KOMPLETT PÅ TOPP

I omdømmeanalysen RepTrak får Komplett og Microsoft best skussmål i bransjen, i år som i fjor, og gode digitale kundeopplevelser gir utslag på listen.

Publisert Sist oppdatert

Omdømmeundersøkelsen RepTrak Norge ser på omdømmet til de 50 mest synlige selskapene i Norge. Det er tolvte gang undersøkelsen gjennomføres i Norge av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute, i samarbeid med Handelshøyskolen BI.

– De digitale kundeopplevelsene betyr stadig mer, og undersøkelsen viser tydelig at gode, digitale nettjenester vinner nordmenns hjerter. Både Finn, Google og Komplett har svært godt omdømme. Samtidig opprettholder tidligere vinnere som Tine, Stormberg og Flytoget gode score, sier Ole Christian Apeland, administrerende direktør i Apeland.

Godt omdømme i bransjen

Ut fra kundeperspektivet er det enkelt å handle hos oss, vi leverer raskt og gir god og ærlig kundeservice

Blant de 50 selskapene som ble målt, finner vi også Elkjøp og Expert. Mens Komplett får 80 poeng av 100 mulige og dermed havner i øverste kategori «fremragende omdømme», får de to konkurrentene henholdsvis 72,4 og 71,3 poeng, og stempelet «godt omdømme». Med andre ord utmerker de norske forhandlerne seg alle med å ha et godt rykte i den norske befolkningen.

– I år som i fjor kommer Komplett ut på topp blant forhandlerne som er med i undersøkelsen. Hva mener dere er årsaken til dette?

– Vi har stor fokus på å bygge en sterk kultur og vet at omdømme bygges innenfra gjennom våre holdninger og handlinger. Alle treffpunkt med oss skal oppleves som gode, og vi jobber kontinuerlig med å bli bedre på mange områder. Ut fra kundeperspektivet er det enkelt å handle hos oss, vi leverer raskt og gir god og ærlig kundeservice, sier kommunikasjonsdirektør i Komplett, Ingebjørg Tollnes, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Bra for rekruttering

– Hvor viktig er en slik undersøkelse for Komplett?

– Å bli godt likt er viktig for Komplett, og Rep Trak gir et godt bilde av hvordan Norges 50 mest synlige bedrifter oppfattes. Vi lever av fornøyde kunder og vet at de gjerne forteller videre om gode opplevelser. Et godt omdømme er også viktig når vi skal sikre oss de beste «hodene og hendene», sier Tollnes.

Øverst på listen i år finner vi en nykommer, Finn.no. De får 86,5 poeng og ligger foran Google med 85,6 poeng. På tredjeplass finner vi Tine, med 83,7 poeng etterfulgt av Microsoft med 82,4 poeng. Fjorårets vinner Stormberg har falt til femteplass, etterfulgt av Flytoget og Komplett.

– 86,5 er en svært høy score, som vi sjelden har sett i Norge. Det viser at Finn nyter sterk tillit og respekt i befolkningen, sier Apeland.

Andre selskaper i forbrukerelektronikkbransjen er også på listen. Apple får 79,8 poeng og havner på åttendeplass, mest tidligere nevnte Elkjøp og Expert ligger på henholdsvis 23. og 25. plass. Begge har falt noe på listen fra fjoråret, hvor Elkjøp lå på 10. og Expert på 23. plass.

I kategorien «middels godt omdømme» finner vi blant annet Canal Digital, Telenor, Netcom og Get, mens Tele2 faller ned i klassen «svakt omdømme» sammen med Ryanair og McDonalds.

Powered by Labrador CMS