Det sier administrerende direktør Asle Bjerkebakke i Elon Norge AS, som siden 2001 og frem til årsskiftet het Euronics. Nå har de norske butikkene i den handlereide kjeden fått navnet til selskapet de er medeiere i.
– Vi startet i september med å utarbeide en ny plattform for hele konsernet. Dette har vært et stort prosjekt, og det har gått på rekordfart. Vi sendte ut skiltene et par uker før nyttår, og fikk opp alt før årsskiftet, sier Bjerkebakke til fagbladet Elektronikkbransjen.
Han innrømmer at det er for tidlig å si om veksten i januar skyldes omprofileringen, men understreker at de har fått positive tilbakemeldinger både fra kunder og leverandører.
Annonse
Vår nye e-handels-plattform rulles ut i august, med en felles løsning for hele Norden
– På konsernnivå utarbeider vi et nytt konsept, de to første butikkene med dette åpner i Stockholm i løpet av våren. Her har vi tatt utgangspunkt i vår nye markedsplattform, både når det gjelder design og tankesett, der vi ønsker å gi kundene en bedre opplevelse i butikk. Dette gjør vi blant annet med å opprette soner, som for eksempel kjøkken, vaskerom og stue, sier Bjerkebakke.
Nytt på nett i august
Elon Norge danner et innkjøpssamarbeid sammen med islandske Heimilistæki, finske Veikon Kone, danske Hvidt og Frit, og svenske ELON Group, som ifølge Elon-gruppen vil være størst i Norden innen segmentet hjemmeelektronikk, målt i antall butikker, med 483 utsalgssteder.
Til høsten omprofileres 350 Elon-butikker i Sverige, i Danmark vil i første omgang 25 butikker omprofileres i løpet av året. For Finnlands og Islands del er det ennå ikke satt noen dato.
– Vår nye e-handels-plattform rulles ut i august, med en felles løsning for hele Norden, sier Bjerkebakke.
Annonse
I den forbindelse ønsker Elon å utvide antall butikker fra dagens 55.
– Vi har noen strategiske initiativ på konsernnivå. I Norge har vi som ambisjon at vi skal bli landsdekkende, noe kundene forventer med e-handels-satsingen. Derfor kommer vi til å ha fullt fokus på å etablere oss på flere steder. Vi snakker i første omgang om 12 nye steder i løpet av 2019 og 2020, og utvider derfor denne avdelingen ved kjedekontoret med ytterligere to årsverk, sier Bjerkebakke.
De 350 butikkene i Sverige heter allerede Elon, og de vil til høsten få den nye profileringen.
– Hva har skjedd innvendig i de norske butikkene?
Vil gi trygghet
– I Norge har vi foreløpig ikke gjort de store endringene, dette er et kostnadsspørsmål, så inntil videre kommer vi til å bruke den eksisterende innredningen – som dessuten er ganske ny. Derfor fokuserer vi på å få opp nye miljøbilder og den nye grafiske profilen, der alt som tidligere har vært Euronics blir endret. Vi kommer ikke umiddelbart til å bygge om eksisterende butikker, men når vi bygger nye eller ruster opp vil vi tilpasse oss det nye konseptet etter pilotene i Stockholm.
– Hvorfor skjer det først i Stockholm?
Annonse
– Det var her de første butikkene som skulle oppgraderes lå.
– Hvordan har bransjen tatt mot endringen?
– Generelt vil jeg si at vi har fått mange positive tilbakemeldinger på det grafiske uttrykket. Basisen i markedsplattformen er den posisjonen vi allerede har i Norge, at kundene skal følge trygghet og at de får god service hos oss. Dette viderefører vi. Samtidig har vi mye av det nordiske i den nye profilen, med utgangspunkt i nordlyset, varmere farger og mer bruk av treverk i den nye innredningen.
– Er det bjørk Bjerkebakke vil by på?
Kjedesjefen ler.
Enstemmig vedtatt
– De detaljene har jeg ikke satt meg inn i ennå.
Bortsett fra Elon Lambertseter, som er eid av Elon Norge AS, består kjeden i Norge av 54 handlereide butikker.
– Hvordan stiller handlerne seg til omleggingen til Elon?
– De har vært veldig positive. De var gjennom en omprofilering for litt over et år siden i forbindelse med at vi lanserte den nye Euronics-logoen, så vi var litt spente på hva de ville si nå, men det har gått veldig bra. Alle er innforstått med at det er fornuftig å fremstå med en enhetlig nordisk profil, der vi investerer i en merkevare vi eier, og ikke Euronics som vi leide. Vi hadde medlemsmøte i september da dette ble lansert, og endringen ble enstemmig vedtatt, sier Bjerkebakke.
– Hvilke utfordringer medfører endringen av varemerket?
– Vi har en vei å gå i Norge, siden merkevaren er helt ukjent. De har en enklere reise i Sverige, der butikkene allerede heter Elon. Fordelen for oss her i Norge er at vi stort sett er på mindre steder, der butikkene er godt kjent – ofte gjennom de personene som arbeider der. Ut fra omsetningsveksten vi har hatt i januar tyder det ikke på at navnebyttet har hatt noen negativ effekt. Når vi i større grad skal satse på e-handel, må vi bygge merkevaren i Norge. Vi holder foreløpig litt igjen, og vil vurdere hvordan vi skal lansere dette i tredje kvartal i forbindelse med at vi får en nordisk e-handels-plattform.
Tar ut effekten
– Hvor mye av Elon i Norge drives i Norge?
– Vi fullførte en omorganisering før jul. Alt av innkjøp er lagt til Elon-gruppens hovedkontor i Ørebro i Sverige, mens vår norske organisasjon er blitt mye mer salgs- og kunderettet. Målet er å samle fellestjenestene i Ørebro, sier Bjerkebakke.
– Hvor mange er dere i Elon Norge AS?
Nå tar vi ut den effekten vi ønsket da vi i 2014 gikk inn i samarbeidet
– Vi er 13 årsverk, tidligere hadde vi 19 årsverk.
– Hvordan merkes dette?
– Funksjonene har ikke satt seg helt, siden det hele er ganske nytt. Målet er at vi på en mye bedre måte skal betjene butikkene og sluttkundene våre. Fordelen er at vi har en stor organisasjon i ryggen, der vi trekker veksler på et stort apparat, og dette er en stor fordel for oss. Tidligere gjorde vi akkurat de samme arbeidsoppgavene i flere land. Nå tar vi ut den effekten vi ønsket da vi i 2014 gikk inn i samarbeidet, sier Bjerkebakke.
Den 1. januar 2016 ble Euronics Norge AS formelt et datterselskap i svenske Elon Group AB, som frem til dette het EEL Holding, men allerede ett år tidligere hadde selskapene en innkjøpsavtale. Samtidig gikk de norske Euronics-butikkene inn som eiere i Elon-gruppen, som de eier rundt 10 prosent av. Resten av selskapet er eid av svenske butikkeiere i kjeden Elon, der butikkene siden 2014 har endret navn fra fem til ett varemerke; tidligere het de Elon, Elkedjan, Elspar, Hemexperten og Hemma.