/31 skal vi selge 150.000 kjøkken årlig i Norden.
– Hvordan ligger Norge an?
– Norge har også hatt en fantastisk utvikling, og er vårt største marked, etterfulgt av Sverige, Finland og Danmark, sier Mathisen.
Vi møter henne på Elkjøps nordiske opplæringsmesse Campus, som gikk av stabelen i juni, i messehallen The Qube på Gardermoen.
Forbedrings-program
Annonse
– Dere havnet i media da TV 2 hadde en reportasje om misfornøyde kunder som opplevde store forsinkelser og dårlig kvalitet på monteringen. Har dere merket dette på salget og kundene?
Vi startet et halvt år før TV 2-reportasjen et to-årig program på tvers av alle funksjoner
– Det er selvsagt ingen god følelse å få negativ omtale på grunn av forsinkelser og dårlige kundeopplevelser, og dette er noe vi tar på aller største alvor. I forhold til salgstallene vet vi jo ikke om vi kunne solgt mer, men vi har uansett tatt markedsandeler, sier Mathisen.
– Har denne saken ført til at dere har gjort endringer hos dere?
– Absolutt. En ting er det kortsiktige bildet, med umiddelbare justeringer. Vi startet et halvt år før TV 2-reportasjen et to-årig program på tvers av alle funksjoner som heter «Kitchen Supply Improvement Program», som handler om at vi skal forbedre og skape en mer robust integrasjon i hele verdikjeden. Det vil si at alle støttefunksjoner som er involvert i kjøkkenleveransene nå har samlet kompetansen på tvers, for å utvikle en ny løsning som skal sikre en bedre verdikjede. Her investerer vi betydelige beløp, og det er fullt fokus fra toppledelsen på at dette er noe vi skal få til, sier Mathisen.
Epoq for epoke
– Du nevnte økte markedsandeler. Hvor store er disse?
– På kjøkken er dette vanskelig å måle, men når vi ser på antall kjøkkenskap som blir innrapportert tar vi markedsandeler. Målet vårt er at vi skal ha en tredel av markedet.
Annonse
– Hvilken posisjon ønsker dere at Epoq skal ha?
– Epoq skal gi verdi for pengene, med ekstremt god kvalitet til lav pris. Vi skal ha det beste utvalget av hvitevarer, og vi skal gi en svært god kundeopplevelse.
Nordisk salgsdirektør Rune Eriksen supplerer:
– Vi skal være gode på kvalitet og design, og veldig gode på pris. Vi har stor bredde i sortimentet, og tilbyr utrolig mange løsninger, slik at vi kan hjelpe alle med å få det kjøkkenet de ønsker seg, sier han.
– Hvordan står Epoq-navnet seg i konkurranse med eldre varemerker?
– Veldig bra! Epoq står for epoke, og kundene våre er i ulike epoker av livet. Vi føler oss heldige som kan være med på å skape det viktigste rommet i hjemmene til folk, uansett hvor i livet de er, sier Eriksen.
– Hvis du ser på utstillingen vår her på Campus, gir den en skikkelig wow-effekt, sier Mathisen.
70 prosent med hvitevarer
– Hvor stor andel av kjøkkenene deres selges med hvitevarer og småelektriske produkter?
– Rundt 70 prosent. Jeg tror nok at vi har den største andelen på dette området, sier Eriksen.
Denne messen heter Home, siden vi her har samlet kjøkken, hvitevarer og småelektriske produkter
– Så dere er gode kamerater med kollegene på hvitevaresiden?
– De arbeider vi tett sammen med. Et kjøkken er jo en kombinasjon av flere kategorier og produkter, og er ingenting uten hvitevarene og den kaffemaskinen du bruker. Det er derfor denne messen heter Home, siden vi her har samlet kjøkken, hvitevarer og småelektriske produkter, sier Eriksen.
– Hvilken posisjon har dere i bevisstheten hos de butikkansatte i de andre kategoriene?
– Kjøkken har vært en satsing for Elkjøp Norden i flere år, og det er et område vi ønsker vekst. Det er en god ting for kjeden at vi er til stede i bevisstheten til kundene, ikke bare med TVen, støvsugeren og mobiltelefonen, men også i det viktigste rommet i hjemmet. Noe som kanskje sier noe om hvor stort fokus kjøkken har hos Elkjøp, er at Epoq-utstillingen står oppe på begge Campus-messene, både Home og Tech, sier Eriksen.
Siden 2007
– Det er ikke bare fordi det tar mye tid å rive utstillingen?
– Slett ikke. Epoq er Elkjøps eget varemerke, og det er viktig at alle kjenner til dette. Brunevareselgerne blir oppfordret til å trekke kundene til kjøkkenavdelingen, og hvis kundene ønsker flere hvitevarer, skal de spørres om de også planlegger å kjøpe nytt kjøkken, sier Eriksen.
– Hva har dere fokusert på når dere har bygd utstillingen?
– Kvalitet og inspirasjon. Vi skal gjøre våre butikkansatte trygge på at Epoq står for god kvalitet, og skal vise at vi kan tilby alle mulige løsninger. Vi har lekt oss med ulike fargekombinasjoner, og viser at vi også har muligheten til å levere runde og buede løsninger, sier Mathisen.
Elkjøp begynte å selge Epoq-kjøkken i 2007, og konsernet har siden kjøpt selskapet. I dag er Epoq utstilt i 105 av de 120 Elkjøp-varehusene i Norge.
De to Epoq-direktørene sier kvaliteten på produktet har utviklet seg mye siden starten.
35 års garanti
– Vi lanserte for halvannet år siden en garantitid på 35 år på alle kjøkkendeler, fordi vi er såpass sikre på kvaliteten vår. Dette er markedets beste garanti, sier Mathisen.
Garantitiden på blandebatteriene er ti år, mens fem år gjelder for elektriske komponenter.
Vi lanserte for halvannet år siden en garantitid på 35 år på alle kjøkkendeler, fordi vi er såpass sikre på kvaliteten vår
– Dette er godt mottatt. Vi skal bli markedsledere, og da må vi også gi kundene trygghet, sier Eriksen.
Han mener Epoq er flinke til å følge trendbildet.
– Vi ligger nok litt foran, og er veldig effektive når vi skal få nye løsninger ut på markedet. Dessuten tør vi å prøve nye ting, både når det gjelder farger og løsninger, sier Eriksen.
Fortsatt er 32 prosent av kjøkkeninnredningene Epoq selger hvite, men denne andelen er synkende.
40.000 i snitt
– Stadig flere velger farger, og dette har nok vi i Epoq bidratt til, samtidig som kundene er blitt modigere, sier Eriksen.
– Hvor mye handler en typisk kjøkkenkunde for?
– Et kjøkken koster i snitt 40.000 kroner, og prisen ligger såpass lavt fordi vi har ekstremt konkurransedyktige priser, sier Mathisen.
I tillegg regner det to med at det i snitt kommer hvitevarer for rundt 30.000 kroner.
– Hvor stor del av omsetningen utgjør vaskerommene?
– En liten del, men vi er kanskje den leverandøren som fokuserer sterkest på dette. I Norden bor mange i hus, så mange har plass til å ha et eget vaskerom, sier Eriksen.
På Campus viser Epoq også frokostskap.
– Dette er et nytt produkt, som er mest vanlig Finland. Her kan man samle de småelektriske produktene og annet man spesielt bruker til frokosten, med mulighet til gjemme det bort ved enkelt å lukke dørene. Skapet har en bredde på 100 centimeter, og vi kan levere det med strøm og belysning, sier Eriksen.