Loewe Iconic er selskapets 100 års-jubileummodell, i 55 og 65 tommer, og skal være deres første steg i transformeringen fra premium- til luksussegmentet. Foto: Loewe

NYE LOEWE ER Å REGNE MED

– Med en sterk eier, kunnskapen i selskapet og et varemerke som i 100 år har bragt den beste kvaliteten på markedet, er nye Loewe å regne med.

Publisert

Det sier operasjonssjef (COO) Christian Alber i Loewe Technology GmbH, når vi i januar møter ham i Las Vegas under CES-messen.

Operasjonssjef Christian Alber i Loewe, med høyttaleren Klang mr5. Foto: Stian Sønsteng

– Vi hadde et positivt resultat i fjor, noe som er veldig bra, med tanke på hvilken tid vi er inne i. Da vi restartet selskapet for tre siden, var varemerket nesten borte. På halvannet år hadde vi en komplett og ny portefølje på plass, og vi er nå i gang med å utvikle den neste. Vi har posisjonert oss godt innen audio, som i dag utgjør 15 prosent av sortimentet, mens TV utgjør resten. Vi ser også på å utvide med nye kategorier, for å styrke varemerket ytterligere, sier Alber til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han har selv arbeidet i Loewe i 26 år.

– Etter problemene i 2019, var det utrolig hvor mange som ønsket at vi skulle få merket på banen igjen. Da vi i desember lanserte flaggskip-TVen Iconic, fikk vi høre at Loewe nå virkelig var tilbake, sier Alber.

Loewe Bild i.55 (34.000,-) og Klang bar3 mr (13.000,-) omgitt av Klang mr5 (8.500,-) og Klang mr1 (5.000,-). Foto: Loewe

100 år i år

Loewe har vært kjent som et premiummerke, men vi er nå i ferd med å transformere selskapet over i luksussegmentet

Loewe kan i år feire sitt 100 års-jubileum. Selskapets historie går tilbake til 1923, da brødrene Siegmund og David Ludwig Loewe etablerte radiofabrikken Radiofrequenz GmbH i Berlin. I 2013 var selskapet kommet i et økonomisk uføre, og flere redningsoperasjoner ble forsøkt i årene som kom, inntil Skytech Group Ltd. tok over merket i desember 2019.

– På dette tidspunktet var vi kun to ansatte igjen; Thomas Putz og meg, sier Alber.

De nye eierne etablerte Loewe Technology GmbH, der Aslan Khabliev sitter som administrerende direktør.

– Med ham har det åpnet seg mange og store muligheter. Aslan var tidligere involvert i Sharp i Europa, men nå er hans fokus kun på Loewe. Vi er 100 prosent privatfinansiert, og Aslan har investert mer enn 50 millioner euro i Loewe og markedsføringen av varemerket, sier Alber.

Loewe Bild i.55 (34.000,-) og lydplanken Klang bar5 mr med den medfølgende dypbasshøyttaleren sub5 (23.000,-). Foto: Loewe

Før selskapet gikk over ende, var det 600 ansatte i Loewe. Nå er de 200.

– Vi er en liten aktør i det globale markedet, i et nisjemarked, som premium tross alt er. Loewe har vært kjent som et premiummerke, men vi er nå i ferd med å transformere selskapet over i luksussegmentet. Med Iconic-TVen har vi tatt det første steget, og fremover vil vi bringe nye materialer inn, med aluminium, tre og tekstiler, sier Alber til fagbladet Elektronikkbransjen.

Egen fabrikk

– Hvor viktig er det for Loewe at dere er et tysk selskap?

Loewe We. SEE 55 er en full HD led-TV. Foto: Loewe

– Det er veldig viktig. Det ville aldri fungert hvis vi kun satte logoen på hyllevarer fra Asia. Produktutviklingen skjer i Tyskland, det samme skjer TV-produksjonen, og vi har investert i å utvide produksjonskapasiteten her. Vi vil bringe stadig mer av verdikjeden tilbake til Loewe i Kronach. For øyeblikket setter vi sammen TVene her. I fremtiden vil vi at stadig mer skjer ved vår egen fabrikk, sier Alber.

Blåtannhøyttaleren We. HEAR 1 og 2. Pris: 1.900,- og 2.700,- Foto: Loewe

Loewe har vært i Kronach, som ligger mellom Nürnberg og Leipzig, siden 50-tallet, og hadde for 30 år siden 3.000 ansatte her.

– Er det mulig for et tysk selskap med 200 ansatte å konkurrere med de internasjonale gigantene?

– Vi trenger sterke partnerskap. Det er ingen hemmelighet at vi bruker paneler fra LG Display, og vi samarbeider også med andre, for å få Loewe på banen igjen. Jeg må innrømme at det ikke er lett å være en liten fisk som svømmer med haiene. Men, vi har kunnskapen, arven og folkene på plass. Det har vi allerede vist, med vår nye portefølje, sier Alber.

Viktige valg

Også Metz produserer i Tyskland, men de fokuserer kun på DACH-regionen; Tyskland, Østerrike og Sveits.

– Hva er de største utfordringene for Loewe de kommende årene?

Vi må ta noen viktige valg når det gjelder plattformstrategi og valg av skjermteknologi

– Vi må ta noen viktige valg når det gjelder plattformstrategi og valg av skjermteknologi. Vi slipper ikke nye produkter hvert halvår, men har dem i sortimentet i to år. Derfor er det spesielt viktig å satse på de riktige hestene, og vi benytter besøket vårt her på CES nettopp til dette.

– Hvorfor har dere lansert undermerket We by Loewe?

We by Loewe er et undermerke som retter seg mot yngre kunder. Foto: Loewe

– Tidligere tenkte nok mange at Loewe-kundene kun var godt voksne, gjerne med mye penger. Vi ønsker med We by Loewe å gjøre produktene tilgjengelig også for yngre mennesker, med mer farger, men fortsatt med god Loewe-kvalitet, sier Alber.

We-produktene, sammen med Loewes øvrige lydprodukter, produseres ikke i Tyskland.

– Produktutvikling og designet er utviklet i Kronach, sier Alber.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2023, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS