KLASSISK DESIGN MED NY TEKNOLOGI

– Klipsch kommer nå med blåtann- og multiromshøyttalere i det klassiske designet den amerikanske produsenten har hatt siden 30-tallet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Terje Romen i Mono AS. På CES-messen i Las Vegas viser han oss Klipsch’ nye Heritage-serie

– Serien har Klipsch’ klassiske design, men med moderne teknologi og multiromfunksjonalitet, med blåtann og wifi, sier Romen.

På hyllen i messehallen viser han på toppen Heritage Table Top, som er en større bordradio med dypbasshøyttaler og kraftigere lyd. Både denne og Heritage Room System, som er en mindre høyttaler, har Play-fi og multiromsfunksjonalitet, mens det på nederste hylle står Heritage Bluetooth – som altså bare har blåtann.

Demonstrasjon i butikk er viktig, og det er dessverre ikke alltid i vår makt å få til dette

Play-fi fra DTS er utviklet for å overføre lyd trådløst fra smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner. Systemet skal overføre lyd uten kvalitetstap, og støtter Hi-Res Audio (24bit/192kHz). Det støtter multirom, flere soner og flere brukere, over wifi og ethernet, fra Android, iOS og Windows, og støtter strømming via AirPlay, Spotify Connect og DLNA.

– Den største bordradioen vil koste rundt 7.000 kroner, mellommodellen kommer på mellom 4.000 og 5.000, mens blåtannversjonen vil koste 2.500-3.000 kroner, sier Romen.

Atmos må demonstreres

– Har Mono tilsvarende produkter i porteføljen fra før?

– Ikke direkte. Vi har blåtannhøyttalere fra Klipsch som vi har hatt stor suksess med. Men med dette unike designet og multiromfunksjonalitet er vi veldig spent på mottakelsen når produktene kommer i butikkene til sommeren, sier Romen.

Klipsch viser også trådløse høyttalere, i hjemmekinooppsett, 2.0- og 2.1-system.

– Her har Klipsch brukt sine egne elementer og teknologi. De har skalert ned størrelsen men har sine triks slik at en smal høyttaler lyder som en stor og fet modell. Dette er aktive høyttalere og dypbasshøyttalere, og alt er trådløst, sier Romen.

– På IFA i høst snakket du om at du hadde store forventninger til Dolby Atmos, der lyden direkte eller indirekte også distribueres fra taket. Hvordan har dette gått?

– Vi har solgt mange løse Atmos-høyttalere fra Klipsch og Onkyo, men det er fortsatt en utfordring å få flere butikker til å demonstrere teknologien. De få som gjør dette, selger bra. Demonstrasjon i butikk er viktig, og det er dessverre ikke alltid i vår makt å få til dette, sier Romen.

I forbindelse med Klipsch’ 70 års-jubileum lanserer de på CES en jubileumsmodell av sin klassiske hornhøyttaler for hjørneplassering. Av de 35 parene som produseres håper Romen at Mono AS får fem for salg.

– Jeg kan ikke garantere at vi får fem par tilgjengelig, men i så fall skal vi kunne selge disse. Vi er en av de største distributørene i Europa av Heritage-serien. Høyttaleren har vært i kontinuerlig produksjon siden selskapet ble etablert i 1946, sier Romen.

Størst per capita

– Hva er forklaringen på at lille Norge er en av de største i Europa?

– Det har vært arbeidet med merket i mange år, og da vi overtok det for litt over tre år siden var Klipsch godt etablert. Vi har siden den gang mer enn doblet omsetningen, sier Romen.

Han sier Klipsch er veldig viktig for Mono.

– Vi samarbeider godt med det amerikanske selskapet, og er størst i verden per capita. Vi ser her på CES at Klipsch kommer inn i nye deler av markedet, med for eksempel trådløse og aktive høyttalere i hjemmekinoen som overflødiggjør receiveren, samt blåtannhøyttalere og multiromløsninger.

– Hvilke andre varemerker har Mono?

– Japanske Onkyo har i en årrekke vært et av våre største merker. Vi har italienske høyttalere fra Sonus Faber, og i fjor begynte vi også med amerikanske rørforsterkere fra Audio Reserch, som er i den samme gruppen. Vi har platespillere og elektronikk fra Rega, og en rekke andre varemerker i porteføljen. Produktmiksen går fra det som har bredere appell, til klassisk og dyrere hifi og hjemmekino, sier Romen.

To selskap med Onkyo

– Vi har tidligere snakket om at Gibson Innovations har begynt å produsere og selge hodetelefoner og mindre høyttalere under varemerket Onkyo. Er det opprettet et samarbeid mellom selskapene i Norge?

– Nei. At varemerket kommer ut i flere kanaler ser vi som positivt, og vi skulle gjerne bruke denne muligheten mer aktivt, sier Romen.

Når vi etter intervjuet tar bilder av Romen, dukker Mikael Herje i Gibson Innovations plutselig opp på Klipsch-standen. Dermed er kontakten opprettet!

RHA er et nytt hodetelefonmerke Mono lanserer i Norge i vinter.

– Det har hittil vært solgt via Apple.no i Norge. Dette er et høykvalitetsmerke med en ekstremt god lydkvalitet, som gir en god produktfølelse når det gjelder utførelse og design. Dette er et britisk selskap basert i Glasgow, med priser fra500 til snaut 3.000 kroner, sier Romen.

– Hvordan gikk 2015 for Mono AS?

– Det var et bra år. Selvsagt hadde vi visse valutautfordringer, men en bedring i resultatet. At vi hadde noe nedgang omsetningsmessig skyldes at vi sluttsolgte noen produkter i 2014 som vi overførte til en annen importør.

Powered by Labrador CMS