VIL BLI NORDENS AMAZON

Komplett vil bli kundenes foretrukne kjøpesenter på nett for kunder i hele Norden. Målet er å doble omsetningen i løpet av fire til fem år.

Publisert Sist oppdatert

Sandefjord-bedriften er i ferd med å utvide produktspekteret dramatisk. De tradisjonelle produktene utgjør i dag 90 prosent av omsetningen, men ambisjonen er å øke i andre kategorier.

– Hvorfor gjør dere dette?

– Vi tror kundene vil ha ett sted å handle på. Drømmen er et nordisk kjøpesenter, der man i teorien kan få tak i alt, med én kasse, fra hvor som helst i Norden, med kjappe leveringer og god kundeservice. Vi tror tiden er inne for dette nå, spesielt siden netthandelen vokser så mye som den gjør, sier Anton Hagberg.

Grunnen til at vi nå satser på et kjøpesenter er at netthandelen vokser såpass fort, og tidspunktet er perfekt

Han er kommersiell direktør i Komplett AS.

– Er dette fordi dere ikke ser vekstmuligheter i de tradisjonelle kategoriene, eller er det fordi dere ser en åpning i andre bransjer?

– Det er fortsatt muligheter innen elektronikk. Hvis man ser på markedsandelene til Komplett, bortsett fra i Norge og på enkelte litt sære områder som for eksempel grafikkort, har vi veldig mye å ta i. Grunnen til at vi nå satser på et kjøpesenter er at netthandelen vokser såpass fort, og tidspunktet er perfekt. Vi har ganske ambisiøse planer, der vi vil doble omsetningen i Komplett i løpet av fire til fem år, sier Hagberg.

Kjøpte Babybanden.no

Selskapet er allerede inne på en del nye områder, gjennom Bildeler.no, Bremsedeler.no, Blush.no, og nylig oppkjøpte Babybanden.no.

Line Byberg Høienholm er nyansatt kategoridirektør for hjem og fritid.

– Hvordan er det å implementere nye kategorier og varegrupper i en organisasjon som har gått i én retning i såpass mange år?

– Det er veldig spennende. Organisasjonen er veldig positiv til de nye områdene, og det er viktig at vi prioriterer de viktigste først og ikke kaster oss over alt på én gang. Vi må gjøre de riktige tingene til riktig tid, sier Høienholm.

– Hva er mest tidkrevende og utfordrende?

– Jo lenger unna kjernen, dess større utfordringer er det. Da er vi avhengige av å få fagkompetanse inn så fort som mulig, slik at vi gjør det ordentlig fra dag én.

– I hvilke kategorier og bransjer satser dere?

– Vi satser på både sport og leker, og øker sortimentet innen spesielt Lego frem mot jul. Vi tror mange av Komplett-kundene gjerne vil bygge Lego sammen med barna sine, sier Høienholm.

Hagberg fremhever at selskapet også satser på tjenestesiden.

Bank og forsikring

– Det går løp innen både bank og forsikring, med bruk av Komplett-logoen, der vi ikke er direkte involvert i den daglige driften. Vi ser også på installasjonstjenester, og strekker merkevaren ganske mye og fort. I første omgang i Norge, siden drar vi det videre i resten av Norden, sier Hagberg.

Komplett har fått konsesjon til å drive som grossist i apotekbransjen.

– Vi ansetter farmasøyter, og vil i løpet av første halvår neste år tilby et fullverdig apotek, også med reseptbelagte medisiner, sier Hagberg.

– Er dere den første aktøren som gjør dette i Norge?

– Jeg er usikker på hva apotekkjedene gjør på nett, men vi er den første rene netthandelsaktøren. Vi holder på å bygge et stort anlegg her i Sandefjord, med kjølelager som er et av kravene for lagring av medisiner, sier Hagberg.

– Flere kategorier?

Hagberg ler.

– Vi har følere ute i mange bransjer, men vi har såpass mye på gang allerede at vi må se an hvilke muligheter som byr seg. Vi har åtte-ti bransjer på blokka som vi først må komme i havn med.

Henter bransjeerfaring

– Dere har tidligere at dere har lagt vekt på å ha produkt- og bransjekunnskap der dere har vært til nå. Hvordan er det å gå inn på nye områder?

– Vi må få opp fagkompetansen fort, tygge gjennom all informasjon vi har, og finne ut når vi skal gå med hvilke produkter til hvilke kunder. Vi må legge opp riktige markedsplaner, og finne ut hvordan vi skal nå ut på best mulig måte, sier Høienholm.

Hagberg supplerer:

– Vi bruker folk fra bransjene som driver de ulike forretningsområdene, slik vi gjorde det innen kosmetikk der vi kjøpte Blush.no. Vi søker å finne samarbeidspartnere eller mindre butikker som har bransjeerfaringen vi ikke har, slik at vi kan lykkes i å komme inn i nye bransjer.

Mens fagbladet Elektronikkbransjen snakker med de to Komplett-sjefene ved hovedkontoret i Sandefjord, kommer en Segway kjørende forbi på utsiden.

– Vi har solgt rundt 30 av dem, det er viktig å ha de siste tingene, sier Hagberg.

Norge 65 prosent

– Hva er status i markedene dere nå er inne i?

– Danmark er den minste aktøren, der omsetter vi for cirka 300 millioner danske kroner og vokser bra. Komplett.se står litt stille, men her har vi søsterselskapet Webhallen.se som går veldig bra, de har også fysiske butikker. I Finland har vi ikke begynt ennå. Norge utgjør cirka 65 prosent av totalomsetningen vår, med distribusjon herfra.

– Dere satser ikke utenfor Norden?

– Markedsandelene viser at vi har mer enn nok å ta av i Norden, og med de nye bransjene vi er på tur inn i er det mer enn nok og gjøre, sier Hagberg.

– Ser dere til enkelte internasjonale aktører som kanskje er kommet lenger?

– Du tenker på den som begynner på A? sier Hagberg og får sammen med Høienholm en god latter.

– Amazon er selvfølgelig en bransjeleder. Foreløpig er de ikke veldig store i Norden, men det er mye av det de gjør som vi ser på. Drømmen er å bli Nordens Amazon.

Døgnåpen kundeservice

– Hva skal til for at dere kan si dere er blitt det?

– Det må jo være at vi blir forbrukernes foretrukne kjøpesenter på nett i Norden. Ikke bare i Norge hvor merkevarekjennskapen vår er sterk, men i de tre andre landene også. Hvis vi er en av fem nettsteder kundene bruker, kan vi kalle oss det.

– Hva må dere faktisk og praktisk gjøre for å få til dette?

– Vi må lage dette fantastiske kjøpesenteret på en ny plattform, og det arbeider vi med. Vi må fungere knakende godt både på mobil, nettbrett og datamaskiner. Vi må bygge ut lagrene våre og ha en kapasitet som tåler volumet på transaksjonene, både innen lager, distribusjon og kundeservice, som vi for øvrig drømmer om å ha åpent 24 timer i døgnet. Det ligger store investeringer innen infrastrukturen vår fremover. Nettbutikken er vi godt i gang med, også datasystemene som ligger i bakkant. Hvor distribusjonsanlegget eller -anleggene skal ligge, arbeider vi med.

Lager i Sverige?

– Er Sverige og Jönköping-området et alternativ?

– Det er et av flere scenariene vi har på blokka. Beslutningen tas tidlig neste år.

– Dere har hovedkontor og lager i Sandefjord. Tradisjonene og historikken ligger jo her, og kanskje DNA-en til selskapet?

– Som sandefjording er jeg programforpliktet til å mene dette. Det er et hvalfanger-DNA i veggene her, og vi kommer helt sikkert til å ha store deler av administrasjonen og fagområdene her. Når det gjelder logistikkanleggene, for å kunne være nær kundene i resten av Norden, skal vi kanskje ha et anlegg i Sverige i tillegg til Sandefjord. E-handels-kompetansen kommer nok til å bli værende her i Sandefjord en god stund fremover, sier Hagberg.

Komplett-gruppen omsetter for 5,2 milliarder norske kroner i Norden. Av de 600 ansatte sitter drøyt 400 i Sandefjord. 

– På sikt kommer vi til å bli vesentlig flere, etter som vi vokser som planlagt, sier Hagberg.

Webhallen.no?

Høienholm kom til Komplett fra Norgesgruppen, der hun har vært i litt over ti år og arbeidet med kategori og innkjøp.

– Hva er den største overraskelsen du har fått etter at du kom til Komplett?

– Kanskje hvor ekstremt ambisiøse Komplett er, hvilke hårete mål de har, og hvor gode planer de har for å nå disse målene.

– Når vil du begynne å si vi og ikke de?

Høienholm og Hagberg ler igjen.

­­– Om én måned, smiler Høienholm.

Datterselskapet Webhallen i Sverige har i tillegg til netthandel flere småbutikker. Komplett har i Norge en utstillingsbutikk i Oslo sentrum og flere hentepunkter.

– I hvor mye større grad vil Komplett være fysisk til stede rundt i Norge?

– Det er litt vanskelig å si. Vi opplever naturlig nok en viss nedgang i bruken av hentepunktene etter at vi lanserte fri frakt. I de største byene kan det være at vi skal ha steder der vi viser de kuleste greiene, men i og med at vi blir bredere er jeg usikker på hvor veien går. Vårt svenske søsterselskap Webhallen har laget et konsept rundt spill, der kundene kan komme i butikkene og få en opplevelse. De ble kåret til årets detaljhandler i Sverige i fjor, uavhengig av bransje, og har tydeligvis truffet noe som er unikt. Butikkene deres i Sverige er spennende, og det kan være Webhallen også skal åpne butikker i Norge, sier Hagberg.

Skiller seg fra kjedene

– Når vil det skje?

– Det vet vi ikke, men jeg tror de vil fylle et tomrom i de største byene for dem som er spillinteresserte. De har en finurlig måte å adressere kundene, og er en spennende aktør.

– Er det aktuelt at Webhallen-butikkene også tar inn andre varegrupper?

– De gjør det allerede i Sverige, men fokuserer på spill. Bortsett fra de største produktene fysisk, har de et bredt sortiment også innen hjem og fritid, sier Hagberg.

– Når du ser på aktørene i vår bransje i Norge, hvor i landskapet vil Komplett plassere seg?

– Komplett har alltid vært en ren netthandler. Vi kommer kanskje med noen utstillingsbutikker, men vil skille oss klart fra de tradisjonelle kjedebutikkene. Vi forblir en netthandel, men med et mye større sortiment og nedslagsflate enn det vi har hatt til nå.

– På hvilken måte vil Norge og bransjen oppleve endringene vi nå har snakket om?

– Sakte men sikkert kommer vi til å bredde sortimentet og endre kommunikasjonen til kundene. Målet er å gjøre dette uten å ødelegge de gode kundeforholdene vi allerede har; vi vil fortsatt ta godt vare på dataentusiastene. Vi vil tilpasse netthandelen vår til de ulike kundegruppene, og investerer mye i dette.

Powered by Labrador CMS