Loewe Iconic er selskapets 100 års-jubileummodell, i 55 og 65 tommer, og skal være deres første steg i transformeringen fra premium- til luksussegmentet. Foto: Loewe
NYE LOEWE ER Å REGNE MED
– Med en sterk eier, kunnskapen i selskapet og et varemerke som i 100 år har bragt den beste kvaliteten på markedet, er nye Loewe å regne med.
Det sier operasjonssjef (COO) Christian Alber i
Loewe Technology GmbH, når vi i januar møter ham i Las Vegas under CES-messen.
– Vi hadde et positivt resultat i fjor, noe som er veldig
bra, med tanke på hvilken tid vi er inne i. Da vi restartet selskapet for tre
siden, var varemerket nesten borte. På halvannet år hadde vi en komplett og ny
portefølje på plass, og vi er nå i gang med å utvikle den neste. Vi har
posisjonert oss godt innen audio, som i dag utgjør 15 prosent av sortimentet,
mens TV utgjør resten. Vi ser også på å utvide med nye kategorier, for å styrke
varemerket ytterligere, sier Alber til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han har selv arbeidet i Loewe i 26 år.
Annonse
– Etter problemene i 2019, var det utrolig hvor mange som
ønsket at vi skulle få merket på banen igjen. Da vi i desember lanserte
flaggskip-TVen Iconic, fikk vi høre at Loewe nå virkelig var tilbake, sier
Alber.
100 år i år
Loewe har vært kjent som et premiummerke, men vi er nå i ferd med å transformere selskapet over i luksussegmentet
Loewe kan i år feire sitt 100 års-jubileum.
Selskapets historie går tilbake til 1923, da brødrene Siegmund og David Ludwig
Loewe etablerte radiofabrikken Radiofrequenz GmbH i Berlin. I 2013 var
selskapet kommet i et økonomisk uføre, og flere redningsoperasjoner ble forsøkt
i årene som kom, inntil Skytech Group Ltd. tok over merket i desember 2019.
– På dette tidspunktet var vi kun to ansatte igjen; Thomas
Putz og meg, sier Alber.
Annonse
De nye eierne etablerte Loewe Technology GmbH, der Aslan
Khabliev sitter som administrerende direktør.
– Med ham har det åpnet seg mange og store muligheter. Aslan
var tidligere involvert i Sharp i Europa, men nå er hans fokus kun på Loewe. Vi
er 100 prosent privatfinansiert, og Aslan har investert mer enn 50 millioner
euro i Loewe og markedsføringen av varemerket, sier Alber.
Før selskapet gikk over ende, var det 600 ansatte i Loewe.
Nå er de 200.
– Vi er en liten aktør i det globale markedet, i et nisjemarked,
som premium tross alt er. Loewe har vært kjent som et premiummerke, men vi er
nå i ferd med å transformere selskapet over i luksussegmentet. Med Iconic-TVen har
vi tatt det første steget, og fremover vil vi bringe nye materialer inn, med
aluminium, tre og tekstiler, sier Alber til fagbladet Elektronikkbransjen.
Egen fabrikk
– Hvor viktig er det for Loewe at dere er et tysk
selskap?
Annonse
– Det er veldig viktig. Det ville aldri fungert hvis vi kun satte
logoen på hyllevarer fra Asia. Produktutviklingen skjer i Tyskland, det samme
skjer TV-produksjonen, og vi har investert i å utvide produksjonskapasiteten
her. Vi vil bringe stadig mer av verdikjeden tilbake til Loewe i Kronach. For
øyeblikket setter vi sammen TVene her. I fremtiden vil vi at stadig mer skjer
ved vår egen fabrikk, sier Alber.
Loewe har vært i Kronach, som ligger mellom Nürnberg og
Leipzig, siden 50-tallet, og hadde for 30 år siden 3.000 ansatte her.
– Er det mulig for et tysk selskap med 200 ansatte å
konkurrere med de internasjonale gigantene?
– Vi trenger sterke partnerskap. Det er ingen hemmelighet at
vi bruker paneler fra LG Display, og vi samarbeider også med andre, for å få
Loewe på banen igjen. Jeg må innrømme at det ikke er lett å være en liten fisk
som svømmer med haiene. Men, vi har kunnskapen, arven og folkene på plass. Det
har vi allerede vist, med vår nye portefølje, sier Alber.
Viktige valg
Også Metz produserer i Tyskland, men de fokuserer
kun på DACH-regionen; Tyskland, Østerrike og Sveits.
– Hva er de største utfordringene for Loewe de kommende
årene?
Vi må ta noen viktige valg når det gjelder plattformstrategi og valg av skjermteknologi
– Vi må ta noen viktige valg når det gjelder
plattformstrategi og valg av skjermteknologi. Vi slipper ikke nye produkter
hvert halvår, men har dem i sortimentet i to år. Derfor er det spesielt viktig
å satse på de riktige hestene, og vi benytter besøket vårt her på CES nettopp til
dette.
– Hvorfor har dere lansert undermerket We by Loewe?
– Tidligere tenkte nok mange at Loewe-kundene kun var godt
voksne, gjerne med mye penger. Vi ønsker med We by Loewe å gjøre produktene
tilgjengelig også for yngre mennesker, med mer farger, men fortsatt med god Loewe-kvalitet,
sier Alber.
We-produktene, sammen med Loewes øvrige lydprodukter,
produseres ikke i Tyskland.
– Produktutvikling og designet er utviklet i Kronach, sier
Alber.