Henrik Andersson fra Jays viser frem bestselgermodellen a-Six Wireless. Foto: Jan Røsholm

JAYS VOKSER SEG STØRRE

Det svenske selskapet Jays er kjent for sine hodetelefoner og ørepropper. Nå utvides sortimentet.

Publisert

Jays kjøpte i fjor selskapet Krusell, og utvider nå produktutvalget ytterligere innen lyd, telekom og forbrukerelektronikk. Vi møtte den svenske toppsjefen i selskapet på CES messen i Las Vegas.

Økt omsetning

Selskapet ble grunnlagt i 2007 og børsnotert i 2011.

– Vi rekonstruerte selskapet i fjor, og det medførte en vekst i omsetningen på 70 prosent, sier administrerende direktør Henrik Andersson.

Hovedproduktet er fortsatt hodetelefoner, men Jays etablerer nå flere selskap innen ulike kategorier.

Fordelen med lokal tilhørighet i Kina, er at vi da er involvert i hele produksjonsfasen

– Vi lager en konsernmodell med egne selskap for hver produktgruppe. Disse får felles støttefunksjoner, men må stå på egne ben, sier han.

Et eksempel på en ny produktkategori vil være mobiltilbehør.

Flere nye modeller

Jays produkter er utviklet i Sverige, men produseres i Kina. Selskapet har eget kontor i Kina.

– Fordelen med lokal tilhørighet i Kina, er at vi da er involvert i hele produksjonsfasen, sier Andersson.

Det er to nye modeller tilgjengelig nå. Hodetelefonen a-Seven Wireless har inntil 25 timers spilletid, og har lav vekt. Dette skyldes at konstruksjonen er laget i aluminium. Prisen er 999 svenske kroner. De trådløse øreproppene m-Six Wireless er også nye. Det er innebygget mikrofon, og prisen er også 999 svenske kroner.

– Bestselgeren vår er imidlertid a-Six Wireless til 799 svenske kroner, sier han.

Jays-produktene ligger primært i prisområdet mellom 400 kroner og 1.500 kroner.

– Vi har en bred distribusjon. I Norge finner du produktene blant annet hos Elkjøp, Clas Ohlson og Kjell & Company, sier Andersoon.

Powered by Labrador CMS