VIL TA KVANTESPRANG MED TCL

TCL viser på CES det de kaller verdens første serie QUHD-TVer, der Qen står for Quantum Dot – med ørsmå nanokrystaller i panelet.

Publisert Sist oppdatert

Den nye toppmodellen fra TCL, Xclusive i S99-serien, er ventet i norske butikker til høsten, i første omgang i 65 tommer. Den har 4K, Dolby Vision HDR (High Dynamic Range), Wide Color Gamut (en bred fargepalett), lysstyrke på 1000 nits og altså Quantum Dot.

– Apparatene er utstyrt med en spesiell ”slim” lokal dimmeteknologi som reduserer den optiske distansen til 5 mm, noe som gjør Xclusive (S99-serien) til verdens tynneste kvantepunkt-TV med lokal dimming, heter det i en pressemelding fra det kinesiske selskapet.

– Serien har som mange av våre TVer et 360 graders design, som gjør at den er like pen å se på fra alle kanter, med en løsning som skjuler kablene. Som alle TVene våre er den designet av danske Flemming Pedersen, som er vår designsjef basert ved hovedkontoret i Shenzhen, og lyden er fra Harman Kardon, med 2 x 30 watt, sier Johan Huss, nordisk salgsdirektør i TCL.

Som alle TVene våre er den designet av danske Flemming Pedersen, som er vår designsjef basert ved hovedkontoret i Shenzhen

Dolby Vision HDR har en luminans som skal være opptil 3 ganger mer intens enn det dagens vanlige UHD-TVer. Ifølge pressemeldingen skal dette gi realistiske farger og detaljer, mens det dype sortnivået gir uovertruffen intensitet og presisjon.

TCL og Thomson

Fagbladet Elektronikkbransjen møter Huss og administrerende direktør Kenn Jensen i Strong Scandinavia på TCL-paviljongen i Las Vegas. Her vises det utelukkende TCL-modeller, siden selskapet ikke leverer varemerket Thomson i USA. Da vi møtte Huss og Jensen på CES i fjor, fortalte de at de hadde planer om å lansere TCL som TV-merke i Norge.

– Vi har klart økt volumene av TCL, men det er fortsatt Thomson vi selger mest av. TCL er på vei opp, og det er mange høyt spesifiserte og fine modeller i vente fra TCL, sier Jensen.

– Hvordan differensierer dere de to varemerkene?

– Vi gir kundene tilgang til begge varemerker, men differensierer på modellnumrene, sier Jensen.

– Hvilket varemerke klinger best i Norden?

– Med den historikken Thomson har er dette klart det best kjente varemerket. Men med vår økte innsats på TCL venter vi at merkekjennskapen kommer til å øke også her, sier Jensen.

Huss supplerer:

Lisens til Thomson

– Selskapet heter TCL, og vi vil steg for steg bygge opp varemerket TCL. Det er derfor vi kommer med flaggskipmodeller med TCL-merket. Når vi snakker posisjonering og markedsføring overfor sluttkundene, retter TCL seg mot en yngre aldersgruppe fra 25 til 40 år, mens Thomson er for mer voksne og familier.

– Så er det kanskje også slik at det koster TCL penger hver gang dere selger et Thomson-produkt, til det franske selskapet som eier varemerket?

– Selvsagt. Vi har en lisens som gir oss rett til å bruke varemerket, sier svenske Huss, som er ansatt ved TCLs Europakontor i Paris.

TCL Multimedia Technology Holdings Limited har hovedkontor i Kina. Selskapets visjon er å bli en "global produsent av underholdningsteknologi" som tilbyr sine kunder integrerte underholdningsløsninger.

– Hvilken posisjon har TCL og Thomson i Norge?

– Hvis vi ser på alt vi selger, både direkte fra TCL til de største kjedene og gjennom Strong Scandinavia til de øvrige kundene, har vi fem-seks prosent markedsandel i hele Norden, og vi ligger best an i Norge, sier Huss.

Nesten seks prosent

I Norge leverer TCL direkte til Elkjøp og Lefdal, mens Strong Scandinavia A/S siden 2011 har markedsført og distribuert Thomson i resten av markedet.

– TCL konkurrerer i et marked med store aktører som er kjent for sine TVer. Lykkes dere godt nok med teknologi og bildekvalitet?

– Vi har en kort historie i det nordiske markedet. Da vi kom inn for tre år siden var markedsandelen nærmere null prosent. I et ekstremt tøft marked, med noen gigantiske aktører, har vi økt til nesten seks prosent. Dette forteller at forbrukerne er fornøyde med de produktene vi leverer, sier Jensen.

Han forteller at strategien Strong Scandinavia la opp til i starten, var at de skulle oppnå samme markedsandel som TCL har globalt.

– TCL er i dag verdens tredje største produsent av TVer, med de mest moderne fabrikkene som finnes, og en global markedsandel på sju-åtte prosent. Vi nærmer oss dette i Norden, og vil betegne dette som en suksess. Strong tilfører verdi på PR og markedsføring, der vi bygger varemerkene for TCL, og vi er tungt tilstede ute hos kundene, sier Jensen.

Android 6.0

Tilbake til toppmodellen fra TCL, Xclusive i S99-serien. Denne har altså små lysdioder, 5-20 nanometer i størrelse, og skal gi skarpere bilder og rikere farger enn konvensjonelle LCD-paneler. Lokal dimming skal gi bedre dynamikk og kontrast.

– Den kommer også med Android, og er vår første modell med 6.0-versjonen av denne smart-TV-løsningen, sier Huss.

– Hva betyr Android for dere?

– Ved å gå inn i denne plattformen får vi et løft. Android 6.0 kommer i alle våre TVer eller serier som kommer med HDR, sier Jensen.

– Er dette tidsnok?

– Vi så at noen av våre konkurrenter implementerte Android i fjor, på en tidlig plattform. Jeg er glad vi først kommer inn i andre bølge, når barnesykdommene er borte, sier Jensen.

– Dere viser mange buede TVer her på CES. Er dette representativt for satsingen deres i Norden?

Flatt dominerer

– For det første er vi nå i USA, hvor det selges mer buede TVer. Dessuten er vi et kinesisk selskap, der det også selges mye buede TVer der. Men når vi møtes på IFA-messen i Berlin til høsten, vil vi vise flere flate modeller. I Norden er 60-70 prosent av salget vårt flate TVer, og vi har selvsagt disse i sortimentet, sier Huss.

På CES viser TCL også frem en 110-tommers buet 4K UHD-TV. Denne har ifølge selskapet intelligent og dynamisk baklys og lokal dimming for økt kontrast og bedre bildekvalitet, HDR for dramatisk kontrast, Wide Color Gamut (WCG) for en rikere fargepalett og forbedret feltdybde for skarpere bilde.

TCL Cityline (S79-serien) med HDR fra Dolby Vision, har Quantum Dot, Ultra HD 4K-teknologi og ultratynn design med 9,9 mm. WCG-teknologien skal forbedre fargespekteret opp til NTSC 96 prosent for mer levende farger. En egen fotball-modus skal gi en optimal seeropplevelse ved visning av fotballkamper. I Norge vil TCL Cityline komme i tre størrelser; 50-, 55- og 65-tommer i første kvartal 2016, disse vil koste 9.000, 12.000 og 20.000 kroner.

Powered by Labrador CMS