Jeff Hutchings er produktsjef hos Skullcandy. Her viser han de nye Crusher ANC. Pris: 3.300,- Foto: Stian Sønsteng

CRUSHER ANC SKAL GJENSKAPE LYDENE

Skullcandy Crusher ANC kombinerer mekaniske bassvibrasjoner med digital støyreduksjon, og skal gjenskape lydene brukeren ikke lenger kan høre.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er virkelig spente på hvordan markedet vil ta mot Crusher ANC, sier produktsjef Jeff Hutchings til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han er ansvarlig for produktutviklingen ved Skullcandys hovedkontor i Park City i Utah i USA, og sier kundene i flere år har ønsket seg hodetelefoner med Chrusher-teknologi i kombinasjon med aktiv støyreduksjon.

– Det har vært en utfordring å kombinere de mekaniske bassvibrasjonene i klokkene med digital støyreduksjon, men nå har vi lykkes med det. Vibrasjonene er trinnløst justerbare, fra null til mer enn du noen gang vil trenge. I tillegg har vi lagt til en ny funksjon vi er svært stolte av; personlig lyd (Personal sound). Hørselen vår endres over tid, og det vanlige er at vi med årene mister lyder i de øvre frekvensene. Dette gjør at vi går glipp av detaljer i musikken, som perkusjon eller lyden av buen som beveger seg over fiolinstrengen. Dette blir vi vant til over tid, så vi tenker ikke over det. Men når vi med vår teknologi er i stand til å gjenskape dette, oppleves dette som svært kraftfullt for brukeren, sier Hutchings.

Hørselstest på tre minutter

Testen skal være gjort i løpet av tre minutter, der du i appen indikerer om du hører testtonene eller ikke.

– Når dette er gjort, lager vi en nøyaktig profil over hørselen din, sier Hutchings.

Han viser sin egen profil i appen, og peker på noen av sine egne svake punkt i hørselen.

– Denne profilen lastes opp i hodetelefonen, som dynamisk og mens du lytter til musikken gjenskaper lyden slik du var vant til å høre den. Vi har opplevd folk som sier det er som de hører musikken for første gang, og at de oppdager ting i lydbildet de ikke visste var der, sier Hutchings.

Vi har opplevd folk som sier det er som de hører musikken for første gang, og at de oppdager ting i lydbildet de ikke visste var der

– Det finnes andre hodetelefoner som gjør noe av det samme?

– Det er mulig, men vi er de første som gjør det på denne måten. Justeringene foretas uavhengig for venstre og høyre øre, og programvaren er utviklet av det svenske selskapet Audiodo.

– Hvor viktig er denne modellen for dere, historisk sett?

– Svært viktig, også fordi vi nå beveger oss oppover i prissegmentene. Forgjengeren Crusher 360 kom i fjor, i et begrenset opplag, til omtrent samme pris. Den ble solgt ut i løpet av få uker, og fikk oss til å forstå at det finnes kunder der ute som ønsker produkter i øvre sjikt fra Skullcandy. Dette gjorde at vi turte satse på Cruscher ANC, sier Hutchings, når vi møter ham på IFA-messen i Berlin den første uken i september.

Fra venstre Kristoffer Vågen, Thomas Grim, Tom Bækkevold, Daniel Schönemann, Jo Petter Kjeldset, Knut Grimstad og Terje Nygård. Alle fra Tura Scandinavia AB, som distribuerer Skullcandy, bortsett fra Schönemann (Skullcandy) og Grimstad (Elon). Foto: Stian Sønsteng.

Satser enda mer på lyd

– Hvordan vil du beskrive endringene Skullcandy har vært gjennom de senere årene?

– Den største endringen er at vi virkelig er sentrert rundt musikken, der vi ønsker at våre produkter skal knytte folk emosjonelt til musikken, ved at vi forstår kundene våre og bruker dette i når vi utvikler nye produkter. I markedsføringen kombinerer vi farger, artister, musikk og produkt, med en Skullcandy-twist jeg vil si lykkes veldig bra, sier Hutchings til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han understreker at profilering og koplingen til actionsport, som Skullcandy tidligere var mest kjent for, ikke er nok.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi er fortsatt tett knyttet til actionsport-utøvere, men har i flere år har ligget fremme når det gjelder å utvikle ny teknologi. Crusher-teknologien, med vibrasjoner i hodetelefonene, er noe vi har hatt suksess med. Dette har vi raffinert over tid, og vi har sett at vi tiltrekker oss nye kundegrupper som primært er opptatt av lydkvaliteten. Vi bruker mye tid på å perfeksjonere denne. Vi har alltid vært opptatt av lyden, men legger mer ressurser i dette enn noen gang, sier Hutchings.

Powered by Labrador CMS