BYGGER EGNE MERKEVARER

Nordisk salgsdirektør Christian Nævdal forteller at luftfrityrmaskinene fra deres eget merke F&B er Elkjøps mestselgende. Foto: Stian Sønsteng

– Vi legger store ressurser i å bygge opp våre egne varemerker som selvstendige merkevarer, og F&B er blitt vår mest solgte airfryer.

Publisert

Det sier Christian Nævdal, som er nordisk salgsdirektør for småelektriske produkter i Elkjøp.

På opplæringsmessen Campus i juni, viser han selskapets egne varemerker i kategorien:

– F&B står for Food & Beverage, og her selger vi airfryere, blendere, brødristere, isbitmaskiner, iskremmaskiner, stavmiksere, vaffeljern og vannkokere. Apt står for Air Pure Tech, med inneklimaprodukter for oppvarming, avkjøling eller luftrensing. RE står for «revitalising you», med massasje- og velværeprodukter. Til slutt har vi Equip, som er vårt innstegsmerke i flere produktkategorier, sier Nævdal til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Vi har brukt mye energi på forpakninger, markedsmateriell, bilder og filmer, som gjør at disse produktene fremstår som solide merkevarer, sier Nævdal.

– Er det for å skjule at dette er deres egne merker?

– Det er vi ikke redd for å vise, siden de kun er å få kjøpt hos oss. Det blir litt som Jacobs utvalgte i Norgesgruppen, som har en sterk posisjon. Vi lager ikke premimprodukter på samme måte, men skal ha merkevarer som fint kan stå alene i butikkene. Det mener vi er en styrke for produktene, sier Nævdal.

Christian Nævdal i Elkjøp og Kamala Jonsson i Gandalf Distribution med robotstøv- suger og -gressklipper fra Dreame. Foto: Stian Sønsteng

 

Mestselgende luftfrityr

– Er målet å selge merkene til andre aktører i andre marked?

– Dette står ikke på kartet, men om våre eiere i Dixons skulle være interessert, er det mulig vi kan ekspandere den veien.

– Hvordan har merkene gjort det siden lanseringen i fjor?

Om våre eiere i Dixons skulle være interessert, er det mulig vi kan ekspandere den veien

– Det har gått akkurat slik vi ønsket. For eksempel har F&B blitt vår mestselgende airfryer, fordi produktene har egenskapene vi vet markedet ønsker, samtidig som det treffer helt fornuftig på pris ut til konsument, sier Nævdal.

– Hva sier leverandørene om satsingen på deres egne merker?

– Det er nok litt blandet, men det er viktig å si at vi ikke går i direkte konkurranse med leverandørene våre når det gjelder pris og spesifikasjoner. De merkene som er representert her på Campus er ekstremt viktige for oss; de driver mye innovasjon og markedsføring for å tiltrekke seg kunder. Der vi ser det er åpninger i markedet, som når en leverandør ikke helt klarer å levere, kan vi fint gå inn på egenhånd, sier Nævdal.

 

Espen Vik i BSH Husholdningsapparater med den helautomatiske kaffemaskinen Siemens EQ.9, der også rensingen er blitt helautomatisk. Foto: Stian Sønsteng
Erik Sverresen i Groupe SEB Norway med OBH Nordica OptiGrill. Foto: Stian Sønsteng

Kaffe og rengjøring

– Hvordan skjer produktutviklingen?

– Den er veldig styrt av de behovene og ønskene vi får inn fra våre kolleger, samt trendene i markedet. Vi leter etter produkter som gir merverdi både for oss og kundene, sier Nævdal.

I messehallen The Qube på Gardermoen viser Elkjøp disse produktene på et eget område.

– Her går salgssjefene i hvert land gjennom produktene med alle selgerne, sier Nævdal.

I den småelektriske kategorien hos Elkjøp, er kaffe og rengjøring to satsingsområder.

– Dette betyr ikke at vi har sluttet å selge de andre produktgruppene, understreker Nævdal.

– Rengjøring er et stort og voksende marked, både med eksisterende produkter, men også med nye områder som våtrengjøring i ulike varianter. Her skjer det mye innovasjon, og de neste årene vil det ligge et stort potensial her, sier Nævdal.

 

Christina Hovde Olsen og Anders Austad i SharkNinja med noen av deres skjønnhetsprodukter. Foto: Stian Sønsteng
Wilfas nye kaffemaskiner tar kapsler både fra Nespresso og Dolce Gusto. Foto: Stian Sønsteng

Hva er våtrengjøring?

Han innrømmer at begrepet våtrengjøring i seg selv er utfordrende.

– Hva er det egentlig kundene kaller dette? Dette er fortsatt et nytt marked, og mange vil nok tenke på disse produktene som en støvsuger, selv om de helt andre funksjoner. En del av jobben er å vite hva folk søker etter for å finne disse produktene. Dette er viktig for hvordan vi kategoriserer og bygger opp produktene, både på nett, men etter hvert også i butikkene, sier Nævdal.

Elkjøp ønsker å bli en enda tydeligere kaffedestinasjon

Når det gjelder kaffe, sier han dette er høyinteresseprodukter.

– Konsumet i Norden er høyt, og en god kopp kaffe har alltid vært viktig i Elkjøp. Vi hadde en kjempevekst under pandemien, men siden har det vært litt tøffere. Nå ser vi heldigvis en positiv utvikling, både for vanlig filterkaffe, espressomaskiner og kapselmaskiner. Elkjøp ønsker å bli en enda tydeligere kaffedestinasjon, og vi legger derfor mer penger i markedsføringen. Dette begynte i fjor, der vi sammen med utvalgte leverandører tok et overordnet grep, og gikk både tradisjonelle og utradisjonelle veier.

 

Siemens EQ.9

Nævdal sier det også her kommer nye innovasjoner, som gir en ny giv i kategorien.

Den helautomatiske kaffemaskinen Philips LatteGo med Silent Brew har et lydnivå som er 40 prosent lavere enn forgjengeren. Foto: Stian Sønsteng
Ørjan Myran (t. v.) og Roger Edslätt i Woods med Cortina Silent 12K. Foto: Stian Sønsteng

– Et eksempel er Siemens EQ.9. Rengjøring har gjerne vært en utfordring med de helautomatiske kaffemaskinene, og «må avkalkes» er vel en av de mest ignorerte beskjedene på kjøkkenet. På Siemens EQ.9 er også dette blitt helautomatisk, og maskinen rengjør seg selv. Ren maskin eller trakter er en av de viktigste parameterne for å ha god kaffe hver gang, sier Nævdal.

En annen nyhet han trekker frem, er Wilfas nye kapselmaskin.

– Denne kan brukes med to kapseltyper, både for Nespresso og Dolce Gusto. Dette er en innovasjon som gjør at man ikke låser seg til ett kaffesystem, sier Nævdal.

Elkjøp selger elsykler fra danske Vaya. Foto: Stian Sønsteng
Richard Bjerkøe med Ecovacs Deebot X2 Combo. Foto: Stian Sønsteng

Fra Philips viser han LatteGo-maskinen med Silent Brew.

– Morgenkaffen er viktig for mange, og med denne kaffemaskinen kan man komme seg ut uten å vekke resten av husstanden. Lydnivået er 40 prosent lavere enn forgjengeren, og dette utgjør en stor forskjell, sier Nævdal.

Under Campus samles Elkjøps butikkansatte fra hele Norden.

 

Nå venter vi bare på at nuppefjerneren får sin renessanse

Nuppefjerneren

– Fokus er produktopplæring, med alle spesifikasjoner og funksjoner, men enda viktigere er det hva kundenytten er. At produktet er på 1.000 watt har ingen verdi, hvis vi ikke forteller kundene hva dette faktisk betyr for dem. Det er her vi skal ha vår verdi, som rådgivere og selgere, og både vi og leverandørene bruker mye tid på dette i produktopplæringen, sier Nævdal.

Han sier Campus-deltakerne når de kommer hjem til butikken skal videreføre det de har lært.

– Dette kan skje gjennom rollespill i butikkene, der man øver på og faktisk terper på salgsargumentene, sier Nævdal.

Fra opplæringen av Elkjøps eget varemerke RE. På bildet Roland Ström (t. v.) og Ulf Rehnfeldt. Foto: Stian Sønsteng

Under Campus benytter han også anledningen til å be sine kolleger fra hele Norden om å ha antennene ute etter nye trender, og å melde disse inn til hovedkontoret.

– Trender dukker ofte opp når du minst venter det. Vi følger selvsagt med på hva som skjer i markedet når det gjelder nye produkter og innovasjoner, men mer utfordrende er det hvis et eksisterende produkt over natten blir det mest solgte, fordi en video i sosiale medier går viralt. Nå venter vi bare på at nuppefjerneren får sin renessanse, fordi noen finner på et nytt bruksområde, ler Nævdal.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2024, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS