Remo Caprino, regiassistent, produksjonssleder og en av de fire manusforfatterne for Flåklypa Grand Prix, ønsker mange vil glede seg over kvaliteten på nyutgivelsen og bakomfilmen som er laget. Han er i dag daglig leder i Caprino Studios på Snarøya i Bærum, samme sted som dukkefilmen fra 1975 ble spilt inn i stop-motion-teknikk med 112.320 enkeltbilder og 1.258.750 bevegelser. I 2005 kom filmen ut på DVD i restaurert 16:9- format, nå er den ute på Blu-ray Disc (BD).
– Hvorfor har det tatt så lang tid før dere nå kommer med BD-versjonen av Flåklypa Grand Prix?
– Egentlig skulle vi kommet i fjor, men vi rakk det ikke fordi vi har lagt et vesentlig arbeid i å få gaveesken og produktet så bra som vi ønsket det. Dessuten har vi ventet på at det skulle finnes nok avspillere i markedet, smiler Remo Caprino.
Filmen har fått en skarphet, fargedybde og bildekvalitet som aldri har vært mulig tidligere
Han er sønn av filmskaperen Ivo Caprino, som døde i 2001, og var den som hadde idéen til å lage en helaftens dukkefilm basert på Kjell Aukrusts Flåklypa-univers. Manuset ble skrevet av Kjell Aukrust, Ivo og Remo Caprino, samt Kjell Syversen.
På DVD i 16:9 i 2005
– Holdbarhetsdatoen på Flåklypa Grand Prix er god, siden dere nå lanserer BD-utgaven?
– Som jeg pleier å si, er den tidløs. Foreldre og besteforeldre som hadde et nært forhold til filmen ønsker nå å videreformidle kulturarven til sine barn og barnebarn. Det er kjempemorsomt, og bringer meg over til det vi har gjort med å tilpasse den nye versjonen til et moderne format. Filmen er opprinnelig i 4:3 og mono, og det vanligste er å kutte i topp og bunn når man skal lage en 16:9-versjon. I scenene jeg mente det var nødvendig har vi brukt alle triks i boka for å sette inn det som manglet på sidene av 4:3-formatet, sier Caprino til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Alt er gjort her ved Caprino Studios?
– Ja. Da vi laget 16:9-versjonen til DVD-utgivelsen i 2005 hadde vi cirka 16 personer i arbeid i to år. Det kostet oss 10 millioner kroner, hvorav cirka halvparten på Flåklypa og resten på eventyrfilmene, og det var det vi tjente på at SF Norge solgte 500.000 eksemplarer av filmene. Dette var også en av grunnene til at vi har valgt dagens distribusjonsform; vi har ikke råd til å la alle andre tjene på våre produkter.
Elkjøp og Lefdal
– Dere har ved lanseringen av BD-versjonen valgt å inngå et samarbeid med Elkjøp og Lefdal om eksklusiv distribusjon, ved siden av deres egen nettbutikk. Hvorfor gjorde dere dette?
– For å tjene det vi behøver og fortjener, rett og slett. Vi lærte etter samarbeidet med SF at vi blir sittende igjen med alt for lite i forhold til investeringer, risiko og eierskap. SF ga ut hele samlingen vår med tolv eventyrfilmer i tillegg til Flåklypa. Norge er et så lite marked i forhold til det vi produserer at vi aldri blir rike på dette. Som pappa sa; ”Aldri kompromiss på kvalitet”. Etter en kunstpause la han til: ”Husk også, at du aldri kommer til å bli rik på det”. Vi må jo tjene penger for å holde dette ved like, folk må gjerne se på våre selvangivelser. For å holde en pris som er akseptabel, må vi finne nye måter å distribuere på.
– Hvor mye har dere bearbeidet 2005-versjonen for å gi den ut i BD-format?
Pluss fire minutter
– Det vesentligste med den nye utgivelsen er 2K-oppløsningen. Filmen har fått en skarphet, fargedybde og bildekvalitet som aldri har vært mulig tidligere. Vi har laget en ny lydmiks, der vi har lagt på mange nye lyder. Dessuten kan vi nå vise filmen i sin opprinnelige hastighet, med 24 bilder i sekundet. Det vil si at filmen er blitt nesten fire minutter lenger, slik den opprinnelig var på kino. Og det høres! Stemmene er litt mørkere, sier Caprino.
– Er dere forberedt på 4K-formatet?
– Jeg tror TV-fabrikantene er mer interessert i dette enn publikum. Det er så lite å hente, og jeg skulle gjerne kjørt en blindtest på et normalt publikum for å teste om noen ser forskjellen. Men, det er klart: hvis dette er noe publikum ønsker, og det finnes et marked som kan forsvare kostnadene, er det interessant. Vi får for øvrig mange forespørsler om å lage en 3D-versjon, men jeg har alltid vært skeptisk til dette. Det finnes så mange fantastiske filmer fra Disney og Dreamworks som er laget i 3D, og vi kan aldri oppnå den samme kvaliteten siden vår film opprinnelig er laget i 2D. Nå det er sagt, hører jeg at George Lukas kommer med 3D-utgaver av sine gamle Star Wars-filmer. Hvis han kan, burde kanskje også vi?
Bjergkøbing Grand Prix
– Så 3D er mer aktuelt enn 4K?
– Det kunne kanskje gå an å kombinere det?
– I hvilke land selges Flåklypa Grand Prix på BD?
– I Norge og Danmark. I Sverige har vi også en relativt stor gruppe av entusiaster, men det kan ikke sammenlignes med her hjemme og i Danmark. Det er få dansker som ikke kjenner Bjergkøbing Grand Prix, det blir jeg like gledelig overrasket over hver gang jeg er der. BD-utgivelsen kommer samtidig i Norge og Danmark.
– Tilbake til samarbeidet med Elkjøp og Lefdal, hvorfor nettopp denne løsningen?
– Etter mye tankespill endte vi med en stor aktør med utsalgssteder over hele landet, og med en landsdekkende nettbutikk, som var interessert i å bruke oss, og som trekker folk inn i sine butikker ikke bare for filmens skyld. Vi tror og håper mange av disse også plukker med seg Flåklypa. For oss er dette et redelig og ærbart valg. Vi har selvfølgelig fått kritikk, det var vel ikke annet å vente.
3D i 2015?
– Hvor lenge vil filmen selges eksklusivt i disse kjedene?
– Vi kommer til å revurdere det til neste sesong.
– Hvor stor del av salget går via caprino.no?
– Vi pakker hele døgnet, men brorparten går via butikkene.
– Når kommer de tolv eventyrfilmene på BD?
– Det er det neste skrittet. Vi gjorde en kommersiell feil i 2005 da vi ga ut både Flåklypa og eventyrfilmene samtidig i én boks, og det er nok en bedre strategi at vi nå gir ut Flåklypa på Blu-ray som et selvstendig produkt, og kanskje neste år følger opp med eventyrfilmene. For å la tankene løpe lenger enn det vi reelt har besluttet, finnes det en mulighet for at vi i jubileumsåret 2015 kommer med en 3D-versjon i 2K - eller kanskje 4K.
– Hva har Flåklypa Grand Prix betydd for deg personlig?
– Veldig mye, selvfølgelig. Jeg begynte allerede som 18-åring i studioet. Som barn måtte jeg dit for å treffe pappa, som var en arbeidsnarkoman. Studioet ble min lekestue, så det har vært et eventyrlig liv - bokstavelig talt, uten at jeg selv egentlig har reflektert over det. Jeg skjønner jo hvor heldig jeg har vært, når jeg hører spørsmålet du stiller, og hva andre sier om hvor fantastisk det må ha vært. Men, det er også en del av virkeligheten at når vi brukte fem år på å produsere 88 minutter film, måtte det nødvendigvis bli mange hverdager.
Kritisert av purister
– Hvor mange er det som arbeider her i dag?
– Nå er vi kun fire stykker. I tillegg til Mario og meg er det en programmerer til, og en som hjelper oss med nettbutikken og slike ting. Det er Mario som har gjort at vi kunne lage dataspillet om Flåklypa, og han lager nå sammen med sin venn mobilapplikasjoner. Stine Wærn, som ledet gruppen som arbeidet med restaureringen av versjonen som kom ut i 2005, tok i overenstemmelse med oss med seg programmerere og designere og startet Ravn Studio i Drammen. Nå bruker vi dem når vi ønsker å outsourse, og de vet nøyaktig hva de går til hvis de skal arbeide for oss og hvilke kvalitetskrav vi har.
– Du har vernet godt om arven Flåklypa er?
– Det mener jeg absolutt. Vi er riktignok blitt kritisert av purister for at vi med 16:9-versjonen har tuklet med pappas åndsverk, men dette er gjort i overenstemmelse med ham før han døde. Dessuten ligger originalversjonen av Flåklypa på Blu-ray-platen.
– Det må da være gøy at Flåklypa og de andre filmene skaper så mye engasjement?
– Det er det, men det er ikke fullt så gøy å få kjeft for noe jeg synes har vært vesentlig og gjøre; nemlig å la fremtidige generasjoner få glede av disse filmene, som er tidløse, ved å gjøre dem om til 16:9- og et moderne lydformat, slik et nytt publikum forventer i dag.
– Hva vil du si om kinofilmen Jul i Flåklypa, som nå er ute?
Julefilm
– Jeg har dessverre ikke hatt tid til å se den ennå, annet enn det som ligger ute på nettet. Den legger seg på mange vis veldig nært vårt utgangspunkt, med trianglet fra Flåklypa Grand Prix - det eksisterte jo ikke før filmen. De bruker navnet Flåklypa, som jo er et geografisk sted, så det er vanskelig å gjøre noe med det. Men da må de også tåle å få den direkte sammenligningen med vår film. En annen ting, som jo er selvsagt, er at de gjør dette av kommersielle hensyn for å flyte på den enorme suksessen til Flåklypa Grand Prix. Vi leste om denne nye filmen først i avisen, etter at produksjonen var i gang, og synes kanskje det var litt merkelig at Aukrust-stiftelsen ikke hadde snakket med oss på forhånd. Vi brukte fem år på vår film, Maipo har brukt to år, og det imponerer meg!
– Men den nye kinofilmen skaper økt oppmerksomhet og interesse for deres film?
– Det gjør den helt sikkert.
– Hva betyr det at TV 2 hvert år viser Flåklypa Grand Prix første juledag?
– De kjøpte for tre år siden rettighetene til én visning i året i ti år, og det er bare positivt. Selv om folk ser den på TV hver jul, tidligere hos NRK og nå på TV 2, gjør ikke det annet enn å skape blest om filmen.