Han er salgsdirektør i kategorien for småelektriske produkter, og vi møter ham på kjedens opplæringsmesse Campus Home i juni, i messehallen The Qube på Gardermoen, sammen med innkjøpsdirektør Espen Nordheim. Her ønsker de to å løfte frem produktene innen rengjøring.
– Dette er blant våre største produktgrupper, og her handler det ikke lenger kun om støvsuging, men også om rengjøring, og produkter som gjør flere ting. Nå er produktene i stand til å gjøre hele jobben, for eksempel robotrengjørere som både støvsuger og vasker gulvet, før de tømmer seg selv og rengjør klutene, slik at du har minimal interaksjon med produktene. De er dessuten blitt så gode at de ikke lenger sluker sokker og ledninger som ligger på gulvet, og de har smarthusfunksjoner som gjør at du kan snakke til dem. For eksempel kan du be dem støvsuge under sofaen, eller på kjøkkenet, sier Nævdal til fagbladet Elektronikkbransjen.
På Campus vises roboter fra Ecovacs, Roborock, Dreamy og iRobot.
Annonse
– Flere modeller fra disse leverandørene har de samme funksjonene, sier Nordheim.
Kan gå ukesvis
– De tradisjonelle robotstøvsugerne, som må tømmes ganske ofte, selger vi færre av. Samtidig selger vi flere av de mer avanserte modellene, som automatisk tømmer seg i en støvsugerpose i basen, slik at man kan la den gå i ukesvis uten tilsyn, for eksempel til faste tider på døgnet eller i uken, sier Nævdal.
– Vil de enklere robotene forsvinne fra markedet?
Man kan la den gå i ukesvis uten tilsyn
– De vil nok ikke det, også fordi de har den fordelen at de er mindre og mer kompakte. De store tømmestasjonene, kanskje med egne vanntanker, er ganske plasskrevende, men de vil nok ta mer og mer over, sier Nordheim.
Annonse
Han forteller at flere av de mest avanserte modellene koster rundt 15.000 kroner.
– Når det er sagt, finnes det roboter med tømmestasjoner ned til 4.000 kroner, og da får man virkelig mye for pengene, sier Nordheim.
– Siden dere også selger Epoq-kjøkken; vil dere komme med en løsning der de større robotene får plass i et skap, på samme måte som de små i dag kan få plass i sokkelen på kjøkkenet?
– Det kan være, men per i dag har vi ingen planer om dette, sier Nævdal.
Roboter og personvern
– De tre merkene dere fremhever er rene robotleverandører. Hva med de større og tradisjonelle leverandørene innen smått og hvitt, som også har roboter?
– De har rett og slett ikke vært raske nok i utviklingen, sammenlignet med de nye aktørene, sier Nordheim.
Annonse
– De rene robotleverandørene gir mye for pengene og vinner ofte testene, noe vi opplever er viktigere for norske kunder enn andre, sier Nævdal.
– Det blir stadig oftere snakket om kameraene og mikrofonene som sitter i disse produktene, med tanke på personvern. Er dette noe dere er opptatt av?
– Dette er selvfølgelig noe vi har på agendaen, som vi diskuterer med leverandørene. Tar vi for eksempel kinesiske Ecovacs, er de i Europa basert i Tyskland, og dette er noe de også fremhever i innsalget til oss, siden de vet at dette er sensitivt. All informasjon fra appen deres skal stoppe på dataserveren deres i Tyskland, sier Nævdal.
Philips AquaTrio 9000
– På hvilken måte skal Elkjøp hjelpe kundene å velge rett modell?
– Vi ser at dette er en komplisert kundereise, og kjører derfor i gang en pilot i to butikker, der vi reduserer sortimentet for å gi mer plass til informasjon om kategorien. Enkelte av de nye produktene fremstår nesten som små romskip, og i tillegg til å vise hva de faktisk kan gjøre vil vi fortelle hvilke produkter som egner seg til hva, sier Nævdal.
Enkelte av de nye produktene fremstår nesten som små romskip
– For de fleste husholdninger vil det være aktuelt å ha en robot som tar den daglige rengjøringen, mens man har en ladbar støvsuger, gjerne med vaskefunksjon, lett tilgjengelig i tillegg, sier Nordheim.
Han trekker frem Philips AquaTrio 9000, som både støvsuger og vasker gulvet, og for første gang ble vist på Campus.
– Dette er et svært spennende produkt, og gjør det gullende rent, uansett hva man har sølt på gulvet, sier Nordheim.
Robot-luftrenser
Han ser også et stort potensial for roboter i forretningsmarkedet, gjerne til bruk ved små kontorer.
– Her kan bedriften spare både tid og penger, ved å en robot stå for mye av rengjøringen, sier Nordheim.
Ecovacs nye robotluftrenser Airbot, som også ble vist første gang på Campus, er ifølge Nævdal egnet i dette markedet.
– Ved hjelp av sensorer plassert rundt om i hjemmet eller bedriften går roboten dit luften er mest forurenset, sier Nordheim.
– Det er et dårlig tegn hvis roboten stadig plasserer seg ved kontorplassen din?
De to kategoridirektørene ler.
– I så fall kan man bli fristet til å skru den av, sier Nævdal.
– På forrige Campus, i 2019 før pandemien, fokuserte dere på luftrensere. Hvordan har salget her vært siden?
– Det har gått bra, også fordi folk under koronaen er blitt mer bevisste på inneklima og bakterier i luften. Salget av mindre luftrensere er også økende, til bruk på soverommene. Luftfuktere og -avfuktere selger også bra, sier Nævdal.
Færre leverandører
Årets Campus Home er den første kjedemessen der alle Elkjøp-selgerne i kategorien får opplæring både i hvitt, smått og kjøkken.
– Dette har gjort at vi har vært mer selektive når det gjelder hvilke leverandører som er med, også fordi vi ønsker å gi mer tid til de enkelte selskapene. Derfor er det færre nisjeleverandører her, og vi har sett på hvem som tilfører mest omsetning, hvem vi har strategiske samarbeid med, og hvilke produkter de lanserer, sier Nævdal.
Dette er jo årets viktigste arrangement, og det er viktig for leverandørene å være her
– Her teller det også hvem som både har hvitt og smått, som Electrolux, BSH, Samsung, Miele og Smeg, skyter Nordheim inn.
Under årets Campus Home er det 23 leverandører av småelektriske produkter, tidligere har antallet vært det dobbelte.
– Er det mange fornærmede leverandører som ikke får være med?
– Det er det nok. Dette er jo årets viktigste arrangement, og det er viktig for leverandørene å være her, sier Nordheim.
– Det har vært snakk om å åpne messen for publikum, til egne tider?
– Det er en aktuell tanke, siden dette er Nord-Europas største elektronikkmesse, så det er ingen tvil om at folk flest hadde satt pris på å være her, sier Nævdal.
Filter og bønner
– Hvor lang tid tar det før produktene som vises her er tilgjengelig i butikk?
– Mange er allerede på plass, mens andre ikke kommer i butikkene før til høsten. Da er det viktig at vi frisker opp kunnskapene i våre nettbaserte kurs, sier Nordheim.
– Hvilken utvikling har kaffekategorien hos dere?
– Denne er fortsatt svært viktig, og innen helautomatiske kaffemaskiner har vi hatt enorm fart, sammen med DeLonghi, Smeg, Sage og Philips. Kundene blir stadig mer opptatt av kvaliteten på kaffe, både hjemme og på kontoret, sier Nordheim.
– Her har vi også sett en salgsøkning under pandemien, da folk ble sittende på hjemmekontoret, sier Nævdal.
– Også filterkaffe står seg godt. Her er snittprisene på vei oppover, og mange kjøper seg gjerne en kvern i tillegg. Selv om man kjøper seg en helautomatisk maskin, som tilbereder én eller to kopper, trenger mange en trakter i tillegg til bruk når de har gjester. Også derfor er vi opptatt av at selgerne våre kartlegger behovet til kundene, sier Nordheim.
– For mange er det mer prestisje i hva de har stående i fritidsboligen enn hjemme, og dette ser vi også på salgstallene, sier Nævdal.