Det gamle og godt isolerte bankhvelvet på Sentralen i Oslo er kanskje ikke det mest opplagte stedet å lansere nye radioer, men tidligere Tivoli-sjef Tom DeVesto er kjent for å gå sine egne veier.
Egentlig skulle radio-gründeren ha vært i San Fransisco for å motta prisen for «Outstanding small business Executive of the year”, som han ble tildelt av CTA, den amerikanske forbrukerelektronikk-organisasjonen som blant annet står bak den årlige CES-messen i Las Vegas.
– Jeg hadde planlagt denne turen til Norge i lang tid, så min kollega tok imot prisen for meg. Jeg og Erling Neby har regnet ut at vi har solgt over 700.000 radioer i Norge de siste 40 årene, så Norge er viktig for meg og Erling en god venn, selv om vi ikke gjør business sammen lengre for tiden, sier DeVesto til fagbladet Elektronikkbransjen.
Annonse
Muligheter i multirom
DeVesto startet Como Audio, oppkalt etter den italienske Como-sjøen som flere av selskapets medarbeidere har tilknytning til, 1. februar 2016. De første produktene kom på markedet på senhøsten samme år, og når selskapet nå skal inn i Norge har de fem modeller klare.
– Jeg tenker alltid på hva som skjer framover, jeg kan ikke konkurrere med Sony eller Samsung eller den gjengen. Vi må være innovative og finne nisjen i markedet hvor vi kan gjøre noe annerledes, sier DeVesto.
Como Audio lanserte sine to første produkter, smarthøyttalerne Solo og Duetto i en suksessfull Kickstarter-kampanje.
Når jeg gikk inn i butikker og så hauger med høyttalere, fra alle de store merkene, tenkte jeg at jeg er ikke sikker på at jeg vil ha én av dem i huset, langt mindre seks
– Jeg gjorde det egentlig for å kunne være på Amazon Launchpad, hvor gründerbedrifter kan selge sine produkter gjennom deres system. Men den virkelige verdien viste seg å være de over 1.000 menneskene som valgte å støtte produktet, som ble ambassadører for merkevaren og som snakket om det til venner og på sosiale medier. Vi oversteg målet vårt med 500 prosent, sier DeVesto.
Annonse
Det er nå et par år siden radio-gründeren var helt ute av Tivoli.
– Jeg hadde en del investorer i Tivoli fra private equity-siden, som forventer å få sin investering tilbake og selge seg ut i løpet av en sju års tid. Så kom finanskrisen, og selv om Tivoli gjorde det bra, var avkastningen ikke like høy som tidligere. De ønsket da å selge seg ut, jeg sa at det skulle jeg hjelpe dem med, men at jeg ikke kom til å bli i Tivoli videre, sier DeVesto.
Han lekte så vidt med tanken på å bli pensjonist, men mente kona ville være sterkt imot den løsningen, og satte seg ned for å se hvor i markedet han kunne starte noe nytt.
– Jeg så du kunne kjøpe et hjemmekinoanlegg hos Best Buy med masse høyttalere, men det hadde jeg gjort for 40 år siden, og var ikke interessert i å begynne igjen. Så hadde du alle blåtann-høyttalerne, i alle prisklasser og former og farger, men jeg så ikke noe jeg kunne bringe til det markedet.
I stedet var det multiroms-løsningene som fanget DeVestos interesse.
– Trådløse multiroms lydsystemer har tatt av de siste årene. Men når jeg gikk inn i butikker og så hauger med høyttalere, fra alle de store merkene, tenkte jeg at jeg er ikke sikker på at jeg vil ha én av dem i huset, langt mindre seks, sier han.
DeVesto begynte å tenke på hvordan han kunne gjøre systemene bedre.
Annonse
– Hvis jeg har én slik høyttaler og plasserer den på gjesterommet, hvem kan bruke den? Hva må de vite om mitt WiFi-nettverk og hvor musikkfilene er lagret? I stedet ville jeg lage et system hvor du bare kan trykke på en knapp, og musikken spilles av. Helt uten noen app, datamaskin eller fjernkontroll skal man kunne høre på musikk, fra Spotify, internettradio, DAB, CD eller fra TV-en, sier han.
Fem ulike modeller
Como Audios enheter er multiroms-systemer som ser ut som bordradioer, og er enkle å bruke med seks til åtte favorittknapper hvor ulike lydkilder kan lagres. Du kan selvsagt også bruke den medfølgende appen, eller styre dem via en fjernkontroll.
Vi er kjempetakknemlige for at Power har valgt å satse på oss som et helt nytt merke, men er åpne for å selge hos andre aktører også
Den rimeligste og minste modellen er Solo, som kan spille alene eller i multirom. Du kan koble to sammen i stereo, hvor den ene spiller venstre kanal og den andre høyre. Du kan også kjøpe en Solo og supplere med en Ambiente, som er lik formfaktor, men er en slave og kan ikke brukes på egenhånd.
Hakket over finner vi stereomodellen Duetto, som har venstre og høyre kanal innbakt i ett og samme kabinett. Deretter kommer Musica, som har CD-spiller i tillegg til alskens andre funksjoner.
– Mange spør seg om CD-spiller er noe særlig i dagens strømmefokuserte marked, men det selges fortsatt CDer, og mange har hundrevis liggende og støve ned hjemme. Nå kan de få CD-lyden ut i et moderne multiromsanlegg også, sier DeVesto.
Sist ut er Amico, en stående variant av Solo som tåler et lite regnskyll, og som du kan ta med ut på terrassen eller på badet.
Prisene ligger mellom 4.500 og 7.500 kroner.
Foreløpig har DeVesto og Como inngått et samarbeid med Power, men radio-gründeren er åpen for å distribuere via andre også.
– Vi er kjempetakknemlige for at Power har valgt å satse på oss som et helt nytt merke, men er åpne for å selge hos andre aktører også. Jeg vil tro at med de gode kritikkene som produktene nå har fått, kan det være interessant, sier han.
DeVesto ser for øvrig et skifte i retail-bransjen, særlig i USA, og er inne i et nytt varehuskonsept kalt B8ta.
– Dette er butikker som spesialiserer seg på folkefinansierte produkter, og ser ut som en Apple Store designmessig. I stedet for at de kjøper produkter fra oss og videreselger, kan vi leie en plass i butikken. De får leieinntektene, mens vi beholder inntektene, sier han.