Under årets CES-messe kommer det til å lanseres rundt 20.000 nye produkter på den snaue uken messen varer. Sjefsøkonom og leder for forskningsavdelingen i den amerikanske bransjeorganisasjonen CEA, Shawn DuBravac, la fram hovedtrendene de har trukket ut av utstiller- og produktmiksen i år.
Den 3. industrielle revolusjon
Smarttelefonene blir hjernen for flere ulike typer mindre maskinvare, som klokker, fitness-bånd, nøkkelfinnere etc
Først kom masseproduksjonen, nå kommer masse-customization, mener DuBravac og CEA. Før måtte man velge om produktet du kjøpte skulle være unikt (og ofte dyrt og produsert i små mengder), eller masseprodusert og lik mange andre, men billigere. Nå mener DuBravac at nettløsninger og 3D-printere lar folk selv tilpasse og designe variasjoner av masseproduserte produkter.
– Det startet med nettsider som Cafepress.com hvor du kunne lage eget design på t-skjorter. På Nike.com og andre sider kan du bestemme farger, material og lisser på de nye skoene dine for et par som ingen andre har, og da Motorola lanserte sin nye mobil Moto X, kunne du selv designe utseende på din enhet, sier han.
Et helt nytt produkt som tar denne tilpasningen til nye høyder er 3D-printerne. Dette splitter nye produktet har fått et eget område på årets messe, og allerede finnes det kommersielle modeller i salg.
– Vi regner med at det blir solgt rundt 100.000 3D-printere for det kommersielle markedet i 2014. Det er fortsatt et lite marked, men et vi forventer vil vokse, sier DuBravac.
Multidimensjonal skjermutvidelse
Den andre trenden DuBravac ser komme i 2014, er en stadig utvidelse av skjermbaserte enheter, ikke bare med ulike størrelser, men i ulike dimenasjoner.
I 2010 kom Ipad og lukket gapet mellom de små mobilskjermene og de store TV-skjermene. Nå er det såkalte «wearables», teknologi du kler på deg i form av armbånd eller klokker hvor utviklingen skjer på små skjermer, mens skjermene i TV-størrelse nå kan bøyes og vris.
– Det er rundt 75-100 nye «wearables»-produkter på CES i år, og dette er et marked som kommer til å eksplodere, sier han.
Globalt tror CEA på at smartklokker kommer til å nå 1,5 millioner solgte enheter i 2014, og fire millioner i 2017.
– Smarttelefonene blir hjernen for flere ulike typer mindre maskinvare, som klokker, fitness-bånd, nøkkelfinnere etc, sier DuBravac.
Når det gjelder de nye Ultra HD-TVene så tror ikke DuBravac på en like eksplosiv vekst.
– I 2013 ble det solgt 60.000 Ultra HD-TVer i USA, og vi tror det tallet vil øke til 485.000 enheter i 2014. Det er fortsatt et umodent marked, men det har stort potensial. Globalt tror vi på et salg mellom to og 2,5 millioner solgte Ultra HD TVer, sier han.
Det er ikke bare selve TV-ene som har fokus her på CES, også tjenester og innhold vises fram i år.
Autonomiens tidsalder
Den tredje trenden DuBravac definerer omhandler utbredelsen av sensorer i dingsene våre.
– I 2006-2007 så vi for første gang en utbredelse av sensorer i konsumentprodukter, som for eksempel akselerometre og kamerasensorer i mobiltelefoner. Og på CES i år er trenden svært synlig i bilindustrien, sier han.
Bilindustrien er tungt til stede på årets messe, og bruker sensorer til å løse ulike problem, som adaptiv cruise control eller hjelp til lukeparkering. For øyeblikket brukes ulike sensorer til å løse spesifikke problemer, men CEA mener disse snart vil bli integrert til en helhet, og vi får førerløse biler. Den samme utviklingen skjer med det smarte hjem, hvor for eksempel termostaten på ovnen og GPSen i mobilen sørger for at ovnen skrur seg på automatisk med en gang du kommer innen en viss rekkevidde av hjemmet.
Innhold på nye måter
Den fjerde og siste trenden CEA tror vil prege året vi er inne i, er innhold og samling av innhold, og nye måte å finne innhold på.
– Netflix bruker for eksempel en rekke algoritmer for å gi deg anbefalinger, men hva om de også hadde tilgang til fitness-armbåndet ditt, husets temperatursensorer eller kamera for å se hvor mange mennesker er i rommet og gi anbefalinger basert på disse faktorene?
DuBravac mener en annen klar trend under årets CES er hvor utbredt samarbeidet mellom produsenter, programvareleverandører og innholdsleverandører har blitt, og mener det er kundens ønske om en sømløs og helhetlig brukeropplevelse som har drevet denne utviklingen.
Toppår i 2013
Sjef for analyse i CEA, Steve Koenig, var også som vanlig på plass under pressekonferansen, og kunne legge fram ferske tall for verdens elektronikkmarked. Ifølge bransjeorganisasjonen vokste markedet globalt med tre prosent i fjor, til en ny topp på 1.068 milliarder dollar. Tallene fra CEA er kun brunevarer, ikke hvitevarer.
– Vi venter at tallet for 2014 kommer til å falle med én prosent, til 1.055 milliarder dollar, mye fordi veksten i smarttelefoner og nettbrett delvis avtar, og delvis fordi enhetene blir billigere, sier Koenig.
Det er særlig i de modne markedene at inntektsfallet skjer, ned to prosent i 2013 og et forventet fall på fire prosent i 2014, mens framvoksende markedet fortsatt viser vekst.
Vest-Europa falt tre prosent i 2013 og vil falle seks prosent i 2014. De modne markedene i Asia falt 11 prosent i 2013, og vil falle åtte prosent i 2014. I framvoksende markeder i Asia var markedet opp 15 prosent i 2013, men det forventes en vekst på bare én prosent i 2014.
– 2014 blir året hvor det for første gang blir en 50-50 fordeling av inntekter mellom modne og framvoksende markeder. I 2010 var fordelingen 60-40 i favør modne markeder, og vi venter det vil fortsette å endre seg i denne retningen. Det er 160 byer i Kina med mer enn én million innbyggere, det samme tallet for USA er ni. Det er her veksten vil komme, sier Koenig.
Fortsatt mye nettbrett
Over 79 prosent av alle inntektene kommer i sju produktkategorier: kamera, stasjonær PC, LCD-TV, mobiler og smarttelefoner, nettbrett og bærbare PC-er. Eldre teknologier som skrivere, plasma-TV, DVD/BluRay-spillere, skjermer, navigasjon, videokamera, mp3-spillere og lydprodukter får stadig mindre andel av totalmarkedet.
Koenig ser at det globale TV-salget igjen kommer til å få en liten vekst. Det var opp én prosent i 2013, og bransjeorganisasjonen venter en vekst på to prosent i 2014, fra 243 millioner dollar til 247 millioner dollar.
– Trenden med stadig større TV-er er et globalt fenomen. Vi ser at veksten i 3D-TVer faller, fordi produsentene ikke lengre presser på teknologien. I stedet satses det på Ultra HD, her tror vi det vil selges rundt 8,7 millioner enheter globalt i 2014, sier Koenig.