Tom Vedvik i TT Micro med de tre Pinell Supersound-modellene 701, 501 og 301, i sort og hvit eik. De kommer også i valnøtt. Foto: Stian Sønsteng

TT MICRO SATSER IGJEN PÅ RADIO

– Pinell som varemerke har overlevd de brannfarlige GO-modellene, og vi har stor tro på våre nye Supersound-radioer i øvre sjikt, sier Tom Vedvik.

Publisert

Han er medeier og markedssjef i TT Micro, som lanserer tre nye radioer; Pinell Supersound 301, 501 og 701 til henholdsvis 2.700, 4.000 og 6.500 kroner.

– Hva skiller disse fra tidligere Supersound-modeller?

– Vi har arbeidet mye med designet, og resultatet mener vi er veldig riktig. Vi har blant annet samarbeidet med det danske selskapet Kvadrat, som har utviklet et spesielt stoff som slipper lyden bedre gjennom. Kabinettene kommer i første omgang i sort eik, og vi slipper siden utgaver i valnøtt og hvit eik. På frontene har vi brukt børstet aluminium, så det er ikke så mye plast på disse radioene, sier Vedvik.

Når det gjelder lyden, mener han TT Micro med de tre nye Pinell-modellene har tatt et solid steg videre.

Et godt tips er å lytte til de norske kanalene via nettradioen, siden oppløsningen her er høyere enn på dab

– Dette er noe av det viktigste, og vi har brukt bortimot ett år for å finne frem til en god og fyldig lyd. Dette er ikke bare en radio, men også en enhet der du kan strømme musikk og høre på internettradio. Her finnes det mange kilder og kanaler med høyoppløst lyd, og da vil man med disse produktene oppleve en vanvittig god lydkvalitet. Et godt tips er å lytte til de norske kanalene via nettradioen, siden oppløsningen her er høyere enn på dab, sier Vedvik.

Med CD-spiller

Pinell Supersound 701 kan ifølge TT Micro fint brukes som et hovedsystem i stua. Foto: TT Micro.

På Supersound 701 har de lagt til en CD-spiller.

– Vi vet at de fleste, i hvert fall fra 40 år og oppover, har haugevis med CDer hjemme. Lyden fra disse er også god, så vi vil en stund til beholde CD-spilleren i denne modellen, sier Vedvik.

Han sier de har hentet inspirasjon til designet fra gamle Tandberg-radioer.

– Noen av dem har fronter som liksom svever, fordi de har en klaring på noen millimeter mellom kabinettet og stoffronten. Dette har vi videreført i våre nye radioer, sier Vedvik.

Supersound 701 har fire høyttalerelementer i front, på én og tre tommer, samt en femtommers basshøyttaler i bunn.

Supersound 501 har et litt mindre fysisk kabinett, og har to 2,5 tommers element i front og en firetommers basshøyttaler i bunn.

Alle tre modeller kan fint styres fra mobiltelefonen. Her Pinell Supersound 501. Foto: TT Micro.

– Også denne gir en fin og fyldig lyd, sier Vedvik.

Supersound 301 er den minste modellen, og minner mest om den opprinnelige Supersound-radioen. Her sitter et coax-element, med to høyttalere i ett.

– Dette gir både bass og fin diskant. Våre tidligere Supersound-radioer hadde bare et enkelt element, så det er en kjempeforskjell på lyden, sier Vedvik.

– Dere har beveget dere opp i pris?

– Ja, men vi har også beveget oss opp både når det gjelder kvaliteten på lyd og kabinett. Dette er helt andre produkter, så vi er veldig spente på hvordan de tre modellene blir mottatt i utlandet, sier Vedvik.

Utlandet i år

– Dere er ikke spente på Norge?

Pinell Supersound 701 kommer med fjernkontroll og CD-spiller. TT Micro anbefaler at man lytter til internettradio, siden oppløsningen her ofte er høyere enn på dab. Foto: Stian Sønsteng.

– Joda, vi er superspente på Norge. Pinell har et veldig godt navn i Norge, og fra den første modellen kom i 2006 har vi solgt rundt 250.000 radioer her. Det norske markedet er viktig for oss. Jeg har vist de nye modellene både i Sveits og Tyskland, og de synes det ser veldig bra ut, sier Vedvik.

– Hvem anser dere som de største konkurrentene?

– Både Revo, Ruark og Tivoli er jo der, samt Technics.

– Hva vil du si om radioutvalget i norske butikker?

– Det var bra for noen år siden, men utvalget har gått ned gjennom dab-innføringen. Nå sitter vi nesten igjen med bare rimeligere plastradioer, og det er ikke langt nok fokus på dyrere kvalitetsprodukter. Kjøper du et kjøkken til 150.000 kroner, ser jeg ikke hvorfor man ikke også kjøper en flott kjøkkenradio til rundt 4.000 kroner.

– Til hvilke rom tror du folk vil kjøpe de tre modellene?

– Supersound 301 er en typisk kjøkkenradio, og passer i rom på 10-15 kvadratmeter. Den kan enkelt integreres i et større hifi-system, men passer like godt som hovedanlegg på kjøkkenbenken eller i bokhylla. Supersound 501 har de samme funksjonene som 301, men er større og gir enda bedre lyd, og dekker fint rom på rundt 30 kvadrat. Supersound 701 låter veldig bra i rom på rundt 50 kvadratmeter. Den har som nevnt CD-spiller, og kan som de to andre enkelt integreres i et eksisterende hifi-system. Både Supersound 501 og 701 kan fint brukes som hovedanlegg i hjemmet. Alle de tre modellene har en brukervennlig meny, som gjør det enkelt å navigere mellom internettradio, dab, Spotify og FM, samt strømming fra telefon og nettbrett, sier Vedvik.

Pinell Supersound 301 minner mest som de tidligere Supersound-modellene, men både lyd og materialvalg er helt nytt. Foto: TT Micro.

Han mener Supersound 701 med hell dessuten kan koples til TVen, hvis man ønsker bedre lyd fra denne.

Pinell GO ga en knekk

Sist TT Micro kom med et radioprodukt var i 2013, da Pinell Go ble lansert. Samme år ble denne av fagbladet Elektronikkbransjen kåret til årets julegave, og på vårparten 2015 fikk TT Micro de første tilbakemeldingene om at en feil på batteriet forårsaket brann.

– Vi solgte over 50.000 radioer, og har fått inn og byttet batterier på godt og vel 50.000 av disse. Det betyr at det fortsatt står noen få radioer der ute med det brannfarlige batteriet, så de som ikke har fått dette med seg ennå, etter over 200 artikler i pressen, bør få sendt dem inn til oss, sier Vedvik.

Nå må vi bygge opp radio-delen av virksomheten på nytt

– Har bransjen vært flinke nok til å følge opp dette?

– Vi har fått lister over hvem som har kjøpt radioene, i den grad butikkene har registrert dette. Vår dyrekjøpte erfaring er at alle produkter som går på strøm burde vært registrert; da ville vi raskere fått inn alle. Det har vært over hundre branner forårsaket av Pinell GO, og i flere tilfeller har folk sagt at de har vært klar over brannfaren, men at de har tenkt at dette ikke ikke ville skje dem, sier Vedvik.

– Hva har dette kostet TT Micro i omdømme og kroner?

– Det er vanskelig å si. Vi fikk en veldig knekk, og det har kostet oss et tosifret millionbeløp samt mye arbeid. Men, Pinell-navnet har overlevd. Vi gjennomførte en markedsundersøkelse, der konklusjonen var at folk ville kjøpe nye Pinell-produkter.

– Er det fordi publikum og bransjen har opplevd at dere har tatt dette på en god måte?

– Det er jeg helt sikker på. Fra den første dagen dette skjedde, har vi stått frem og fortalt om dette. Vi har kjørt flere runder med pressemeldinger, vært i alle nyhetskanaler, så dette tror jeg ikke kunne blitt gjort bedre, sier Tom Vedvik.

Må bygge opp radio på ny

Eskene på de nye Pinell Supersound-radioene er prydet med nordlys, og det legges ikke skjul på at dette er norskutviklede produkter. Foto: Stian Sønsteng.

Han eier bedriften sammen med sin bror, Tore Vedvik, og daglig leder Ole Morten Skymoen, med henholdsvis 45, 45 og 10 prosent.

– Hvordan er det for en bedriftseier å gjennomgå noe slik?

– Det er grusomt. Du får en ordentlig knekk. Men, det er nå en gang slik at hvis du gir deg, er det slutt. Vi så lenge inn i en mørk tunnel, men har skimtet lys i enden av den. Derfor har vi alltid arbeidet med et håp om at dette ville vi klare å fikse. Nå er vi kommet greit ut av det. Vi har ikke haugevis av penger, men vi har en arbeidsplass, og arbeider med det vi synes er moro.

– Er det slik at det stakk en liten djevel i dere, da dere bestemte dere for igjen å lansere radioer?

– Absolutt. Radioer har siden vi startet med det i 2006 vært et solid bein for oss, og vi synes det var for galt å gi opp et radiomarked på noen hundre tusen enheter i året. Lydprodukter interesserer oss, og det kommer stadig nye moduler som gjør at radioene kan mer og blir bedre.

– Hvilke muligheter har butikkene i bransjen når det gjelder de nye produktene deres?

– Disse tre modellene har et helt nytt uttrykk. Det er lagt mer i materialene, forsterker- og lydteknologien. Disse produktene er på toppnivå. Det er ikke så mange der ute lenger, så her er det muligheter til å tjene penger på et godt og norsk produkt.

Store dab-lager

– Hvilken distribusjon har dere?

– Det vet vi ikke ennå. Elon og Komplett har tatt dem inn, og vi har snakket med flere andre, men det har vært litt for mange dab-radioer på lagrene der ute. Når disse tømmes etter hvert, blir det håp om mer hylleplass til oss.

– Vil dette si at dere har større forventninger til andre marked enn Norge det første året?

– Det har vi. Sveits, Tyskland og England kan være gode marked for oss, og vi har allerede solgt de første hundre til Nederland. Utlandet vil nok være større for Pinell dette året, senere håper vi det vil normalisere seg her hjemme, sier Tom Vedvik.

I fjor omsatte TT Micro for rundt 100 millioner kroner. Selskapet har 19 ansatte, antallet har vært stabilt de siste fem årene, og av de 19 er fire agenter som arbeider på provisjonsbasis.

– De er på landeveien i hver sin landsdel, og det fungerer veldig bra. Vi har her ved hovedkontoret tre selgere som dekker Østlandet. I tillegg arbeider alle vi andre med salg. For min egen del arbeider jeg i tillegg til å ta frem nye produkter, sier Vedvik.

TT Micro har lager og kontorer på Skullerud i Oslo.

Innen mobiltilbehør leverer TT Micro produkter fra italienske Cellularline. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi trenger ikke lenger et like stort lager, som da vi på det meste solgte 100.000 radioer i året, sier Vedvik.

– Hvor viktig er radio for dere?

– Dette handler først og fremst om lidenskap. Nå må vi bygge opp radio-delen av virksomheten på nytt. Supersound har vært på markedet siden 2008, og det er solgt over 200.000 av den. Den ble veldig konkurranseutsatt etter hvert, marginene sank, så produktet ble uaktuelt for de fleste, men vi solgte den frem til 2018.

Tom Vedvik i TT Micro med de tre Pinell Supersound-modellene 701, 501 og 301, i sort og hvit eik. De kommer også i valnøtt. Foto: Stian Sønsteng.

De andre kategoriene

– Hva er den største varegruppen for dere?

– Mobiltilbehør. Her har vi det italienske varemerket Cellularline, som har veldig god kvalitet på utstyret sitt. De kommer med 20-30 produkter hver måned, og er veldig flinke til å følge markedet. Vi har siden 2001 hatt promilletestere, og samarbeider med NextBase om deres trafikkamera. Et nytt produkt er danske Saphe, som leverer fotoboksvarslere. Alle boksene ligger i en database, og en app på mobiltelefonen kommuniserer via blåtann med en liten enhet på dashbordet. Denne sier fra 50-100 meter før du kommer til boksen, og man kan varsle andre brukere om hendelser i trafikken ved å trykke på en knapp på enheten. Denne koster 690 kroner, det er ikke noe abonnement, og siden den drives av et batteri som varer i 2 år er det ikke snakk om noen installasjon i bilen, sier Vedvik.

Briller er en ny kategori for TT Micro.

– Vi distribuerer disse i flere kanaler, som bensin og elektro, og fikk tak i det europeiske merket Essilor FGX, som er en av verdens største på briller, og har i sortimentet solbriller, lesebriller, barnebriller og kjørebriller. Circle K er en ny kunde, og vi er i ferd med å rulle ut brillene i rundt 300 stasjoner, sier Vedvik.

Powered by Labrador CMS