Elisabeth Stake i Reuro viser oppskjærsmaskiner fra Ritter på Eldomestic. Foto: Stian Sønsteng

SELGER FLERE OPPSKJÆRSMASKINER

– Folk vil ha utstyr av høy kvalitet på kjøkkenet, og vi har hatt en økning i salget av oppskjærsmaskiner fra tyske Ritter, sier Elisabeth Stake i Reuro.

Publisert

Hun er nøkkelkundesjef i selskapet, som har tre ansatte. De to andre er hennes foreldre, og selskapet holder til i sin egen forretningsgård i Gjerdrum i Akershus - bare 17 kilometer unna The Qube der opplæringsmessen Eldomsetic går av stabelen i juni, som en del av Elkjøps Campus-arrangement. I tillegg har familien et transportfirma og et eiendomsfirma.

– En del av økningen i salget av oppskjærsmaskiner kan nok også skyldes at Bosch har sluttet å produsere denne produkttypen, sier Stake.

Under Elcomestic viser Reuro AS frem sine vaffel- og kakejern med varemerket Åviken, japanske kniver av merket Kai, og oppskjærsmaskiner fra Ritter.

– Vi har solgt Ritter i mange år, sier Stake.

– Hvem kjøper en oppskjærsmaskin, og til hvilken bruk?

– Kundene våre er stort sett private husholdninger, og du får maskinene i ulike prisklasser og til ulik bruk. Her på Eldomestic møter vi mange svensker butikkselgere som forteller at kundene deres trenger en skikkelig oppskjærsmaskin til juleskinken. Du kan bruke dem til det meste, fra å skjære kjøtt i tynne skiver til å skjære brød. De koster fra 600 til 4.000 kroner, og Ritter tilbyr tysk kvalitet, produsert rett utenfor München, sier Stake.

Ekstra blad som tilbehør

– Hvilken modell selger best?

– Den hvite og sammenleggbare i plast; Markant 1, til 600 kroner. Mange trenger en oppskjærsmaskin, men setter pris på å ha muligheten til å enkelt slå den sammen og sette den bort, sier Stake.

Hun sier Compact 518 og E16 også populære modeller.

– Motoren er den samme, men de er i metallutførelse, noe som gjør dem bedre egnet til å skjære for eksempel skinke.

– Hva betyr bladet på en oppskjærsmaskin?

– Det er selvfølgelig viktig. Også her snakker vi om blad av høy kvalitet, produsert i Tyskland, og vi selger dette som tilbehør til 300-400 kroner. Det følger med et serratert (taggete) blad, egnet for brød, og du kan kjøpe til glatte blad - for eksempel egnet til tynne skinkeskiver.

– Hvor lenge varer en oppskjærsmaskin?

– Det kommer selvfølgelig an på bruken, men mange har dem i svært mange år, sier Stake.

På Eldomestic viser hun også Reuros eget merke; Åviken, med doble og enkle vaffeljern, to krumkakejern, gorojern og jern for belgiske vafler, samt en varmeplate.

En del av økningen i salget av oppskjærsmaskiner kan nok også skyldes at Bosch har sluttet å produsere denne produkttypen

– I løpet av åtte minutter varmes den opp til cirka 100 grader, og den holder seg varm i cirka en time etter at man har dratt ut støpslet. Den plasseres på bordet, er perfekt til for eksempel fredagstacoen, og har en stein som magasinerer varmen, sier Stake.

– Hvordan skjer utvikling og produksjon av Åviken?

– Vi har noen flotte designere som hjelper oss. For eksempel er varmeplaten designet av min svigerinne, Selma Claterbos, som er industridesigner. Vi har elleve vaffel- og kakejern i sortimentet, og produksjonen foregår i Kina.

Svenske Åviken

– Finnes det tilsvarende jern med andre varemerker?

– De doble firkantede vaffeljernene er det kun vi som har. Det er disse Åviken er kjent for, og dem får du ikke noe annet sted.

– Hvordan klinger Åviken som varemerke i de ulike landene?

– Det er veldig stort i Sverige, og det merker vi godt når vi møter de svenske Elgiganten-selgerne her på Eldomestic.

– Hva betyr det for de ulike Elkjøp-landene at dere er et norsk selskap?

– Mange synes det er veldig gøy å se jernene våre, og få historiene bak dem, siden dette er typisk norske jern. Åviken er et gammelt svensk merke, som vi kjøpte i 2007, men det er ikke så mange svensker som stusser over at det nå er på norske hender, sier Stake.

Hun sier Elkjøp er en veldig god kunde Reuro setter stor pris på.

– Det er veldig gøy å få være med på disse messene, og du må få med at gorojernet har mønster fra Gol, som vi har hentet fra det gamle jernet til min grandtante, sier Stake.

– Hvilket produkt er viktigst for dere?

– Vaffeljernene er det helt store.

– Dere har en stor og norsk konkurrent her i messehallen?

– Det har vi, og det er fint med konkurranse. Det gjør at man bli bedre, sier Stake.

Powered by Labrador CMS