Visepresident Friedemann Stöckle i markedsanalyseselskapet GfK, med ansvar for salgsstøtte. Foto: IFA

KUNDENE BESTEMMER, MEN VIL DE BETALE?

– Forbrukerne selv mener de har mer kontroll enn noen gang når det gjelder hvordan de velger hvilke produkter de kjøper.

Publisert

Det sier Friedemann Stöckle i sitt foredrag under IFA-messens globale pressemøte i Andalusia i Spania den siste helgen i april.

– I vår undersøkelse sier 65 prosent av de spurte er enige i dette utsagnet. Forbrukerne bestemmer selv, og de ønsker produktet umiddelbart. Hvordan påvirker dette markedet? spør Stöckle, som er visepresident i markedsanalyseselskapet GfK, med ansvar for salgsstøtte.

Han mener det er fem drivere i markedet for forbrukerteknologi; ytelse (performance), forenkling (simplification), førsteklasses kvalitet (premium), grenseløs handel (borderless shopping) og nye markeder under utvikling (developing economies).

De skal kunne kjøpes over alt, og alltid, og mobilhandel er noe som vil komme for alvor

– Kundene ønsker seg en førsteklasses brukeropplevelse og egenskaper man finner i øvre sjikt. Produktene skal være oppkoplet, enkle i bruk og stemmestyrte, og de skal være de riktige for kunden, gjerne til premiumpriser. De skal kunne kjøpes over alt, og alltid, og mobilhandel er noe som vil komme for alvor. Markedet er i et skifte, og nye markeder er i ferd med å utvikles, sier Stöckle.

Nytt i Europa

Han stiller selv spørsmålet, om forbrukerne er klare til å betale det det koster, eller vil de kreve alt uten å ville betale for det?

– For å finne svar på dette, har vi sett på utviklingen av den globale prisindeksen på alle forbrukerteknologi-produkter fra 2009 til 2018, der 2009 representerer 100 prosent. Siden har vi sammenlignet utviklingen av denne, med prisutviklingen i Europa samt solgte modeller i Europa som er nyere enn to år. I 2009 var indeksen for Europa 112 prosent, og den har hvert år siden ligget over den globale indeksen inntil den i 2018 var på 138 prosent i Europa og 130 prosent globalt, sier Stöckle.

Den grå kurven viser den globale prisindeksen i bransjen fra 2009 til 2018. Den blå utviklingen i Europa, og den røde produkter i Europa nyere enn 24 måneder. Illustrasjon: GfK.

Indeksen for nye modeller lå i 2009 på 125 prosent, mens den i 2018 var 162 prosent.

– Når vi ser på Europa, var kundene i 2018 villige til å betale langt mer for produktene enn i 2009. Mens differansen mellom alle produkter og de nye produktene i 2009 var 13 prosent, var den i 2019 økt til 24 prosent, sier Stöckle.

I Kina har utviklingen når det gjelder nye modeller gått fra 81 til 167 prosent.

– Dette viser at man i Kina i dag er villig til å betale mer for nye modeller enn i Europa, sier Stöckle.

Årets produkt

Han går over til å se på innovasjonssyklusen, og hvor stor andel årets modeller utgjorde av salget i 2018.

– Innen telekom var 43 prosent av produktene som ble solgt i 2018 årets modeller, og her venter vi at andelen vil øke i forbindelse med introduksjonen av 5G-produkter, sier Stöckle.

Av IT-produktene var 40 prosent fra samme år, og innen brunevarer 33 prosent.

Visepresident Friedemann Stöckle i markedsanalyseselskapet GfK, på scenen under IFA-messens globale pressemøte. Foto: Stian Sønsteng.

– Ser vi på TV spesielt, var den globale andelen 33 prosent. I Europa var andelen 2018-modeller som ble solgt i 2018 størst, med 43 prosent. Dette viser altså en klar vilje i Europa til å kjøpe de helt nye TVene, sier Stöckle.

Han viser til TV-prisene på 2018-modellene som ble solgt i 2018 i Europa.

– 39 prosent av disse kostet over 800 euro, mens 24 prosent kostet mellom 500 og 800 euro.

For hvitevarer globalt i 2018 var 15 prosent årets modeller, og innen småelektriske produkter 17 prosent.

– For kjøleskap globalt var andelen 2018-modeller 15 prosent, mens den i Europa var 11 prosent, sier Stöckle.

Han avslutter med denne beskrivelsen av markedet:

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Forbrukerne ser seg selv som sentrum for verden, og når de vil ha et produkt, vil de ha det umiddelbart. Produktene som selges blir faktisk brukt, gjerne flere ganger hver dag. De har smarte fordeler, er oppkoplet og stemmestyrte. Innovasjonene handler om ytelse, forenkling og premium-kvalitet. Hvis du kjøper et produkt du ikke liker, klandrer du deg selv for at du gjorde feil valg. Innovasjon driver markedet, og i nær fremtid vil vi se flere produktnyheter.

Powered by Labrador CMS