Administrerende direktør Sten Kirkbak og USA-sjef Gro Dyrnes med den nye klokka X6Play og innovasjonsprisen de mottok på CES. Foto: Jan Røsholm

XPLORA HAR PASSERT MILLIONEN

Det norske selskapet Xplora leverer klokketelefoner til barn over hele verden, og passerte i fjor én million solgte enheter.

Publisert

Visjonen til Xplora er å gi barn en trygg introduksjon til bruk av teknologi, og samtidig belønne aktivitet. Ved å gi unge barn en klokke som både kan ringes med, samt motta meldinger fra forhåndsdefinerte nummer, utsettes behovet for en ordinær mobiltelefon, mener Xplora. Dette skal gir både barn og foreldre mer trygghet.

Hovedfunksjonen er å ringe, men vi har lagt inn flere funksjoner, både for å kunne lokalisere barnet, men også motivere til økt aktivitet

Sønnen forsvant

– Xplora ble etablert i 2016, på bakgrunn av en opplevelse der sønnen min ble borte på et kjøpesenter i Oslo. Han var for liten til å ha egen mobiltelefon, og tanken på et produkt man kunne ringe inn og ut til, med kontroll på hvilke nummer som kan brukes, var utgangspunktet for klokketelefonen, sier daglig leder og grunnlegger Sten Kirkbak i Xplora.

Fagbladet Elektronikkbransjen treffer ham og USA-sjef Gro Dyrnes på CES-messen i Las Vegas i begynnelsen av januar.

Selskapet har i dag 130 ansatte, hvorav 50 er i Oslo. Xplora har fokus på ni hovedmarked, og er børsnotert på Euronext Growth på Oslo børs.

– Xplora passerte én million solgte enheter i fjor, det er vi veldig fornøyd med, sier Dyrnes.

Både klokke og telefon

Målgruppen for klokketelefonene fra Xplora er barn i alderen fire til ti år.

– En klokketelefon er et godt alternativ for å utsette tiden før barnet får en egen mobiltelefon, og dermed skjerme dem litt for alt som finnes ut på nettet, sier Dyrnes.

X6Play er siste modell klokketelefon fra Xplora. Foto: Jan Røsholm

Klokketelefonen har et utvalg forhåndsdefinerte telefonnummer. Barnet kan kun ringe og motta anrop og meldinger fra disse numrene.

– Hovedfunksjonen er å ringe, men vi har lagt inn flere funksjoner, både for å kunne lokalisere barnet, men også motivere til økt aktivitet, sier Kirkbak.

Brukeren kan blant annet legge inn et definert geografisk område, en såkalt sikker sone. Skolen eller idrettsplassen er typiske eksempler.

– Foreldrene vil dermed kunne få beskjed når barnet er fremme på skolen, eller er kommet vel hjem igjen, sier Kirkbak.

Klokketelefonene fra Xplora har også innebygget skritteller, og det er en målsetting for selskapet å få barna til å gå 10.000 skritt om dagen.

– For hvert tusende skritt får de en digital gullmynt, en såkalt Xplora-coin. Disse kan veksles inn i tjenester fra Xploras Goplay-plattform, hvor selskapet samarbeider med partnere som for eksempel Paramount, Warner Bros og Netflix om innhold, sier Kirkbak.

Ifølge Kirkbak er nå gjennomsnitt skrittmengde for brukerne av plattformen 9.600 skritt per dag, det er 2.500 flere skritt enn for dem som ikke benytter den.

Xplora X6Play

Den nyeste modellen fra Xplora er X6Play. Den er utstyrt med en Qualcomm 2500 prosessor, bedre skjerm, høyttaler, et bedre kamera og mer minneplass.

– X6Play har støtte for både e-sim og nano-sim, og leveres med tilbehør i flere fargekombinasjoner, sier Dyrnes.

Den nye klokketelefonen har et stort utvalg reimer i ulike farger. Kameraet har en oppløsning på 5 megapiksler. Vekten er 58 gram, og batteritiden er oppgitt til 72 timer. Klokketelefonen er vanntett med IP68. Prisen på Xplora X6Play er rundt 2.000 kroner.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2023, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS