Bryn Brooker viser på CES NextBase iQ i en Audi SQ8 2022-modell. Foto: Stian Sønsteng

NEXTBASE IQ KOMMER TIL HØSTEN

– Vi har store forventninger til dashbord-kameraet iQ, som svært enkelt gjør bilen smartere og tryggere, sier Bryn Brooker i Nextbase.

Publisert

Selskapet viste første gang iQ på IFA-messen i september, og når vi møter Brooker på CES-messen i Las Vegas i januar, er utviklingen så godt som ferdig. Etter planen skulle kameraet komme i handelen i løpet av våren, men dette er på grunn av produksjonskapasiteten i Kina utsatt til sommeren for det amerikanske markedet, og til høsten i Europa.

Nextbase iQ kommer i 1080-, 1440- og 4K-versjoner, og Nextbases norske representant Robert Ingebretsen sier på telefon etter CES-messen at prisene for det norske markedet ennå ikke er fastsatt.

– Et svært forsiktig anslag er at vi begynner på 4.000 kroner for den enkleste utgaven, sier Ingebretsen.

NextBase iQ kan også hente strøm fra bilens OBD-port. Foto: Stian Sønsteng

I tillegg kommer et abonnement, som gir tilgang til de smarte tjenestene og tilkopling til internett med lagring i skyen, til rundt en hundrelapp i måneden, når en gratis prøveperiode er over.

– Hvor mye bedre vil iQ fungere med abonnement?

– Abonnementet gjør alle smartfunksjonene tilgjengelig, og de aller fleste vil nok velge iQ på grunn av disse, som med kunstig intelligens trygger bilen, sier Brooker når vi møter ham på CES-messen.

Strøm fra OBD

Han forteller at NextBase har brukt mye tid på å utvikle programvare og app.

– Dette er et svært avansert produkt, så vi har lagt mye arbeid i at installasjonen skal være svært enkel, sier Brooker.

Vi samarbeider tett med bilprodusentene

Dashbord-kameraet plasseres ved speilet i frontruta, med kamera begge retninger. I tillegg venter Brooker at de fleste vil supplere med et kamera som plasseres i bakruta.

iQ blir det første produktet fra NextBase som også kan hente strøm fra OBD-tilkoplingen (On-board diagnostics) i bilen.

– Dette er en stabil universaltilkopling, også når bilen er parkert, uten at vi tapper batteriet for strøm. Dermed vil iQ alltid kunne passe på bilen, uansett hvor du har parkert, slik at du kan få et varsel til mobilen dersom noe skulle skje, med mulighet til å umiddelbart se hva som skjer i og rundt bilen, sier Brooker.

– Ville det ikke vært nyttig å hente data fra bilen også?

Oppdateres via skyen

– I teorien, ja. Vi har vurdert det, men siden alle bilprodusenter gjør ting på ulike måter, er det i praksis ikke mulig.

Utstillingsområdet til NextBase på CES-messen i Las Vegas. Foto: Stian Sønsteng

– Hvorfor har ikke alle nye biler en løsning som iQ fabrikkmontert?

– Det kan du spørre om. Svaret er nok at det kanskje tar fem til sju år å utvikle en ny bilmodell, mens vi bare har brukt et par år på å utvikle iQ. Vi samarbeider tett med bilprodusentene, og gir bileierne muligheten til å enkelt oppgradere bilen sin. Her på CES viser vi iQ i en Audi SQ8 2022-modell, som ikke har teknologien vi tilbyr, sier Brooker.

– Det samme sa produsentene av GPS-enheter for noen år siden. I dag er dette markedet borte. Er det slik at dere nå har et visst tidsrom der det er et marked for dashbord-kamera?

– Personlig bruker jeg ikke GPSen i bilen, men kartet på mobilen, fordi dette er mer pålitelig og bedre. Det samme gjelder iQ, som vil være nyere og bedre. Siden vi er tilkoplet skyen, gir vi gratis oppdateringer som gjør enheten stadig bedre. Riktignok oppdateres programvaren også i nyere biler, men vi ser ikke med bekymring på det du beskriver, sier Brooker.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS