Det sier Christian Nævdal, som er nordisk
salgsdirektør for småelektriske produkter i Elkjøp.
På opplæringsmessen Campus i juni, viser han selskapets egne
varemerker i kategorien:
– F&B står for Food & Beverage, og her selger vi
airfryere, blendere, brødristere, isbitmaskiner, iskremmaskiner, stavmiksere,
vaffeljern og vannkokere. Apt står for Air Pure Tech, med inneklimaprodukter
for oppvarming, avkjøling eller luftrensing. RE står for «revitalising you»,
med massasje- og velværeprodukter. Til slutt har vi Equip, som er vårt innstegsmerke
i flere produktkategorier, sier Nævdal til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
– Vi har brukt mye energi på forpakninger, markedsmateriell,
bilder og filmer, som gjør at disse produktene fremstår som solide merkevarer,
sier Nævdal.
– Er det for å skjule at dette er deres egne merker?
– Det er vi ikke redd for å vise, siden de kun er å få kjøpt
hos oss. Det blir litt som Jacobs utvalgte i Norgesgruppen, som har en sterk
posisjon. Vi lager ikke premimprodukter på samme måte, men skal ha merkevarer
som fint kan stå alene i butikkene. Det mener vi er en styrke for produktene,
sier Nævdal.
Mestselgende luftfrityr
Annonse
– Er målet å selge merkene til andre aktører i
andre marked?
– Dette står ikke på kartet, men om våre eiere i Dixons
skulle være interessert, er det mulig vi kan ekspandere den veien.
– Hvordan har merkene gjort det siden lanseringen i fjor?
Om våre eiere i Dixons skulle være interessert, er det mulig vi kan ekspandere den veien
– Det har gått akkurat slik vi ønsket. For eksempel har
F&B blitt vår mestselgende airfryer, fordi produktene har egenskapene vi
vet markedet ønsker, samtidig som det treffer helt fornuftig på pris ut til
konsument, sier Nævdal.
– Hva sier leverandørene om satsingen på deres egne merker?
– Det er nok litt blandet, men det er viktig å si at vi ikke
går i direkte konkurranse med leverandørene våre når det gjelder pris og
spesifikasjoner. De merkene som er representert her på Campus er ekstremt
viktige for oss; de driver mye innovasjon og markedsføring for å tiltrekke seg
kunder. Der vi ser det er åpninger i markedet, som når en leverandør ikke helt
klarer å levere, kan vi fint gå inn på egenhånd, sier Nævdal.
Annonse
Kaffe og rengjøring
– Hvordan skjer produktutviklingen?
– Den er veldig styrt av de behovene og ønskene vi får inn
fra våre kolleger, samt trendene i markedet. Vi leter etter produkter som gir
merverdi både for oss og kundene, sier Nævdal.
I messehallen The Qube på Gardermoen viser Elkjøp disse
produktene på et eget område.
– Her går salgssjefene i hvert land gjennom produktene med
alle selgerne, sier Nævdal.
I den småelektriske kategorien hos Elkjøp, er kaffe og
rengjøring to satsingsområder.
– Dette betyr ikke at vi har sluttet å selge de andre
produktgruppene, understreker Nævdal.
– Rengjøring er et stort og voksende marked, både med
eksisterende produkter, men også med nye områder som våtrengjøring i ulike
varianter. Her skjer det mye innovasjon, og de neste årene vil det ligge et
stort potensial her, sier Nævdal.
Hva er våtrengjøring?
Han innrømmer at begrepet våtrengjøring i seg selv
er utfordrende.
– Hva er det egentlig kundene kaller dette? Dette er
fortsatt et nytt marked, og mange vil nok tenke på disse produktene som en
støvsuger, selv om de helt andre funksjoner. En del av jobben er å vite hva
folk søker etter for å finne disse produktene. Dette er viktig for hvordan vi
kategoriserer og bygger opp produktene, både på nett, men etter hvert også i
butikkene, sier Nævdal.
Elkjøp ønsker å bli en enda tydeligere kaffedestinasjon
Når det gjelder kaffe, sier han dette er
høyinteresseprodukter.
– Konsumet i Norden er høyt, og en god kopp kaffe har alltid
vært viktig i Elkjøp. Vi hadde en kjempevekst under pandemien, men siden har
det vært litt tøffere. Nå ser vi heldigvis en positiv utvikling, både for
vanlig filterkaffe, espressomaskiner og kapselmaskiner. Elkjøp ønsker å bli en
enda tydeligere kaffedestinasjon, og vi legger derfor mer penger i
markedsføringen. Dette begynte i fjor, der vi sammen med utvalgte leverandører
tok et overordnet grep, og gikk både tradisjonelle og utradisjonelle veier.
Siemens EQ.9
Nævdal sier det også her kommer nye innovasjoner,
som gir en ny giv i kategorien.
– Et eksempel er Siemens EQ.9. Rengjøring har gjerne vært en
utfordring med de helautomatiske kaffemaskinene, og «må avkalkes» er vel en av
de mest ignorerte beskjedene på kjøkkenet. På Siemens EQ.9 er også dette blitt
helautomatisk, og maskinen rengjør seg selv. Ren maskin eller trakter er en av
de viktigste parameterne for å ha god kaffe hver gang, sier Nævdal.
En annen nyhet han trekker frem, er Wilfas nye kapselmaskin.
– Denne kan brukes med to kapseltyper, både for Nespresso og
Dolce Gusto. Dette er en innovasjon som gjør at man ikke låser seg til ett
kaffesystem, sier Nævdal.
Fra Philips viser han LatteGo-maskinen med Silent Brew.
– Morgenkaffen er viktig for mange, og med denne
kaffemaskinen kan man komme seg ut uten å vekke resten av husstanden. Lydnivået er 40 prosent lavere enn forgjengeren, og dette utgjør en stor forskjell, sier Nævdal.
Under Campus samles
Elkjøps butikkansatte fra hele Norden.
Nå venter vi bare på at nuppefjerneren får sin renessanse
Nuppefjerneren
– Fokus er produktopplæring, med alle
spesifikasjoner og funksjoner, men enda viktigere er det hva kundenytten er. At
produktet er på 1.000 watt har ingen verdi, hvis vi ikke forteller kundene hva
dette faktisk betyr for dem. Det er her vi skal ha vår verdi, som rådgivere og
selgere, og både vi og leverandørene bruker mye tid på dette i
produktopplæringen, sier Nævdal.
Han sier Campus-deltakerne når de kommer hjem til butikken
skal videreføre det de har lært.
– Dette kan skje gjennom rollespill i butikkene, der man
øver på og faktisk terper på salgsargumentene, sier Nævdal.
Under Campus benytter han også anledningen til å be sine
kolleger fra hele Norden om å ha antennene ute etter nye trender, og å melde
disse inn til hovedkontoret.
– Trender dukker ofte opp når du minst venter det. Vi følger
selvsagt med på hva som skjer i markedet når det gjelder nye produkter og
innovasjoner, men mer utfordrende er det hvis et eksisterende produkt over
natten blir det mest solgte, fordi en video i sosiale medier går viralt. Nå
venter vi bare på at nuppefjerneren får sin renessanse, fordi noen finner på et
nytt bruksområde, ler Nævdal.