– Når Samsung lanserer et produkt, er det svært gjennomtenkt, fremtidsrettet, og det fungerer. Et eksempel på dette er Evolution Kit.
PublisertSist oppdatert
Det sier salgssjef Paal Anders Jansen i Samsungs lyd- og bildeavdeling i Norge. Når vi møter ham på CES, legger han størst vekt på det koreanske selskapets løsning som gjør det mulig å oppgradere TVen til årets modell, ved kun å klikke en boks på plass på baksiden.
Men den bokstavelig talt største nyheten fra Samsung på årets messe i Las Vegas, er en 110 tommers Ultra HD-TV. Denne går under navnet Timeless, og har en skjermoppløsning som er fire ganger så stor som full HD.
– Dette er et helt nytt og unikt produkt fra Samsung. Høyttalerne er montert i selve konstruksjonen, som først og fremst er beregnet på å stå frittstående på gulvet slik at dette mesterstykket virkelig kommer til sin rett. TVen kan også henges på vegg, da henges deler av gulvstativet rundt TVen. Dette er vår nye toppmodell, og her på CES viser den frem i 85 og 110 tommer. Førstnevnte kommer i handelen i løpet av året, mest sannsynlig første halvår. Når det gjelder den største har vi ikke sagt noe om eventuelt når den kommer, sier Jansen til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Mange opplever det som positivt at en TV de kjøpte for tre-fire måneder siden ikke er utdatert
Venter fortsatt på oled
– Dette er det eneste dere viser når det gjelder Ultra HD, mens andre viser TVer i flere størrelser med den nye skjermoppløsningen. Hvorfor har dere ikke flere Ultra HD-produkter i sortimentet?
– Flere kan nok komme i løpet av året. Vi legger fokus på store størrelser, der man ser at Ultra HD virkelig kommer til sin rett.
– La oss snakke litt om den andre nye TV-teknologien; oled. Her på CES viser dere de samme oled-TVene vi så på IFA i september. Dere har sagt dere skulle lansere oled i 2013. Vet du når disse apparatene kommer til Norge?
– Jeg har ingen informasjon om dette, verken når det gjelder tid eller hvor i verden vi først vil slippe oled. Det ligger i kortene at oled er det neste store. Vi viser det igjen her på CES, så mye kan nok skje i løpet av dette året, sier Jansen.
Annonse
– Hva skjer ellers på TV-siden hos Samsung?
– Led-belyst LCD har i utgangspunktet tatt fullstendig overhånd. Både disse TVene og plasma øker veldig i størrelse, det samme gjelder snittprisene fordi TVene blir stadig mer avanserte. Forbrukerne er blitt mye mer villig til å betale mer penger for en TV, så lenge de ser at de får noe igjen for det. Da blir det ofte 8- og 6-seriene våre som velges, dette er relativt dyre TVer, når kundene får en god demonstrasjon i butikk, sier Jansen.
Ny plasma-satsing
– Kanskje uventet lanserer dere et helt nytt design på plasma-modellene?
– Vi gir nå plasma-TVene våre et helt nytt ansikt. Vi tror den nye 8-serien vil appellere til mange av plasmaelskerne. Disse kommer i 51 og 64 tommer.
– På Samsungs pressemøte ble det fokusert på interaksjon mellom de ulike produktene deres, det nye grensesnittet på smart-TVen, og muligheten dere gir kundene til å oppgradere TVene. Kan du si litt om sistnevnte, som dere kaller Evolution Kit?
– Dette var noe vi fortalte om for første gang på CES i 2012. Produktet virket nesten for godt til å være sant. På CES 2013 kan vi endelig vise denne løsningen i praksis, der vi bruker en TV i 8-serien av 2012-modell og i løpet av 30 sekunder oppgraderer denne til 2013-modell bare ved å klikke en boks på plass på baksiden. I praksis erstatter man en tokjerne-prosessor med en firekjerne-prosessor, og får en fullverdig 2013-modell med vår nye smart-TV-plattform - som ser langt bedre ut og er mer brukervennlig enn forgjengeren.
Annonse
– Når kommer Evolution Kit i handelen, til hvilken pris?
– Det kommer i butikkene i løpet av våren, prisen er ennå ikke satt.
Bedre fjernkontroll
– Dere lanserer også en ny fjernkontroll med berøringsplate?
– Denne kommer sammen med de nye TVene, og er et stort fremskritt i forhold til vår forrige modell. Berøringsplaten er mer presis, og brukeropplevelsen blir en helt annen.
– Hvordan har markedet tatt mot deres TV-løsninger med stemmestyring og bevegelsessensor?
– Dette har stort sett vært positivt, men enkelte har opplevd at det kan være vanskelig å bruke bevegelsesstyringen hvis lysforholdet i rommet er vanskelig. Noen har ment dette er en uvant måte å styre TVen på, men da vi lanserte Angry Birds-spillet på smart-TVene forsto mange hvilke muligheter de hadde - og de begynte deretter å bruke bevegelsessensoren også på andre måter, som til kanalvalg.
Skjult TV-kamera
– Som de fleste andre har dere nå gjort det mulig å skjule kameraet som tidligere sto fastmontert øverst på TVene?
– Dette har vi gjort av to årsaker; designet blir bedre, og enkelte har dessuten vært bekymret for at de kunne bli overvåket i stua siden TVen er koplet opp mot internett. På de nye modellene er det enkelt å vippe frem kameraet når man skal bruke det. For 2013-modellene våre er kameraet integrert på 7- og 8-serien.
– Hvilke andre TV-nyheter har dere?
– Vi bytter hele produktlinjen vår i april-mai, fra 5-serien og oppover. Vi har et nytt design, som vi har fått svært gode tilbakemeldinger på. Parallelt med at skjermstørrelsene øker, er Ultra HD veldig i fokus. For å statuere et eksempel på hva vi kan levere, lanserer vi Timeless her på CES.
Én NFC-høyttaler
– NFC har dere kun på ett lyd- og bildeprodukt; den trådløse blåtannhøyttaleren DA-F60?
– Dette er en bærbar høyttaler, og representerer en helt ny kategori for lyd- og bildeavdelingen i Samsung.
– Andre leverandører, som Sony, viser NFC i en rekke av sine høyttalere?
– Samsung har lenge hatt sin egen All Share-løsning, der vi gjør det enkelt å kople de ulike enhetene sammen via wifi. Like fullt skal det nevnes at vi er en av de ledende på NFC, men vi har hittil rettet fokus mot ulike forretningsløsninger som for eksempel bank. Vi ser helt klart at NFC også kan benyttes på andre områder, og i dette tilfellet lanserer vi teknologien først på en liten høyttaler. Det er all grunn til å vente at vi etter hvert kommer med NFC i en rekke andre lyd- og bildeprodukter.
– Samsung er markedsledende innen en rekke produktkategorier i Norge. Hvordan føles det da å nærmest bli stilt til veggs med spørsmål om de ulike teknologiene dere ikke ligger i forkant på?
– Jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne beskrivelsen. Vi er ledende på de fleste områder, og på TV-siden er løsningene vi har valgt - som Evolution Kit - noe vi virkelig vil se virkningene av i 2013; at mange opplever det som positivt at en TV de kjøpte for tre-fire måneder siden ikke er utdatert.
Lydplanker
– Samsung har vokst voldsomt de senere årene. Hvordan opplever du at selskapet i dag lykkes med å introdusere nye teknologier?
– I det øyeblikket Samsung lanserer et produkt, er det svært gjennomtenkt, fremtidsrettet, og det fungerer. Et eksempel er igjen Evolution Kit. Noen var skeptiske til dette da vi introduserte det i fjor, men jeg tror vi vil se en positiv effekt av vår fremtidsrettede tenking; at de som kjøpte 7- og 8-serien i fjor for en relativt rimelig penge får muligheten til å oppgradere til vår helt nye smart-TV-plattform.
– Hva skjer på lydsiden?
– Vi har gode markedsandeler også her og på BD. Likevel ser vi i årets portefølje en helt ny satsing. Lydplanker er en kategori som har tatt fart. Her satser vi på to modeller, den ene har noe av den samme teknologien som E750, som av fagbladet Elektronikkbransjen ble kåret til årets lydprodukt, med rørforsterker. I tillegg har vi et helt nytt 7.1-anlegg, HT-F9750W, som spiller ekstremt bra. Fokuset vårt på lyd, spesielt nå som TVene er blitt så tynne, er at de skal stå til TVen - samtidig som lyden er veldig god.