– Dette er vårt mest avanserte produkt, med Xplora
fra A til Å når det gjelder design og innhold. Produktutviklingen og
seniortilpasningen pågår fortsatt. Test- og valideringsperioden vil avgjøre om
og når produktet lanseres. Forutsetningen for kommersiell lansering, er at det
endelige produktet tilfredsstiller kvalitets- og funksjonaliteskravene våre,
sier Svenn Jarle Simonsen.
Han er visepresident (EVP) for seniordivisjonen i Xplora
Technologies AS, som i januar på CES-messen i Las Vegas viser en prototype av
X6Pro.
– Til denne utvikler vi en fallsensor. Dette er et veldig
viktig delprosjekt i produktutviklingen, slik at brukeren ikke blir liggende
alene i timevis før det oppdages, sier Simonsen.
Annonse
Mens de to barneklokkene X6Play og XGO3 har nanosim, kommer X6Pro
med e-sim.
Varsel om fall
– Som de andre modellene er X6Pro et frittstående
produkt, som ikke krever at brukeren har smarttelefon i tillegg. Xplora-appen
for seniorer vil være tilpasset dem så lenge de kognitivt kan bruke denne. Hvis
brukeren får degraderende kognitiv evne, kan en annen person bruke appen. I
begge tilfeller kan andre få varsel i appen. Dette kan være om fall, eller som
på barneklokkene dersom klokken beveger seg utenfor et forhåndsdefinert område,
med en radius ned til 100 meter, sier Simonsen.
Som de andre modellene er X6Pro et frittstående produkt, som ikke krever at brukeren har smarttelefon i tillegg
I slike tilfeller, og også ellers, kan man ringe til
brukeren av klokken, mens brukeren selv kan ringe forhåndsdefinerte kontakter
som settes opp i appen.
Annonse
– Da vises et bilde av den som ringer. Som våre øvrige
klokker vil X6Pro ha en alarmknapp. For seniormarkedet er det ikke bare nær
familie, men også institusjoner og alarmsentraler, som kan være tilkoplet
klokken dersom det skulle bli aktuelt, sier Simonsen.
Xplora ble etablert i 2016 av daglig leder Sten Kirkbak, da
han opplevde at sønnen ble borte for ham på et kjøpesenter i Oslo. Selskapet er
børsnotert på Euronext Growth på Oslo Børs, og har i dag 111 ansatte, hvorav 50
i Oslo. I fjerde kvartal 2023 hadde selskapet 212 millioner kroner i omsetning,
en økning på 19 prosent sammenlignet med tilsvarende periode året før.
Inntektene fra gjentagende betaling i kvartalet økte med 47 prosent, fra 40,9
til 60,1 millioner kroner sammenlignet med tilsvarende periode året før.
Abonnement viktig
– Vi ser resultater av investeringene vi har gjort
for å få på plass abonnementsløsninger, blant annet i Tyskland, Spania og
England. Vi gjør det fortsatt veldig bra i Norden, og begynner også å få flere
tusen kunder i det amerikanske markedet, sier Simonsen.
Når det gjelder barneklokkene, kommer det nye versjoner
omtrent hver annet år. Toppmodellen X6Play kom på nyåret 2023, mens XGO3 er en
rimeligere introduksjonsmodell. Prisene for disse er fra 2.500 og 1.900 kroner
i Norge.
– XGO3 koster 130 USD her i USA, og er et veldig rimelig
alternativ til en telefon. I USA kommer alle våre klokker med simkort fra
Xplora, og siden det her i USA er mer krevende for kunden å tegne andre
abonnement, har vi en veldig høy rate av kunder som også kjøper mobilabonnement
fra oss. Dette har derfor på kort tid blitt vårt viktigste forretningsområde,
sier Nord-Amerika-sjef Gro E. Dyrnes når vi møter henne i Las Vegas.
Annonse
Utvidet garanti
– Ved at vi både selger klokker og abonnement,
blir også vår evne til å gi kundestøtte mye bedre, siden vi fort ser om
problemet ligger i klokken eller oppkoplingen, sier Simonsen.
Han sier betalingsløsningen Klarna er populær i Xploras egen
nettbutikk, også i USA.
Ved at vi både selger klokker og abonnement, blir også vår evne til å gi kundestøtte mye bedre
– Her kan kunden enkelt velge abonnement, samtidig som de
kjøper klokken. Det samme gjelder dersom kunden kjøper en Xplora-klokke i en
norsk butikk, der de på en aktiveringsside kan velge ett av våre abonnement,
sier Simonsen.
Xplora selger også en utvidet garanti for 329 kroner per år,
der man får en ny klokke for eksempel dersom skjermen knuses.
Premierer aktivitet
Xploras Aktivitetsplattform er den tredje delen av
selskapets tilbud, i tillegg til klokker og abonnement. Aktivitetsplattformen
tilbys i en standard- og en premiumversjon.
– For hvert ti tusen skritt barnet går, får de en digital
mynt, Xplora Coin, som kan benyttes på Aktivitetsplatformen, til å kjøpe for
eksempel skjermbakgrunner på klokken og ringetoner. Barna som bruker premiumversjonen
går i gjennomsnitt 5.000 skritt mer hver eneste dag, enn de som har standardversjonen.
En av våre viktigste misjoner er å balansere skjermtid og aktivitet for barna,
sier Dyrnes.
– Hvilken aldersgruppe bruker Xplora?
– Barn mellom 4 og 11 år, men tyngdepunktet er mellom 6 og 9
år. Her i USA er det basisfunksjonene, som raske meldinger og telefonsamtaler,
som brukes mest. I Europa slipper vi tydeligvis barna mer fri, siden
GPS-funksjonen her er mer brukt, sier Dyrnes.