Administrerende direktør Susanne Ehnbåge og salgssjef Peter Andersson under åpningen av NetOnNet Lagershop på Liertoppen den 23. mars. Foto: Stian Sønsteng
HÅPER KONKURRENTENE IKKE KOMMER ETTER
– Vi vil gjøre det raskere og enklere å handle til en god pris, der kunden slipper å lure på om selgeren anbefaler et produkt basert på sin egen provisjon.
Det sier administrerende direktør Susanne Ehnbåge i Netonnet Group, når fagbladet Elektronikkbransjen møter henne på åpningen av NetOnNet Lagershop på Liertoppen kjøpesenter mellom Asker og Drammen.
Lagerbutikken holder til i lokalene til Siba-butikken som åpnet her før jul 2004. Torsdag 23. mars ble denne og butikken på Alnabru omprofilert til NetOnNet Lagershop, og Siba-profilen er med dette borte fra Norgeskartet.
Netonnet Group har hatt varemerkene Siba, ComputerCity og NetOnNet, og legger nå satsingen på sistnevnte. Ehnbåge har stor tro på konseptet.
Annonse
– Vi gjorde en grundig analyse av hva kundene ville ha; de vil ha det raskere, enklere og en god pris. Det kom også frem at de ofte ikke ønsker å snakke med en selger; de synes det blir omstendelig, og er ikke sikre på at de får riktig informasjon; at selgerne kanskje blir styrt av provisjon og anbefaler et produkt kunden ikke egentlig ønsker. Dette har vi forsøkt å ta vare på; at kunden helt og holdent velger selv. Man behøver ikke snakke med en selger for å få tak i produktet man ønsker. Denne prosessen er den samme om man handler på nett eller i lagerbutikken, sier Ehnbåge.
Skjeler til Ikea
Hun sier de med NetOnNet Lagershop ønsker å være forbrukerelektronikkens Ikea.
– Overetasjen på Ikea der produktene er utstilt er vårt nettsted, mens underetasjen på Ikea er våre lagerbutikker der man henter varene, sier Ehnbåge.
Netonnet Group eies av familien Bengtsson, via selskapet Waldir AB. De står bak Siba-kjeden, som har eksistert i Sverige i 66 år. I 2000 åpnet de den første Siba-butikken i Norge, på Furuset i Oslo, og på det meste hadde de 10 Siba- og ComputerCity-butikker i Norge, i 2011.
Annonse
Overetasjen på Ikea der produktene er utstilt er vårt nettsted, mens underetasjen på Ikea er våre lagerbutikker der man henter varene
Den første NetOnNet Lagershop åpnet i Borås i 2001, og konseptet kom til Norge den 10. november 2016, da Siba-butikken i kjøpesenteret Kvadrat i Sandnes ble omprofilert.
I Sverige gjenstår det ti Siba-butikker, og inntil videre er det bestemt at seks av disse i løpet av våren skal omprofileres til NetOnNet; i Haninge, Kungens Kurva, Infra City, Karlstad, Falun og Gävle.
Medregnet Alnabru og Liertoppen har selskapet i dag 27 lagerbutikker; 24 i Sverige og tre i Norge.
Bli med på en rask tur gjennom NetOnNet Lagershop Liertoppen!
– Vi startet med 15 lagerbutikker i oktober, så det har vært et høyt tempo, sier Ehnbåge.
– Når åpner dere den neste lagerbutikken i Norge?
– Det må vi komme tilbake til.
Lagerbutikkene til NetOnNet er fra 1000 til 5500 kvadratmeter.
Annonse
– Jo større butikken er, dess bredere er sortimentet innenfor de ulike kategoriene. Samtidig kan du kjøpe alle produktene på nett eller i butikkene, og få dem levert hjem.
Kanskje igjen hvitevarer
Siba sluttet med hvitevarer i 2011. Ehnbåge sier denne beslutningen ble tatt fordi de tok mye plass, var ressurskrevende og ikke ga ønsket lønnsomhet.
– Nå vil vi revurdere dette, siden hvitevarer kanskje passer bedre i NetOnNet-konseptet. Det er mange kunder som ønsker å kjøpe hvitevarer hos oss, så vi får se om vi kan tilpasse oss dette, sier Ehnbåge.
– Hva har vært den viktigste motivasjonen for å gå over fra en tradisjonell butikk til en lagerbutikk?
– Det er viktig å skille seg ut. Ser man på bransjen, er det eneste som skiller dem ulike farger på innredningen. De selger de samme produktene, til mer eller mindre de samme prisene. Det man hører mest om, er at det er vanskelig å få hjelp i butikkene; det tar lang tid fra man går inn til man har handlet og går ut med varen. Her har vi alle produktene i butikken, det finnes ikke noe lager, så hos oss er det raskt, enkelt og billig å handle, sier salgssjef Peter Andersson.
Han har tidligere arbeidet ved Siba på Sandvika storsenter, og hadde senere ansvaret for Norge før han var ute av selskapet en periode da han arbeidet for FitBit.
Andersson begynte i selskapet i 2005, mens Ehnbåge har fartstid fra 2003. Hun har blant annet arbeidet med forretningsutvikling, e-handel og som markedssjef.
– Hvordan vil du beskrive bedriftskulturen?
– Jeg har arbeidet tett på familien Bengtsson, og synes kulturen er sterk og familiær. Nå møtes to kulturer, og vi ønsker å skape en ny der vi kombinerer lagånden og det familiære fra Siba med NetOnNets systematiske måte å arbeide på. NetOnNet har et sterkere konsept, og dette skal vi utvikle videre, sier Ehnbåge.
Andersson sier inspirasjonen er hentet fra selvbetjeningskonseptet innen dagligvare, og at NetOnNet i tillegg til Ikea har sett på den amerikanske lagerbutikkkjeden Costco.
Bedre kalkyler
– Vi var først i bransjen med lik pris på nett og i butikk, allerede i 2001, og det ser vi nå er veldig stort her i Norge. Vi tror mye på ærlighet og transparens, sier han.
– Dere fokuserer på det dere sier er kundenes fordeler. Hvilke driftsfordeler har dere med å gå over fra en vanlig butikk til en lagerbutikk?
– Vi får inn flere varer på samme flate, og øker omsetningen vesentlig. Vi har omtrent den samme personalkostnaden; forskjellen er at omsetningen per ansatt blir mye høyere, og kalkylene bedre. Samtidig er det slik at hvis kundene vinner, vil vi også vinne. Det er derfor vi tror på dette konseptet, sier Ehnbåge.
– Siden salgsflaten er blitt større, er det enkelte kategorier som har fått mer plass enn tidligere?
– Vi har tatt inn verktøy, spillprodukter og datakomponenter, og vil gi mer plass til sesongprodukter, sier Andersson.
– Hva med nye kategorier, i tillegg til hvitevarene?
– Det er en vurdering vi stadig gjør, basert på kundenes ønsker, sier Ehnbåge.
– Venter dere at konkurrentene vil følge etter?
– Jeg håper ikke det, smiler Ehnbåge.
– Hvordan har de Siba-ansatte møtt endringen?
– Dette påvirker selvsagt arbeidssituasjonen deres, men vi har forsøkt å være tydelige i vår informasjon og har gitt dem mulighet til å begynne i NetOnNet i stedet for Siba, sier Ehnbåge.
Hun forteller at en typisk overgang tar seks uker, og at de ansatte ofte arbeider en tid i en annen lagerbutikk for å lære seg kulturen og systemet.
Andersson sier selskapet har en sterk posisjon i Sverige, mens de ser Norge som et sterkt ekspansjonsmarked. Gruppen er ikke til stede i Finland, mens de i Danmark fortsatt kjører ComputerCity-konseptet – som er borte i både Sverige og Norge.
– Vi skal inn med NetOnNet i Danmark også, sier Ehnbåge.
Ikke elektroniske priser
– Hvor tett arbeider lagerbutikkene i Norge sammen med dem som driver netonnet.no?
– Veldig tett. Norge er et eget marked, med egne varemerker og sortiment, sier Andersson.
– Hvordan settes prisene, er dette automatisert?
– Prisene er det markedet som bestemmer. Det er mye snakk om prisroboter, men vi tror mer på personen og har folk som hele tiden justerer prisene etter markedet, sier Andersson.
– Vi har ikke elektroniske priser i butikken, derimot oppdaterer vi disse hele tiden, og det er alltid den laveste prisen som gjelder, sier Ehnbåge.
– Leverandørene har lenge snakket om hvor viktige eskene er, og disse er enda viktigere i lagerbutikkene deres?
– Ja, og om du ser på vårt eget varemerke Andersson, viser for eksempel TV-eskene fremsiden på skjermen på fremsiden og baksiden på baksiden.
– Hva sier leverandørene til lagerkonseptet?
– Selvsagt er det leverandører som ønsker at produktene deres skal stilles ut, men dette er ikke vårt konsept, bortsett fra enkelte TVer, mobiltelefoner og nettbrett, sier Andersson.
– Hva betyr deres eget varemerke for dere?
– Produktene er ofte produsert ved de samme fabrikkene som de kjente varemerkene. Store volum gir lave priser, og det kan være et like godt produkt selv om varemerket ikke er kjent, sier Andersson.
– Er dette er supplement eller en konkurrent til de kjente varemerkene?
Vi får inn flere varer på samme flate, og øker omsetningen vesentlig
– Fremfor alt et supplement, og det gir oss mulighet til å treffe alle målgrupper også når det gjelder pris, sier Andersson.
Informasjonsdisk
– Hvor stor er sjansen for at en kunde hos dere har snakket med en selger før hen går ut av butikken med en vare?
– Det vi ser er at 80 prosent av kundene starter reisen på nett. Mange bestiller varen for å hente den i lagerbutikken. De som vil snakke med en selger, eller en lagermedarbeider, har sjansen til å gjøre det. Da handler det ofte bare om å få bekreftet at det er det riktige produktet de har funnet, sier Andersson.
– Bransjen har tradisjonelt ansatte som er interessert i produktene. Vil de føle at arbeidet er like interessant her som i en tidligere Siba-butikk?
– Det vil jeg påstå. Bransjen er også preget av kremmerånd, sier Andersson.
– Skal en ansatt i NetOnNet kunne like mye om produktene som de gjorde i Siba?
– Forskjellen er at selgeren i Siba demonstrerte produktene rundt om i butikken. I NetOnNet har vi en informasjonsdisk midt i butikken, der kundene henvender seg. Våre ansatte er absolutt interessert i produktene, de vil vite hva de selger. Ellers kunne de solgt blomster eller brød, sier Ehnbåge.
Bhupinder Singh er assisterende butikksjef ved NetOnNet Lagershop Liertoppen.
– Jeg har store forventninger til det nye konseptet. I dag er kundene veldig flinke til å sjekke pris på internett, og da finner de ut at NetOnNet er billigere. Trenger de hjelp er vi her for dem, sier Singh.
I 2011 og 2012 la Siba ned butikkene på Jessheim, Sandvika og Kiellands Hus i Oslo. Den 22. desember 2016 stengte butikken på Tiller i Trondheim, og de har i dag tre NetOnNet lagerbutikker; i Sandnes, på Alnabru og Liertoppen.
Netbutikken NetOnNet åpnet i Sverige i 1999, den norske nettbutikken med samme navn i 2006. I februar 2017 forsvant www.siba.no fra nettet – kundene ledes nå til www.netonnet.no.
Netonnet Group har en omsetning på i overkant av seks milliarder svenske kroner.