Morten Næss er internasjonal salgssjef i Clavia DMI AB, som produserer og selger piano og keyboard med varemerket Nord. Foto: Stian Sønsteng

NYTT SCENEPIANO FRA NORD

– Nords pianoer og keyboard er enkle å bruke - og låter bra, sier Morten Næss i Clavia DMI AB. På Musikmesse lanserer de Nord Piano 4.

Publisert

Morten Næss er internasjonal salgssjef i det svenske selskapet, som produserer og selger Nord – lett gjenkjennelige tangentinstrumenter takket være sin rødfarge.

– I år har vi 35 års-jubileum. Selskapet ble etablert i 1983 og begynte bygge digitale trommer. I 1995 kom den første synthen, og det ble etter hvert mer og mer keyboard, noe som for alvor tok fart midt på 2000-tallet med Nord Electro og Nord Stage. Siden har vi hatt gode produkter, musikere som liker det vi gjør og partnere som forstår å bygge et varemerke, sier Morten Næss.

– Snakker vi om synther eller keyboard?

Musikere over hele verden har omfavnet produktene våre

– Både og. Vi lager scenepianoer, synther og et orgel. I dag viser vi for første gang Nord Piano 4, som er fjerde generasjon av vårt scenepiano, sier Næss når vi møter ham under et arrangement ved et hotell like utenfor messeområdet i Frankfurt.

– Hvilken posisjon har dere globalt?

Produsert på Södermalm

– Clavias mantra alltid vært at våre produkter skal være intuitive og enkle i bruk, siden de er utviklet for utøvende musikere som er avhengige av at alt må funke. Med én gang. Hver gang. Dette kombinert et stort bibliotek med unike lyder som når som helst kan byttes ut gjør at musikere over hele verden har omfavnet produktene våre. Det synes vi er gøy, særlig med tanke på at vi fortsatt bygger alt i Sverige, ved samme fabrikk på Södermalm i Stockholm som vi har hatt siden starten, sier Næss til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han arbeidet tidligere hos Luthman, som fortsatt er norsk distributør av Nord.

– Hva betyr det norske markedet for dere?

– Skandinavia er vårt hjemmemarked, og er derfor viktig. Vi har god kontakt med kundene, og et godt nettverk av forhandlere, sier Næss.

Han ønsker ikke å si noe om hvor stor andel hjemmemarkedet har av det det globale salget.

– Hva er det største markedet for dere?

– Det største enkeltmarkedet er USA, men vi har også store markeder i Europa, samt i Sør-Amerika, Kina, Australia og Japan.

– Ofte ser man et rødt Nord-produkt på scenen. I hvilken grad sponser dere artistene?

– Disse avtalene er gjort av distributørene våre, men det er ingen som får instrumentene – de må kjøpe dem.

Nord Piano 4 er Clavias fjerde generasjon scenepiano. Pris: 25.000,- Foto: Stian Sønsteng.

Split Point Crossfades

Når det gjelder Nord Piano 4, som får en butikkpris på rundt 25.000 kroner, sier Næss scenepianoet har fått en rekke nye funksjoner.

– Blant disse er utvidet polyfoni og muligheten til sømløst bytte mellom lyder. Men, fremfor alt er det bygd på plattformen vår med et åpent sampleminne der man uten begrensninger kan bytte ut pianolyder og andre lyder, sier Næss.

Nord Piano 4 har 88 vektede tangenter, med virtuell hammer-teknologi som skal sørge for en jevn spilleopplevelse og naturlig, dynamisk respons. Det bygger på Piano 3, med nye pianofiltre. Funksjonen Split Point Crossfades gjør det mulig å dele klaviaturet i to ulike lyder og ha en overtoning, der man kan sette splittpunktet på sju steder – indikert av et led-lys. Den innebygde pianolydbanken på 1 GB inkluderer de nyeste flyglene, samt akustiske, elektriske og digitale pianoer. Synth-seksjonen har fått et større minne på 512 MB og det er også lagt til en rekke nye lydeffekter.

Den medfølgende trippelpedalen gjør det mulig å simulere lyden fra en mekanisk pedal, og anslagsfølsomheten på tangentene kan stilles inn i tre nivå avhengig av om spillestilen er myk eller hard.

– Hvorfor velger man et Nord-produkt fremfor konkurrentene?

Nord Piano 4 har virtuell hammer-teknologi (Virtual Hammer Action Technology) som skal sørge for en jevn spilleopplevelse og naturlig, dynamisk respons. Foto: Stian Sønsteng.

– Det er enkelt å bruke og låter bra. Dessuten er det vel fint med rødt på scenen? sier Næss.

Powered by Labrador CMS