HEIER PÅ HAIER I EUROPA

Alessandro Battini med Haier vaskemaskin X Series 11 med A -40% energiklassifisering. Foto: Stian Sønsteng

– Den 1. juli lanserte vi Haiers hvitevarer i Norden. Etter hvert kommer de småelektriske produktene, siden også solceller og våre batteriløsninger.

Publisert

– Selvsagt heier jeg på Haier, smiler Alessandro Battini, nordensjef i Haier Europe.

Når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin, er det knapt gått to måneder siden selskapet lanserte Haiers hvitevarer i Norden.

– Vi gir sju års garanti på alle Haier-hvitevarer, mens vi på Hoover har fem år, sier Battini til fagbladet Elektronikkbransjen.

På Haiers tørketromler kan motoren gå begge veier, i like lang tid. Foto: Stian Sønsteng

Selskapets tredje merke er Candy.

– Dere viser også TVer her på messen. Vil disse komme til Norden?

– Vi er en stor aktør på TV, i for eksempel Kina, Australia og USA. I Europa har vi begynt å selge TV i Spania, men når det gjelder Norden har vi foreløpig ingen konkrete planer, sier Battini.

– Hva er deres viktigste budskap her på messen?

Haiers kompakte kombimaskin i 9-serien tar 10 kilo vask og 6 kilo tørk. Foto: Stian Sønsteng

– Våre energieffektive produkter, i alle kategorier, med våre mange egne teknologier og patenter. Dernest kommer tingenes internett og kunstig intelligens, som også bidrar til at produktene bruker mindre strøm og vann, med sensorer og kamera. Siden vi også produserer batteribanker og solcellepanel, kan vi tilby en komplett og sømløs energistyring i hjemmet, sier Battini.

 

I Europa har vi begynt å selge TV i Spania, men når det gjelder Norden har vi foreløpig ingen konkrete planer

Zero Distance

Han sier nærheten til kundene er selskapets tredje budskap, med det de kaller Zero Distance.

– Dette gjelder både kunnskapen om hva kundene bruker produktene til, men også at vi ønsker å ha så kort vei fra fabrikk til kunde som mulig. Så godt som alle produktene våre er oppkoplet, med en rekke brukerfordeler i Hon-appen. Dette gir oss også viktig kunnskap om kundenes brukermønstre, og gjør oss i bedre stand til å utvikle bedre og mer effektive program og produkter, sier Battini.

Haiers kombiskap med to fryseskuffer skal ha større kapasitet enn et tilsvarende skap med dør. Foto: Stian Sønsteng

Når det gjelder produksjonen i Europa, har Haier fabrikker i Romania, Tyrkia og Italia.

– Disse ligger i teten når det gjelder energibruk og bærekraft, og de gir oss kort leveringstid til våre partnere, sier Battini.

– Hvilken del av sortimentet deres er produsert i Europa?

– Alle kombiskapene fra Haier og Hoover kommer fra Romania. På vask kommer mye fra Italia og Tyrkia, og en del fra Kina. I Tyrkia produseres også våre platetopper og ovner, og her åpnet vi tidligere i år enda en fabrikk.

Da kinesiske Haier i 2019 kjøpte Candy Hoover, ble Haier samtidig lansert som et nytt varemerke i Europa.

Haiers oppvaskmaskin med flere dyser til rengjøring i bestikkskuffen. Foto: Stian Sønsteng

– Haier er premiummerket, som ligger i front med nye teknologier. Hoover står for kvalitet, i midtsegmentet, der vi etter hvert tilfører nye teknologier fra Haier, mens Candy skal være lett tilgjengelig, der vi forsøker å tilby god teknologi til rimeligere priser, sier Battini.

De tre varemerkene drives av den samme organisasjonen, med det europeiske hovedkontoret lokalisert i Italia. Her ligger også ett av flere sentre for produktutvikling.

– Dette er også en del av Zero Distance-strategien vår, at vi er lokalt forankret, sier nordensjefen.

 

Slik illustrerer Haier på IFA sin økosystem med energistyring, med solcellepanel og batteribanker. Foto: Stian Sønsteng

Konsolidering

Selv meldte han overgang fra IT-kategorien til hvitevarer, da han begynte i Haier i april 2022. Han flyttet fra Italia til Norge i 2005 for å begynne i Elkjøp/Dixons, og arbeidet her frem han i 2013 gikk til i Lenovo.

I Norden ligger vi litt etter, men om fem år skal vi her være topp tre

– Det som skjedde på IT-siden for fem-seks år siden, med en konsolidering av markedet, skjer nå på hvitevaresiden. Hvitevarene er dessuten blitt mer avanserte, blant annet med kunstig intelligens, så vi vil se en stor endring i dette markedet fremover, spår Battini.

Han sier selskapet går en spennende tid i møte.

– Vi har store ambisjoner, både i Norden og Europa. I Europa er vi for øyeblikket nummer fire på hvitevaresiden. I Norden ligger vi litt etter, men om fem år skal vi her være topp tre, sier Battini.

Haiers dedikerte skovaskemaskin, som kan plasseres under vaskemaskinen. Foto: Stian Sønsteng

– Hva betyr den kinesiske eieren for dere?

– Haier har de seneste sju årene vært global markedsleder innen hvitevarer. Det hjelper oss selvsagt å ha denne type muskler bak oss, når vi går inn i det europeiske markedet.

I Norden har Haier 14 ansatte, med de fleste lokalisert i Finland.

 

Haier har flere vinskap i A-klassen, med to temperatursoner og anti-vibrering. Foto: Stian Sønsteng

A -40%

Også Haier viser på IFA produkter der de sprenger energiskalaen.

– På vask har vi A -40%, takket være flere Haier-patenter, blant annet vår direktedrevne løsning der vi bruker færre deler. På tørketromlene kan motoren gå begge veier, og ikke bare det ene minuttet i revers som hos konkurrentene. Her har vi også et patentert filter, som enkelt kan tas ut for rengjøring. Vi har kompakte kombimaskiner, med kapasitet på 10 kilo vask og seks kilo tørk, med autodosering. På oppvaskmaskinene våre har vi flere dyser for rengjøring av innholdet i bestikkskuffen, og i bunnen sitter en ekstra dyse som gir renere og raskere resultat, sier Battini.

Han viser en vaskemaskin for sko, som kan plasseres under vaskemaskinen.

– Denne tror vi vil egne seg i det nordiske markedet.

Blant de nye kjøleproduktene, er et kombiskap med to fryseskuffer.

I Europa er Haiers TVer foreløpig kun lansert i Spania. Foto: Stian Sønsteng

– Dette har energiklasse A -15%, med større kapasitet i fryseren enn tilsvarende skap med dør. Med de to skuffene er det enklere å holde orden, og siden du ikke behøver åpne hele skapet unngår du kuldetap, sier Battini.

Haier har flere A-klassifiserte vinskap.

– Disse har to soner, og mulighet til å registrere hvilken vin du legger inn i en app som kan koples til Vivino. Skapene har antivibrering, og et spesielt lys som ikke ødelegger vinen, sier Battini.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS