Pippa Boothman i det norske selskapet Playfinity i sving på CES-messen i januar. Foto: Stian Sønsteng

PLAYFINITY FORLENGER LEKEN

– Vi gjør fysisk baseball-spilling til å bli et onlinespill, hvor du får tilbakemelding, og kan konkurrere med andre rundt i hele verden.

Publisert

Det sier administrerende direktør Pippa Boothman i det helnorske selskapet Playfinity, når fagbladet Elektronikkbransjen møter henne på CES-messen i Las Vegas den første uken i januar.

– De fleste barn slutter med organisert idrett i 12-14 års alderen, og blir passive spillere. Ved å kombinere fysisk lek og spill, får vi dem mer engasjert og de deltar lengre, sier Boothman.

Administrerende direktør Pippa Boothman i Playfinity viser frem den smarte baseballen. Foto: Jan Røsholm.

Gaming baseball

– Vi har utviklet en baseball med en innebygd sensor, slik at ballen blir smart. I kombinasjon med appen vår kan du leke, trene og konkurrere mot andre over hele verden, sier Boothman.

Det er sju ulike spill tilgjengelig i appen, alle er relatert til øvelser i baseball. Sensoren måler ulike egenskaper til ballen, som for eksempel fart. Spilleren får tilbakemelding, tips og råd i sanntid via en stemme, akkurat som en trener. Samtidig kan man konkurrere med andre brukere av appen. Playfinity har i dag rundt 8.000 registrerte brukere innen ballspill.

– Ballen har riktig vekt og størrelse i forhold til en vanlig baseball. Det er viktig for oss at brukeren skal oppleve det som mest mulig realistisk, sier Boothman.

Hopp og spill

Ved å kombinere lek, samtidig som du kan konkurrere med andre over hele verden, og oppnå fysisk fostring, da blir det ekstra gøy

– Ved å feste sensoren til leggen, og dermed hoppe på trampoline, har du plutselig gjort trampolinen smart, sier Boothman.

JumpGames gjør at du kan spille og leke med andre som er registrert i appen. Sensoren vil måle hoppene og triksene som blir utført på trampolinen, og den stemmebaserte treneren gir også her direkte tilbakemelding.

– Vi har allerede over 50.000 personer som har registrert hoppene sine og laget en profil på appen, sier Boothman.

Norsk selskap

Playfinity er et helnorsk selskap som ble etablert i 2016. Selskapet holder til på Lysaker utenfor Oslo, og har sju ansatte.

Smartballen til Playfinity inneholder en sensor. Sensoren kan også festet til ankelen for å hoppe på trampoline. Foto: Jan Røsholm

– Vi ser stor vekst, og regner med å ansette flere nå i 2023, sier Boothman.

Utgangspunktet for selskapet er at fysisk lek er morsomt og engasjerende, og noe som engasjerer både barn og voksne.

– Ved å kombinere lek, samtidig som du kan konkurrere med andre over hele verden, og oppnå fysisk fostring, da blir det ekstra gøy, sier Boothman.

Alle produktene er utviklet i Norge, noe som brukes aktivt i markedsføringen.

– Vi bruker bevist «Norge, det lekende landet» i promoteringen, både av de eksisterende produktene, og ikke minst de nye produktene som kommer fremover. Mulighetene er mange med vår sensorteknologi, sier Boothman.

Spill-ballen til Playfinity selges i dag på deres egen nettside og på Amazon. Prisen er rundt 1.000 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS