Salgsdirektør Martin Jensen (t. v.) og kategoridirektør Tommy Myhre i Elkjøp Norden lanserer hvitevarer fra kjedens eget varemerke Epoq. Foto: Stian Sønsteng
– Når vi lanserer hvitevarer fra Epoq, gjør vi noe som er unikt i bransjen, ved at vi tilbyr sju års garanti på disse produktene, sier Tommy Myhre.
Han er nordisk kategoridirektør for hvitevarer i
Elkjøp, og slipper under Campus Home i juni katta ut av sekken. Etter at Elkjøp
i 2007 begynte å selge kjøkkeninnredninger fra Epoq, og i 2011 kjøpte opp
selskapet, er dette blitt en viktig kategori i kjeden. Under kjedens nordiske
opplæringsmesse i The Qube på Gardermoen, viser de for første gang sitt eget varemerke
Epoq også på hvitevarer. Disse er ventet i salg hos Elkjøp i Norge etter
sommeren.
– Dette gir oss hundre prosent kontroll på produktene, helt
frem til sluttkundene, sier Tommy Myhre til fagbladet Elektronikkbransjen.
Vi møter ham sammen med nordisk salgsdirektør Martin Jensen,
og de to venter at kundene vil sette pris på at Elkjøp gir sju års garanti på
hvitevarene fra Epoq.
Annonse
– Dette er godt spesifiserte høykvalitetsprodukter, som får
en fin plass i sortimentet vårt. Vi har arbeidet med dette i godt over ett år,
og planen har vært å finne frem til produkter som står for det samme som Epoqs
kjøkkenprodukter; verdi for pengene, med gode kundegarantier, sier Myhre.
Han mener garantitiden viser at Epoq-hvitevarene er
produkter de stoler på.
Perfekt kombinasjon
– Vi har hentet produktene fra produsenter som
leverer til flere kjente varemerker, og de er nøye testet via vårt kontor i
Hong Kong. Det er også gjort små endringer, for at kvaliteten skal leve opp til
våre forventninger, sier Myhre.
Annonse
– Hva blir de viktigste salgsargumentene for hvitevarene fra
Epoq?
Vi holder fast ved at vi skal tilby et bredt spekter med varemerker
– Epoq er allerede et godt etablert varemerke. Vi selger
stadig flere kjøkken, tar stadig markedsandeler, så det er helt naturlig at vi tar
det samme varemerket til hvitevarene. Det blir også en enklere historie å
fortelle kundene, i kombinasjon med våre Epoq-kjøkken, sier Jensen.
Han sier de i utviklingen av hvitevareproduktene har samarbeidet
tett med kollegene på kjøkkensiden.
– Dette gjør oss trygge på at dette er en perfekt
kombinasjon, også når det gjelder installasjon, sier Jensen.
Myhre supplerer:
– I salget av Epoq-kjøkken har det vært viktig at vi har en
stor portefølje av varemerker på hvitevaresiden, som Bosch, AEG, Miele og
Samsung. Det er viktig for Elkjøp at vi kan tilby kjente varemerker til lave
priser. Når vi nå supplerer porteføljen med et sterkt varemerke vi selv eier,
er dette et naturlig steg videre. Vi holder fast ved at vi skal tilby et bredt
spekter med varemerker, både til kjøkkenkundene og alle andre kunder.
Annonse
De store står støtt
– Hvilke vurderinger har dere tatt når dere valgte
å lansere Epoq også på hvitevaresiden?
– Vi har ønsket å komme med produkter som treffer
massemarkedet; fra midtsegmentet og oppover, der vi sammen med våre produsenter
har full kontroll på produktutviklingen. Vi har funnet punktet i markedet der
vi kan eie merkestrategien, og fra A til Å selv avgjør hvordan vi tar
produktene ut til markedet, sier Myhre.
– Hvilke reaksjoner har dere fått fra leverandørene her på
deres egen Campus-messe?
– De er naturlig nok veldig nysgjerrige på det vi gjør.
Dette er egentlig ikke så nytt for oss; vi har arbeidet med egne varemerker i
mange år, riktignok i lavere prissegmenter enn det vi kommer med nå. Leverandørene
lurer på hva dette vil medføre. Vi skal satse på Epoq, og håper vi vår et
kjempegodt salg, men de store partnerleverandørene står støtt i våre
strategier, uavhengig av Epoq-lanseringen, sier Myhre.
– Hvilke produkter fra Epoq kommer dere med i første omgang?
– Vi går bredt ut, og ser mange muligheter. Vi kommer med
vask og tørk, noe som er naturlig siden vi har vaskeromsmøbler fra Epoq. Til
kjøkkenet kommer vi med en komplett portefølje, med både integrerte og frittstående
kjøleskap og oppvaskmaskiner, samt platetopper, ventilatorer og integrerte ovner,
sier Jensen.
AEG og Electrolux
Når det gjelder andre varemerker, trekker de to
direktørene først frem Electrolux.
– Dette er en av leverandørene der vi i årets portefølje har
bygd opp et veldig solid sortiment. Fra deres varemerker AEG og Electrolux har
vi et større sortiment enn i fjor, så dette er en leverandør vi venter å ha en
god vekst med, med viktige modeller i våre salgsstrategier. Vi gleder oss
veldig til dette året med deres produkter, sier Myhre.
De mindre leverandørene blir det naturlig mindre plass til
Jensen sier det er viktig at Elkjøp har en større bredde med
AEG-merket.
– Dette er et sterkt merkenavn i flere av landene vi
opererer i. Vi har en lang historie sammen med Electrolux, og har bygd opp
dette over mange år. De er igjen med oss på årets Campus, leverer fantastiske
resultater hvert eneste år, og er en perfekt partner for oss, sier Jensen.
– Er det slik at dere fordi dere lanserer Epoq her på Campus
er ekstra hyggelige mot leverandørene deres?
– Det vil jeg ikke si. De største partnerleverandørene våre
står solid i strategiene og sortimentet vårt. De mindre leverandørene blir det
naturlig mindre plass til, når vi lanserer Epoq som vårt eget varemerke, sier
Myhre.
Bosch Accent Line
Fra BSH er Elkjøp Norge alene om å tilby
produktene i Accent Line-serien.
– Dette er helt nye produkter, som kommer til å bli synlige
i markedsføringen både fra Bosch og oss. Dette er en viktig satsing hos oss, produktene
blir også synlige i våre Epoq-kjøkken i butikkene, og selgerne elsker dem
allerede, sier Myhre.
– Serien består av en full bredde premiumprodukter, som er
ekstremt innovative. De kan styres fra den store skjermen på produktet, eller
via appen. I ovnene er det blant annet airfryerfunksjon og kamera. Kameraet er
faktisk slik at du i menyen kan velge hvor godt stekt brødet skal være, så
brukes kameraet til å oppnå eksakt samme resultat. Her har Bosch tatt
teknologien til et nytt nivå når det gjelder hvitevarer, sier Jensen.
Modellene i serien koster fra 17.000 til 35.000 kroner.
Søker kvalitet
– Hvordan opplever dere tidene vi er inne i?
Annonsemodellene våre er mer attraktive enn noen gang
– Det har vært et vanskelig og tregt marked, der vi siste
halvår har hatt en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor. Et
hvitevareprodukt blir som regel erstattet ganske raskt hvis det går i stykker,
så nedgangen har vært i forbindelse med oppussinger og kjøp av ny bolig. Vi ser
også at kundene er blitt mer bevisste på pris når de velger produkter, og at
annonsemodellene våre er mer attraktive enn noen gang. Samtidig begynner vi i
sommer å møte fjorårstall som hadde blitt litt tøffere, slik at det flates ut
når vi sammenligner de to periodene, sier Myhre.
Jensen supplerer:
– Samtidig som kundene søker mer aktivt på pris, er de mer
opptatt av kvalitet. Når det er tøffere tider, ønsker de produkter som skal
vare lenge. For oss er det derfor viktig at vi gir kunden trygghet, når vi
hjelper dem å velge riktig produkt.