OLED, ULTRA HD OG TIDENES BESTE PLASMA

Panasonic vil ikke si noe om når deres Ultra HD oled-TV på 56 tommer kommer i butikkene. Men tidenes beste plasma-TV kommer snart.

Publisert Sist oppdatert

– Panasonic har alltid vært ledende i TV-bransjen, tidligere med plasma og etter hvert i økende grad med våre led-belyste LCD-apparater. Vi ser oled som det neste steget innen bildekvalitet, og tror teknologien har et potensial til å bli neste generasjon fjernsyn. Vi er svært glade for at vi her på CES kan lansere en prototype av en Ultra HD oled-TV. Her bruker vi en ny type panelteknologi fra Panasonic, som vi kaller RGB Printing, sier Norden-sjef Paul Reid til fagbladet Elektronikkbransjen.

Ultra HD ble tidligere kalt 4K, og har en oppløsning på 3.840 x 2.160 bildepunkter tilsvarende 8,29 millioner piksler. Dette er fire ganger så mye som på en full HD-skjerm.

– Hva er forskjellen på RGB Printing og de andre oled-teknologiene?

Vi synes vi med ZT har utviklet tidenes beste plasma-TV

– Vi har utviklet en trykkemetode som fester det organiske panelet direkte på glassplaten, og tror dette vil gi oss en konkurransefordel fordi dette er en kostnadseffektiv produksjonsmåte, sier Reid.

Panasonic og Sony

– Unngår dere med denne teknologien at blåfargen har kortere levetid, slik problemet var på de første panelene?

– De første prototypene på markedet hadde en rekke problemer. Én ting vi for sikkert kan si, er at Panasonic alltid setter kvaliteten øverst. Vi kommer ikke til å slippe oled-TV i handelen før alle tekniske problemer fullt ut er løst.

– For et halvt års tid siden offentliggjorde Panasonic et samarbeid med Sony når det gjelder utvikling av oled. Er prototypen dere viser her på CES et resultat av dette?

– Produktet vi viser er en prototyp, utviklet av Panasonic for å bli vist her på CES. Panasonic og Sony samarbeider ganske riktig om å utvikle oled-teknologien, der vi kombinerer det beste fra de to selskapene. Tiden vil vise hva dette samarbeidet vil resultere i.

Panasonics prototyp

– Så det er et sammentreff at både Panasonic og Sony viser en 56 tommer stor oled-TV med Ultra HD-oppløsning?

– Jeg kan bare gjenta at Panasonic har utviklet prototypen vi viser her på CES. Det er åpenbart blitt gjort et arbeid i fellesskap av de to selskapene, men når det gjelder produktet Sony viser har jeg ingenting å si.

– Når kan vi vente at den første oled-TVen fra Panasonic kommer for salg i Norge?

– Panasonic i Norden vil gjerne se vår første oled-TV i butikkene så snart som råd. På den annen side er ikke det viktigste å være først ute, men å kunne tilby den aller beste oled-modellen. Vi fortsetter utviklingen så raskt vi kan, og slipper produktet når det er klart.

Ny plasmasatsing

– Panasonic har vært kjent som plasmaselskapet. For to-tre år siden lanserte dere led-belyst LCD, men i år er dere tilbake på ballen når det gjelder plasma?

– Vi er kjente for våre plasmamodeller, men liker best å se på oss selv som en TV-produsent. Dette betyr at vi tilbyr en full produktlinje innen begge teknologier. Når det gjelder plasma fikk vi mange gode tester for vår VT-serie. I 2013 lanserer vi VT60, som vi forventer også vil få en god mottakelse. Men i tillegg lanserer vi en ultrapremium-modell, i en ny serie vi kaller ZT. På mange måter beveger denne seg forbi referanserammene når det gjelder bildekvalitet. Her bruker vi noe vi kaller et Studio Master-panel. Dette er håndbygde apparater, for dem som ønsker det aller beste. ZT kommer i 60 tommer, og vil være i butikkene tidlig i 2013.

Videreføring av Kuro

– Det siste året Pioneer viste TVer her på CES hadde de neste generasjon Kuro klar. Disse kom aldri i butikkene, da Pioneer sluttet å produsere TVer. Mange av deres ingeniører begynte siden i Panasonic. Er ZT en videreføring av Kuro?

– Vi ønsker som nevnt å tilby den aller beste bildekvaliteten, og vi er kjent for å være best når det gjelder sortnivå og kontrast. Vi vil gjerne la forbrukerne selv avgjøre hva de synes om vår nye plasmaserie, men når det er sagt synes vi at vi med ZT har utviklet tidenes beste plasma-TV.

– Den vil koste det dobbelte av VT-serien?

– Vi har ikke sagt noe om hva prisen blir, men det vil absolutt ikke være en rimelig TV. Vi tror likevel den vil være innenfor prisrammen de som ønsker det aller beste vil betale.

Kanskje Ultra HD i år

– Dere viser ikke Ultra HD på andre TVer bortsett fra oled-prototypen?

– Vi har ingen andre Ultra HD-modeller å vise her på CES, men vi har kanskje noen nyheter vi vil lansere i fremtiden.

– I år?

– Det er mulig.

Når det gjelder led-belyste LCD-TVer lanserte Panasonic i 2012 en full produktlinje. Reid sier Panasonic i 2013 utvider denne, med fokus på premium-design og smart-TV-funksjonalitet.

– Vi lanserer konseptet My Home Screen, som gir brukerne anledning til å tilpasse smart-TVen etter sine egne preferanser. De kan selv plassere applikasjonene de bruker mest, slik at de enkelt får tilgang til disse. Ved bruk av det innebygde kameraet gjenkjenner smart-TVen hvem som sitter foran TVen, og viser vedkommendes startbilde, sier Reid.

Dette er Panasonic egen smart-TV-løsning, men selskapet kunngjorde på CES at de går inn i Smart-TV-alliansen, sammen med LG og Philips.

– Vi tror dette er et viktig steg, siden utviklerne kan lage én applikasjon som vil virke på en rekke smart-TVer, sier Reid.

Smart-TV i skyen

I motsetning til mange andre smart-TVer, er Panasonics Smart Viera skybasert.

– I stede for at applikasjonene lastes ned i TVens internminne, noe som selvsagt begrenser til kapasiteten, er alle våre applikasjoner lagret i skyen. Dette betyr at man har ubegrenset kapasitet, og man kan få tilgang til dem på en sømløs måte. Dette er en brukervennlig løsning, som alltid er oppgradert til den siste versjonen av applikasjonen, sier Reid.

På CES viser Panasonic en løsning der man på alle deres 2013 plasmamodeller kan bruke en berøringspenn til å skrive på skjermen.

– Dette kan brukes til spill og utdanning, se gjerne for deg en trener som viser laget ulike strategier. Vi introduserer også Miracast på våre smart-TVer og våre BD-spillere og -system med smart-TV-funksjon. Miracast er en teknologi som gir deg muligheten til å flytte innhold fra TVen til en annen skjerm i hjemmet, både en TV eller en bærbar enhet. For å ytterligere forbedre våre smart-TVer, introduserer vi stemmestyring på utvalgte modeller. Disse kommer med en fjernkontroll med innebygd mikrofon, og du kan bruke stemmen både til enkel navigasjon og styring av volum, men også til å søke etter innhold både lokalt og på internett. Man kan også bruke vår Viera-applikasjon på smarttelefonen til å gjøre det samme. TVen kan også snakke til deg, og lese tekst på ditt språk. Vi tror dette er en nyttig løsning for dem som ser dårlig.

Mer småelektrisk

– Og dette støtter selvsagt norsk?

– Det kan vi dessverre ikke si noe om ennå.

På CES viser Panasonic et 20-tommers Ultra HD nettbrett med Windows 8, som kommer i butikkene senere i år.

– Dette kan virke som et svært stort nettbrett, men vi tror det vil være interessant for mange, som arkitekter, designere, fotografer og redaktører, takket være det store formatet og den detaljerte informasjonen skjermen gir. Dette er et spennende produkt for oss, sier Reid.

Panasonic har i Norden i en tid solgt barbermaskiner for menn og enkelte skjønnhetsprodukter for kvinner. I år ekspanderes denne.

– Vi fokuserer mer på skjønnhetsprodukter, og vil i økende grad ta disse til Norden. Vi utvider også satsingen på småelektriske produkter som mikrobølgeovner, brødbakemaskiner, brødristere og kaffemaskiner, sier Reid.

Kamera med NFC og wifi

På fotosiden har Panasonic flere modeller med NFC, og de slipper flere wifi-modeller både på still- og videosiden.

– Våre mest populære modeller, som TZ-serien og våre Tough-kamera, får både wifi og NFC i 2013. Dette betyr at folk kan ta bilder, og ved å holde kameraet inntil en håndholdt enhet med NFC kan de enkelt overføre bilder og siden dele dem. Dette er nytt for oss, og kommer i handelen i februar, sier Reid.

– Du har vært ansvarlig for Panasonic i Norden i halvannet år nå. Hvordan vil du beskrive situasjonen til selskapet?

– Vi vokser i Norden. Merket er blitt mer synlig, vi har gjennomført en rekke markedsaktiviteter, og folk er blitt mer kjent med oss og hva vi står for. Vi ønsker å fortsette dette arbeidet, spesielt når det gjelder våre led-belyste LCD-TVer med smart-TV og våre Lumix-kamera. Vi vokser, bygger sterke partnerskap med detaljhandelen, og ser frem til fortsatt vekst i 2013.

Powered by Labrador CMS