IFA FORBLIR I BERLIN

IFA har vært arrangert samme sted i Berlin siden 1924. Her fra IFA 2022. Foto: Stian Sønsteng

En ny avtale gjør det klart at Berlin i ytterligere ti år blir stedet for IFA-messen, slik det har vært siden 1924. Et nytt selskap står som arrangør.

Publisert Sist oppdatert

Det er den tyske bransjeforeningen gfu Consumer & Home Electronics GmbH som eier varemerket IFA. Messen har vært arrangert på det samme området i Berlin siden 1924, Berlin Messegelände, da Große Deutsche Funkausstellung åpnet. I 1971 satset man internasjonalt, under navnet Internationale Funkausstellung (IFA), og messen har vært arrangert hvert annet år fra 1950 til 2005, da den igjen ble årlig. I 2008 ble elektriske husholdningsapparater tatt inn.

Det har vært klart at IFA også i 2023 skulle arrangeres i Berlin, fra 1. til 5. september, men det ble under åpningen av IFA 2022 i september sagt at stedet for fremtidige messer ikke var bestemt. Den 18. november kom derimot pressemeldingen fra Messe Berlin, om at det er inngått en avtale om at IFA i ytterligere ti år skal arrangeres i Berlin.

IFA Management

Messe Berlin arrangerer messer flere steder i verden, og har etter det vi finner ut i et søk på elektronikkbransjen.no vært organisator av IFA i hvert fall siden 1971, da under navnet AMK Berlin. Nå skal IFA Management GmbH ta over ansvaret. Dette er et nyopprettet fellesforetak, eid av gfu og Clarion Events Ltd. Sistnevnte er et internasjonalt eventselskap, med hovedkontor i London.

Jeg er strålende fornøyd med at IFA forblir i Berlin

– Jeg er strålende fornøyd med at IFA forblir i Berlin. Messe Berlins ekspertise når det gjelder å være arena for en messe av denne størrelsen, og potensialet til det nye selskapet IFA Management, vil bli avgjørende for IFAs suksess i årene som kommer, sier administrerende direktør Sara Warneke i gfu i pressemeldingen.

Martin Ecknig (adm. direktør Messe Berlin, f. v.), Sara Warneke (adm. direktør gfu), og Lisa Hannant (adm. direktør Clarion Events) undertegner avtalen. Bak står Stephan Schwarz (senator for økonomi, energi og bedrifter i Berlin) og Franziska Giffey (ordfører i Berlin). Foto: Messe Berlin

Avtalen, som er inngått mellom gfu, Clarion Events og Messe Berlin, skal ifølge meldingen bygge på IFAs suksess, og videreutvikle den digitale plattformen. Gjennom det eksisterende varemerket IFA Next skal ytterligere oppstartselskap og innovative produkter vises. Det nye partnerskapet vil investere i nye opplevelser og underholdning for å generere merverdi og spenning for deltakere, sponsorer og utstillere, heter det.

Fra årets middag på Restauration 1840. Neste år flyttes middagen til Restaurant Schildkröte. Foto: Stian Sønsteng

Nedgang i 2022

Etter to pandemiår ble IFA 2022 adskillig mindre enn i 2019, som var det forrige normalåret. Antall besøkende gikk ned med snaut 35 prosent, fra 245.000 til 160.000. Antall utstillere gikk ned 43 prosent, fra 1.939 til 1.100, mens messearealet bare hadde en nedgang på snaut åtte prosent, fra 163.900 til 151.000 kvadratmeter. Antall besøkende hadde en nedgang på snaut 35 prosent fra 2019 til i 2022, fra 245.000 til 160.000.

Stiftelsen Elektronikkbransjen har allerede satt av lørdag 2. september til den tradisjonelle og nordiske bransje- og pressemiddagen. Da flyttes arrangementet til Restaurant Schildkröte i Charlottenburg, samme sted som Euronics tidligere hadde sine IFA-middager.

Powered by Labrador CMS