Ken Wemier i JBL med toppmodellen Quantum One, i selskapets første serie spillhodesett. Denne følger hodebevegelsene, og plasserer lydene deretter. Pris: 2.500,- Foto: Stian Sønsteng
JBL QUANTUM FØLGER LYDEN
JBL Quantum One, som er toppmodellen i en serie på seks spillhodesett, følger spillerens hodebevegelser, og plasserer lyden etter dette.
– JBL Quantum One danker ut konkurrerende spillhodetelefoner som koster dobbelt så mye. Takket være vår egenutviklede QuantumSphere 360-teknologi, der vi bruker algoritmer og sensorer som følger hodebevegelsene til spilleren, gjengir den nøyaktig hvor i spillet lyden kommer fra også når du snur på hodet. Dette gir spilleren en stor fordel i forhold til motstanderne, sier Ken Wemier til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han arbeider med produktmarkedsføring for Harman i Nord-Amerika, og vi møter ham på lanseringen av Quantum-serien under CES-messen i Las Vegas i begynnelsen av januar. Dette er JBLs første spillhodesett, og Quantum vil være navnet på produsentens spillprodukter.
– Ved Harmans laboratorium i Los Angeles har vi bygd et rom med 30 JBL-høyttalere, som vi har brukt til å registrere hvordan folk registrerer lyden rundt seg. En vanlig hodetelefon har én lydkurve, mens Quantum One har en lang rekke. Dette gjør det mulig å plassere hvor lyden kommer fra. Hvis noe kommer mot deg fra venstre, vil ditt høyre øre i hodetelefonen høre dette litt forsinket, sier Wemier.
Annonse
Vi bruker algoritmer og sensorer som følger hodebevegelsene til spilleren
600 til 2.500 kroner
Quantum-serien består ved lansering av seks modeller; 200, 300, 400, 600, 800 og toppmodellen Quantum One, med priser fra 600 til 2.500 kroner. I tillegg kommer Quantum 100, men denne blir ikke solgt i Europa. Alle kan brukes på alle plattformer, med 3,5 mm audio og fra 400 med USB-C og -A.
Alle modellene er kablet, bortsett fra Quantum 600 og 800 som har trådløs overføring på 2,4 GHz-båndet, 800 har også blåtann. Alle har 50 mm høyttalerelement. I tillegg kommer høyttalerne Duo.
– Hvorfor har dere ikke kommet med spillhodesett tidligere?
– Vi kunne tatt en av våre vanlige hodetelefoner og plugget i en mikrofon, men ønsket å gjøre det riktig, og har brukt to år på forskning og utvikling. Harman har en rekke dyktige ingeniører, og det er mange som har vært med på dette, sier Wemier.
Annonse
Når du lytter til musikk handler det om stereo, her har vi gjengitt lyden i 360 grader
Quantum 800 samt toppmodellen Quantum One har en retningsstyrt mikrofon, aktiv støykansellering utviklet for spillere. Som nevnt har Quantum One i tillegg JBLs egen QuantumSphere 360-teknologi, sensorer som registrerer hodebevegelsen og tilpasser lydbildet etter dette, samt DTS.
– Hvilken posisjon sikter dere mot i spillmarkedet?
– Vi lanserer i dag en bred portefølje, og vil posisjonere oss fra rimelige innstegsmodeller til de profesjonelle, sier Wemier.
Audio-spesialister
– Hva er deres styrke?
– JBLs historie innen lyd. Mange konkurrenter lager tilbehør, og har også kommet med spillhodesett. Vi er spesialister innen audio, og erfaringen vi har på dette området er det vanskelig å tangere.
– Hvilke utfordringer har dere møtt i overgangen fra vanlige hodetelefoner til spillhodesett?
Annonse
– Vi har selvsagt måtte sørge for at mikrofonene gjengir en klar og tydelig lyd. Når du lytter til musikk handler det om stereo, her har vi gjengitt lyden i 360 grader. Den største utfordringen har kanskje vært å kombinere selve produktene med programvaren, sier Wemier til fagbladet Elektronikkbransjen.
– Som for våre øvrige portefølje har vi ønsket å tilby produkter som gir mer for pengene enn konkurrentene. Vi har nettopp passert 100 millioner solgte hodetelefoner, og det setter oss i stand til å gjøre ting konkurrentene ikke kan.
Mikrofonene fra 200 til 800 slås de av hvis du vipper opp bommen. På Quantum One kan man ta av mikrofonen, da den samme tilkoplingen brukes når man kalibrerer hodesettet etter hørselen.