Spillprodukter får mer plass hos Elkjøp og Lefdal. Her spilles Overwatch på esport-delen av opplæringsmessen Campus. Foto: Elkjøp/Lars Holand

MER SPILL OG LYD HOS ELKJØP NORDIC

– Dette er Nordens største elektronikkmesse. At det er vår internopplæring synes vi er ganske morsomt, sier Thomas Hegerlund.

Publisert

Han er nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic AS, og viser oss rundt på Elbit-messen som er en del av konsernets Campus-arrangement tre uker i juni, sammen med Thomas Brandsnes, kommersiell sjef for tech-produkter i Elkjøp og Lefdal. Av rundt 5.000 deltakere fra konsernet, deres leverandører og samarbeidspartnere, deltar 3.500 på Elbit-messen.

Klikk midt på bildene i karusellen over, for å bla gjennom dem i stor størrelse.

Under Elbit brukes det mer plass til spill- og lydprodukter enn tidligere, noe som gjenspeiler en generell endring i konsernets satsting på disse produktgruppene.

Årsaken er at vi ønsker å nå en ny målgruppe

– På bekostning av hvilke kategorier skjer denne satsingen?

– Spillproduktene går ikke på bekostning av noe, den økte satsingen kommer i tillegg. Vi har hatt disse produktene i sortimentet i lang tid, men ønsker å utvide sortimentet og ikke minst treffe målgruppen bedre, sier Brandsnes.

– For å få plass til flere lydprodukter, toner vi det noe ned på TV, sier Hegerlund.

Han forteller at det tidligere har vært mye TV på Elkjøp-samlingene, spesielt i klasseromsundervisningen.

– De viktigste TV-leverandørene er her, men vi setter av mer tid til lyd enn vi har gjort noen sinne, sier Hegerlund.

– Er det fordi det er mer penger å tjene her?

– Den viktigste årsaken er at disse gruppene vokser, med et stadig bredere utvalg. Vi har gjort store og tunge investeringer i butikkene, også i tråd med at lydproduktene blir stadig mer populære. Ikke minst hodetelefoner, som er blitt en av de største produktgruppene i konsernet, og kanskje den som vokser mest. Årsaken til dette er at folk har flere hodetelefoner, til ulike bruksområder, sier Hegerlund.

Spill til nytt nivå

Thomas Hegerlund (t. h.) er nordisk salgsdirektør for lyd og bilde i Elkjøp Nordic mens Thomas Brandsnes er kommersiell sjef for tech-produkter i Elkjøp og Lefdal i Norge. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilken utvikling ser dere når det gjelder hvilken type hodetelefoner kundene velger?

– Trådløst er helt klart noe folk ønsker, samt designmodeller. Folk er opptatt av hvordan de ser ut med hodetelefonene, og vi har derfor speil i butikkene, sier Hegerlund.

– Hvordan er det for en Elkjøp- eller Lefdal-butikk å være stedet der folk kjøper seg et moteprodukt?

– Det synes vi er morsomt!

– Hvordan lykkes dere med det?

– Jeg vet ikke om vi skal kalle dette mote, men for mange er det nok vel så viktig hvordan man ser ut med hodetelefonen på hodet, som hvordan lyden er. Derfor er et speil et viktig element i butikkene, sier Hegerlund.

Når det gjelder spillprodukter, sier Brandsnes at de ønsker å vise dette på en ny måte.

– Vi ruller i høst ut et nytt konsept i utvalgte varehus, der vi tar spillopplevelsen i butikk til et nytt nivå. Det blir egne arrangement, og sortimentet økes betraktelig. Vi har allerede tatt inn langt flere produkter i nettbutikkene våre, der vi også har gjort om hele plattformen for hvordan vi viser produktene. Årsaken er at vi ønsker å nå en ny målgruppe. Mange av disse kundene er unge, og vi ønsker å komme i kontakt med disse i en tidlig fase. Spillprodukter er en kategori der vi har store muligheter.

Mange av de 3.500 som var innom Elbit benyttet anledningen til å prøve HTCs VR-sett Vive. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilke trender ser dere i kategorien?

– VR er nytt, og disse produktene har ennå ikke tatt helt av. Men det kommer stadig flere VR-produkter, og det ser ut som produktgruppen vil utvides ytterligere i løpet av året, sier Brandsnes.

– Dere venter at VR vil ta av?

– Absolutt, men det er vanskelig å spå når. Du finner VR-produkter i alt fra mobiltelefonen til spillproduktene, og når de store leverandørene går inn for fullt er jeg sikker på at det vil ta av.

Varebehov i system

– Produktene vi så langt har snakket om appellerer ikke minst til de unge kundene. Er dette en tilfeldighet, eller ligger det en bevisst satsing her fra konsernets side?

– De unge er en målgruppe vi arbeider ganske hardt for å nå, og er en av tre strategiske kundegrupper vi har satset på de senere par årene. De to andre er familier med barn, samt premiumkundene. For alle de tre kundegruppene snakker vi om en satsing på langt flere produktgrupper enn de vi her har vært innom, sier Hegerlund.

– Vi hører fra deres kolleger innen småelektrisk at de øker sortimentet. Gjelder det hos dere?

– Det gjøres en massiv satsing på spillprodukter, med en utrolig mye bredere portefølje. Vi gjør det samme på lyd, og introduserer nye varemerker, som B&O Play og Skullcandy for å nevne noe, sier Hegerlund.

– Hvordan påvirker dette inntjeningen; koster ikke et bredt sortiment mer enn et lite?

– Det er sant. Men, vi bruker mye ressurser på å få bedre rutiner på varepåfylling samt å optimalisere sortimentet. Ikke minst er det viktig å finne riktig portefølje for de ulike butikkstørrelsene. Dette prosjektet heter internt Apollo X, og det er nært knyttet opp til det nye sentrallageret vi har bygd opp i Jönköping – som er konsernets største investering med over 500 millioner kroner. Vi er i ferd med å bli såkalt shelf-connected (hylletilkoplet, red. anm.), som gjør at systemet arbeider på varebehov. Dette gjør at vi individuelt kan sette ulike sortiment i en liten og stor butikk, og automatisk varepåfylle disse, sier Hegerlund.

– På hvilken måte har dere delt inn varehusene i konsernet?

Corsair har bygd denne PCen, med komponenter som Elkjøp og Lefdal selger. Foto: Stian Sønsten

Nytt butikkonsept

– Vi har tre hovedbolker. De tradisjonelle, som kanskje folk flest kjenner som Elkjøp, i frittstående varehus. Vi har de litt mindre butikkene, som Phonehouse-konseptet vårt. Det siste er sentrumsbutikkene, som vi lanserer på nytt i september, under internnavnet City, sier Hegerlund.

– Hva medfører den sistnevnte satsingen?

– For å nå de større butikkene våre er man kanskje avhengig av bil. Vi ønsker å utvikle oss som konsern, og da er det viktig at vi er der kunden er. Derfor vil vi ha en langt sterkere tilstedeværelse i kjøpesentre, samt med mindre og kanskje litt større butikker i sentrumsnære områder.

– Vil dere i Norge her bruke begge varemerkene, Elkjøp og Lefdal?

– Ja.

– Hvor åpner den første City-butikken?

Konseptet er annerledes enn våre tradisjonelle store varehus

– I Glassmagasinet i Oslo. Dette blir vår flaggskipbutikk i dette konseptet. Vi åpnet nylig en i Strøget i København, og butikken i Glassmagasinet blir veldig lik denne, sier Hegerlund.

– Hvordan vil dere beskrive disse butikkene?

– Strøget er en fantastisk lokasjon, i umiddelbar nærhet til alle luksusmerkene med ekstremt mange besøkende hver dag. Vi har arbeidet mye med at butikken skal gi en premiumfølelse som appellerer til folk flest, som samtidig tilbyr våre produkter til lave priser. Konseptet er annerledes enn våre tradisjonelle store varehus, og vi er svært godt fornøyd med resultatene i Strøget og hvordan kundene har tatt mot butikken. Det samme ønsker vi å gjøre i Glassmagasinet, som ligger ved Stortorget i Oslo sentrum, sier Hegerlund.

Selv om fjernsynsapparatene har fått noe mindre plass på årets kjedesamling på Gardermoen, er det likevel et produkt i denne gruppen som får størst oppmerksomhet.

– Vi er veldig entusiastiske til The Frame fra Samsung. Ikke bare fordi det i bransjen kun er vi som selger produktet, men også fordi det handler om innovasjon. Hvis man ser på TV-markedet har det i flere år blitt mindre, og vi trenger produkter som virkelig tilfører markedet noe nytt. The Frame gjør nettopp det, og er et unikt produkt, siden det både er et kunstverk og en smart-TV. Alle butikkansatte som er innom Elbit skal få oppleve The Frame, sier Hegerlund.

Powered by Labrador CMS