– Selvsagt heier jeg på Haier, smiler Alessandro
Battini, nordensjef i Haier Europe.
Når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin, er det
knapt gått to måneder siden selskapet lanserte Haiers hvitevarer i Norden.
– Vi gir sju års garanti på alle Haier-hvitevarer, mens vi på
Hoover har fem år, sier Battini til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Selskapets tredje merke er Candy.
– Dere viser også TVer her på messen. Vil disse komme til Norden?
– Vi er en stor aktør på TV, i for eksempel Kina, Australia
og USA. I Europa har vi begynt å selge TV i Spania, men når det gjelder Norden har
vi foreløpig ingen konkrete planer, sier Battini.
– Hva er deres viktigste budskap her på messen?
– Våre energieffektive produkter, i alle kategorier, med
våre mange egne teknologier og patenter. Dernest kommer tingenes internett og
kunstig intelligens, som også bidrar til at produktene bruker mindre strøm og
vann, med sensorer og kamera. Siden vi også produserer batteribanker og
solcellepanel, kan vi tilby en komplett og sømløs energistyring i hjemmet, sier
Battini.
Annonse
I Europa har vi begynt å selge TV i Spania, men når det gjelder Norden har vi foreløpig ingen konkrete planer
Zero Distance
Han sier nærheten til kundene er selskapets tredje
budskap, med det de kaller Zero Distance.
– Dette gjelder både kunnskapen om hva kundene bruker
produktene til, men også at vi ønsker å ha så kort vei fra fabrikk til kunde
som mulig. Så godt som alle produktene våre er oppkoplet, med en rekke
brukerfordeler i Hon-appen. Dette gir oss også viktig kunnskap om kundenes
brukermønstre, og gjør oss i bedre stand til å utvikle bedre og mer effektive
program og produkter, sier Battini.
Når det gjelder produksjonen i Europa, har Haier fabrikker i
Romania, Tyrkia og Italia.
– Disse ligger i teten når det gjelder energibruk og
bærekraft, og de gir oss kort leveringstid til våre partnere, sier Battini.
– Hvilken del av sortimentet deres er produsert i Europa?
Annonse
– Alle kombiskapene fra Haier og Hoover kommer fra Romania.
På vask kommer mye fra Italia og Tyrkia, og en del fra Kina. I Tyrkia produseres
også våre platetopper og ovner, og her åpnet vi tidligere i år enda en fabrikk.
Da kinesiske Haier i 2019 kjøpte Candy Hoover, ble Haier samtidig
lansert som et nytt varemerke i Europa.
– Haier er premiummerket, som ligger i front med nye
teknologier. Hoover står for kvalitet, i midtsegmentet, der vi etter hvert
tilfører nye teknologier fra Haier, mens Candy skal være lett tilgjengelig, der
vi forsøker å tilby god teknologi til rimeligere priser, sier Battini.
De tre varemerkene drives av den samme organisasjonen, med det
europeiske hovedkontoret lokalisert i Italia. Her ligger også ett av flere
sentre for produktutvikling.
– Dette er også en del av Zero Distance-strategien vår, at
vi er lokalt forankret, sier nordensjefen.
Konsolidering
Selv meldte han overgang fra IT-kategorien til
hvitevarer, da han begynte i Haier i april 2022. Han flyttet fra Italia til
Norge i 2005 for å begynne i Elkjøp/Dixons, og arbeidet her frem han i 2013 gikk
til i Lenovo.
I Norden ligger vi litt etter, men om fem år skal vi her være topp tre
– Det som skjedde på IT-siden for fem-seks år siden, med en
konsolidering av markedet, skjer nå på hvitevaresiden. Hvitevarene er dessuten blitt
mer avanserte, blant annet med kunstig intelligens, så vi vil se en stor
endring i dette markedet fremover, spår Battini.
Han sier selskapet går en spennende tid i møte.
– Vi har store ambisjoner, både i Norden og Europa. I Europa
er vi for øyeblikket nummer fire på hvitevaresiden. I Norden ligger vi litt
etter, men om fem år skal vi her være topp tre, sier Battini.
– Hva betyr den kinesiske eieren for dere?
– Haier har de seneste sju årene vært global markedsleder
innen hvitevarer. Det hjelper oss selvsagt å ha denne type muskler bak oss, når
vi går inn i det europeiske markedet.
I Norden har Haier 14 ansatte, med de fleste lokalisert i
Finland.
A -40%
Også Haier viser på IFA produkter der de sprenger
energiskalaen.
– På vask har vi A -40%, takket være flere Haier-patenter,
blant annet vår direktedrevne løsning der vi bruker færre deler. På
tørketromlene kan motoren gå begge veier, og ikke bare det ene minuttet i revers
som hos konkurrentene. Her har vi også et patentert filter, som enkelt kan tas
ut for rengjøring. Vi har kompakte kombimaskiner, med kapasitet på 10 kilo vask
og seks kilo tørk, med autodosering. På oppvaskmaskinene våre har vi flere
dyser for rengjøring av innholdet i bestikkskuffen, og i bunnen sitter en
ekstra dyse som gir renere og raskere resultat, sier Battini.
Han viser en vaskemaskin for sko, som kan plasseres under
vaskemaskinen.
– Denne tror vi vil egne seg i det nordiske markedet.
Blant de nye kjøleproduktene, er et kombiskap med to
fryseskuffer.
– Dette har energiklasse A -15%, med større kapasitet i
fryseren enn tilsvarende skap med dør. Med de to skuffene er det enklere å holde
orden, og siden du ikke behøver åpne hele skapet unngår du kuldetap, sier
Battini.
Haier har flere A-klassifiserte vinskap.
– Disse har to soner, og mulighet til å registrere hvilken
vin du legger inn i en app som kan koples til Vivino. Skapene har
antivibrering, og et spesielt lys som ikke ødelegger vinen, sier Battini.