Gro E. Dyrnes (t. v.) og Svenn Jarle Simonsen i Xplora Technologies med seniorklokken Xplora X6Pro. Foto: Stian Sønsteng

SENIORKLOKKE FRA XPLORA

Norske Xplora selger klokketelefoner for barn i åtte europeiske land, samt i USA og Canada. På CES viser de pilotversjonen av seniormodellen X6Pro.

Publisert

– Dette er vårt mest avanserte produkt, med Xplora fra A til Å når det gjelder design og innhold. Produktutviklingen og seniortilpasningen pågår fortsatt. Test- og valideringsperioden vil avgjøre om og når produktet lanseres. Forutsetningen for kommersiell lansering, er at det endelige produktet tilfredsstiller kvalitets- og funksjonaliteskravene våre, sier Svenn Jarle Simonsen.

Han er visepresident (EVP) for seniordivisjonen i Xplora Technologies AS, som i januar på CES-messen i Las Vegas viser en prototype av X6Pro.

– Til denne utvikler vi en fallsensor. Dette er et veldig viktig delprosjekt i produktutviklingen, slik at brukeren ikke blir liggende alene i timevis før det oppdages, sier Simonsen.

Mens de to barneklokkene X6Play og XGO3 har nanosim, kommer X6Pro med e-sim.

 

Barneklokken Xplora XGO3 koster fra 1.900 kroner. Foto: Xplora

Varsel om fall

– Som de andre modellene er X6Pro et frittstående produkt, som ikke krever at brukeren har smarttelefon i tillegg. Xplora-appen for seniorer vil være tilpasset dem så lenge de kognitivt kan bruke denne. Hvis brukeren får degraderende kognitiv evne, kan en annen person bruke appen. I begge tilfeller kan andre få varsel i appen. Dette kan være om fall, eller som på barneklokkene dersom klokken beveger seg utenfor et forhåndsdefinert område, med en radius ned til 100 meter, sier Simonsen.

Som de andre modellene er X6Pro et frittstående produkt, som ikke krever at brukeren har smarttelefon i tillegg

I slike tilfeller, og også ellers, kan man ringe til brukeren av klokken, mens brukeren selv kan ringe forhåndsdefinerte kontakter som settes opp i appen.

– Da vises et bilde av den som ringer. Som våre øvrige klokker vil X6Pro ha en alarmknapp. For seniormarkedet er det ikke bare nær familie, men også institusjoner og alarmsentraler, som kan være tilkoplet klokken dersom det skulle bli aktuelt, sier Simonsen.

Xplora ble etablert i 2016 av daglig leder Sten Kirkbak, da han opplevde at sønnen ble borte for ham på et kjøpesenter i Oslo. Selskapet er børsnotert på Euronext Growth på Oslo Børs, og har i dag 111 ansatte, hvorav 50 i Oslo. I fjerde kvartal 2023 hadde selskapet 212 millioner kroner i omsetning, en økning på 19 prosent sammenlignet med tilsvarende periode året før. Inntektene fra gjentagende betaling i kvartalet økte med 47 prosent, fra 40,9 til 60,1 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode året før.

 

Seniorklokken Xplora X6Pro vises på CES-messen som prototype. Foto: Stian Sønsteng

Abonnement viktig

Barneklokken Xplora X6Play koster fra 2.500 kroner. Foto: Xplora

– Vi ser resultater av investeringene vi har gjort for å få på plass abonnementsløsninger, blant annet i Tyskland, Spania og England. Vi gjør det fortsatt veldig bra i Norden, og begynner også å få flere tusen kunder i det amerikanske markedet, sier Simonsen.

Når det gjelder barneklokkene, kommer det nye versjoner omtrent hver annet år. Toppmodellen X6Play kom på nyåret 2023, mens XGO3 er en rimeligere introduksjonsmodell. Prisene for disse er fra 2.500 og 1.900 kroner i Norge.

– XGO3 koster 130 USD her i USA, og er et veldig rimelig alternativ til en telefon. I USA kommer alle våre klokker med simkort fra Xplora, og siden det her i USA er mer krevende for kunden å tegne andre abonnement, har vi en veldig høy rate av kunder som også kjøper mobilabonnement fra oss. Dette har derfor på kort tid blitt vårt viktigste forretningsområde, sier Nord-Amerika-sjef Gro E. Dyrnes når vi møter henne i Las Vegas.

 

Utvidet garanti

– Ved at vi både selger klokker og abonnement, blir også vår evne til å gi kundestøtte mye bedre, siden vi fort ser om problemet ligger i klokken eller oppkoplingen, sier Simonsen.

Han sier betalingsløsningen Klarna er populær i Xploras egen nettbutikk, også i USA.

Ved at vi både selger klokker og abonnement, blir også vår evne til å gi kundestøtte mye bedre

– Her kan kunden enkelt velge abonnement, samtidig som de kjøper klokken. Det samme gjelder dersom kunden kjøper en Xplora-klokke i en norsk butikk, der de på en aktiveringsside kan velge ett av våre abonnement, sier Simonsen.

Xplora selger også en utvidet garanti for 329 kroner per år, der man får en ny klokke for eksempel dersom skjermen knuses.

 

X6Play og de andre Xplora-klokkene styres med en app. Foto: Xplora

Premierer aktivitet

Xploras Aktivitetsplattform er den tredje delen av selskapets tilbud, i tillegg til klokker og abonnement. Aktivitetsplattformen tilbys i en standard- og en premiumversjon.

– For hvert ti tusen skritt barnet går, får de en digital mynt, Xplora Coin, som kan benyttes på Aktivitetsplatformen, til å kjøpe for eksempel skjermbakgrunner på klokken og ringetoner. Barna som bruker premiumversjonen går i gjennomsnitt 5.000 skritt mer hver eneste dag, enn de som har standardversjonen. En av våre viktigste misjoner er å balansere skjermtid og aktivitet for barna, sier Dyrnes.

– Hvilken aldersgruppe bruker Xplora?

– Barn mellom 4 og 11 år, men tyngdepunktet er mellom 6 og 9 år. Her i USA er det basisfunksjonene, som raske meldinger og telefonsamtaler, som brukes mest. I Europa slipper vi tydeligvis barna mer fri, siden GPS-funksjonen her er mer brukt, sier Dyrnes.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 2/2024, som ble distribuert uke 16. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS