Det sier Peder L'orange, som i 2021 tok over
driften av Sahaga AS. HC er NRK-profilen Hans Christian Andersen, som lesere av
fagbladet Elektronikkbransjen vil kjenne som en ivrig forkjemper for overgangen
fra FM til dab. I 2013 etablerte han Sahaga AS, som blant annet solgte sine
egne dab-produkter under varemerket Pop. I 2016 kom han med POP@work, som var
blant de første hørselvernene med innebygd dab-radio, og som nå er solgt i over
100.000 enheter.
– Vi så potensialet i hørselvernene til Sahaga, og posisjonen
og kundemassen til selskapet, sier Peder L'orange.
Han og en partner eier selskapet 50/50, og L'orange er
daglig leder.
Annonse
– Kall meg gjerne det, men jeg gjør alt fra å tømme lageret,
til å rydde og fikse. Vi er i dag fire ansatte, og benytter eksterne
kapasiteter der det trengs, sier L'orange.
Vi møter ham i selskapets lokaler i Oslo sentrum.
– Vi flyttet hit fra Fredrikstad, rett og slett fordi det er
her vi bor. Lageret har vi på Mysen i Østfold, der vi har leid oss inn hos en
logistikkpartner, sier L'orange.
Vi kommer snart til Wolf og de nye hørselvernene, men først
litt om dabradioer og Radiobutikken.no.
Selger ut Pop-lageret
Annonse
– Radiobutikken.no lever fremdeles. Der selger vi
Pop og noen andre radiomerker direkte til sluttkunder, men dette er en veldig
liten del av omsetningen vår. Vi leverer fremdeles radioer til de større
kundene, som Elon, Elkjøp og Power, samt frittstående handlere. Inntil videre
selger vi ut lageret, så får vi se hva som blir veien videre når det gjelder
Pop, sier L'orange.
Han forteller at han stadig får gode tilbakemeldinger om kundeservicen,
kvaliteten på dab-mottakerne i Pop, og de raske leveringstidene til Sahaga.
– Dette var det HC som bygde opp, og det har vært grunnlaget
for alt vi har gjort siden, sier L'orange.
– Til hvilke markeder leverer dere Pop?
– I tillegg til Norge selger vi til Sveits, som er det neste
landet som skal slukke FM-nettet.
Wolf spisser profilen
Når det gjelder hørselvernene, sier L'orange de
med varemerket Wolf har ønsket å spisse profilen med et design og navn som er
mer forbundet med den typiske kunden.
Annonse
– Hvem er dette?
– Det kan være de som arbeider innen bygg, anlegg og
industri, samt for eksempel tømrere, snekkere, rørleggere, skogsarbeidere og
bønder.
– Hva gjør dere for å lykkes i konkurransen med for eksempel
markedsleder 3M Peltor?
Vi ønsker å markere oss som en leverandør med god kundeservice og gode produkter som varer lenge
– Vi forsøker å ligge i front, der vi tilbyr noe nytt. Målet
er å være den prefererte leverandøren, både når det gjelder design, merkevare
og produkt, og vi ønsker å markere oss som en leverandør med god kundeservice
og gode produkter som varer lenge, også av miljøhensyn. Alt vi har av tilbehør
er kompatibelt med de ulike versjonene av Wolf, om det er et hygienesett med
nye øreputer, eller en ny bommikrofon.
L'orange sier Wolf er blant de få som leverer hørselvern med
skjerm.
– Denne gir informasjon om de helt elementære tingene du bør
ha tilgang til, som hva du lytter til, telenummeret når du ringer og batteriprosenten.
Wolf Headset Pro har FM, dab, blåtann og aux-inngang, de er
IPX4-sertifisert, batteritiden er 20 timer, og prisen er 2.100 kroner.
Passiv demping
– Hva med aktiv og elektronisk støydemping?
– Våre hørselvern har passiv støydemping, basert på at lyden
stenges fysisk ute av klokkene. Men vi arbeider også med elektronisk
støydemping, og dessuten også en versjon som verken har dab, FM eller blåtann,
siden mange av de større aktørene ikke ønsker at arbeiderne skal bli distrahert
av musikk eller radio.
Når det gjelder bom-mikrofonen, selges denne som ekstrautstyr.
– Denne har vi utviklet selv, og med den kan du snakke i
veldig støyende omgivelser, som om du var i et lydisolert rom. Det er helt
fantastisk hvordan den fanger opp stemmen, og utelukker støyen rundt, sier
L'orange.
Produktutviklingen gjør Sahaga sammen med fabrikken de
benytter i Asia.
– I hvilke markeder er Wolf representert?
– Vi har kunder i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Sveits,
Nederland, Belgia, på Island og i Litauen. Nå arbeider vi med å få inn de
første kundene i Østerrike.
Blant kundene i Norge er byggevarehusene, Elektroimportøren,
Jernia og Motek.
Strenge EU-krav
L'orange sier det er en rekke krav som må
tilfredsstilles, når man selger hørselvern.
– Dette er verneutstyr, Personal Protective Equipment, og
reguleringen er styrt av EU, med omfattende kravspesifikasjoner. Vi
sertifiserer produktene i Tyskland, siden dette gir oss et kvalitetsstempel.
Det følger med et stort ansvar å selge verneutstyr, og derfor er vi så opptatt
av kvaliteten på produktene våre. Det skal så lite til å ødelegge hørselen,
sier L'orange.
Han håper flere privatpersoner ser verdien i å bruke
hørselvern.
– Det er like viktig for dem å beskytte hørselen sin, men
det er fryktelig lett å la være. Kanskje bruker de et par vanlige ørepropper
eller hodetelefoner, men da er sjansen stor for at de spiller alt for høyt, for
å overdøve gressklipperen eller kappsaga. På messer har jeg opplevd godt voksne
menn si at siden de i 40 år har klart seg uten hørselvern, så hjelper det ikke
å begynne nå. Dette er en interessant måte å tenke på, sier L'orange.
Kjærlighet for Norge
– Betyr det noe ute i Europa at dere er et norsk
selskap?
– Både og. Enkelte ser det som kompliserende at Norge ikke
ligger i EU, men mange anerkjenner øyet vi i Skandinavia har for design, og det
er dessuten en stor kjærlighet for Norge der ute. Holdningen er at hvis
produktet er bygd for å brukes i Norge, vil det holde også hos dem. Dette er
noe vi bygger opp under, sier L'orange.
På produktsiden, utvider selskapet nå porteføljen med Wolf Helmet
Pro.
Mange anerkjenner øyet vi i Skandinavia har for design
– Spesifikasjonene er de samme som i Wolf Headset Pro, men i
stedet for en hodebøyle har de klips til å festes til hjelmen. Vi kommer ikke
til å produsere vår egen hjelm, her snakker vi om en helt annen verden av
sertifiseringer, men vil tilby hjelmer i samarbeid med en partner, sier
L'orange.
En annen nyhet, er at Wolf nå tilbyr farger.
– I merkevarebyggingen av Wolf gikk vi for et sort og
nøytralt design. Nå kommer vi med deksel og gummiringer i fem ulike farger, som
kan brukes både på Headset Pro og Helmet Pro. Disse er aktuelle for arbeidsplasser
som stiller krav til hvilke farger som skal brukes, og for dem som ønsker å
skille seg litt ut.
Dobling fra i fjor
L'orange sier de hele tiden ønsker å forbedre den
eksisterende porteføljen.
– Dette skjer ved at vi bytter ut ulike komponenter, etter
hvert som vi finner bedre løsninger. For eksempel endret vi for en tid siden
ladeporten fra mikro-USB til USB-C, sier L'orange.
– Har dere en servicepartner?
– Noen av kundene våre håndterer dette selv, og vi har
reservedeler som vi gir til forhandlerne. Når det er sagt, har vi takket være
kvaliteten på produktene svært få reklamasjoner.
– Hvordan havnet du selv i denne bransjen?
– Jeg har bakgrunn fra IT og finans, men hadde ønske om å
gjøre noe helt annet.
– Hvordan har du lykkes så langt?
– Vi håper å doble salget fra i fjor, og har dyktige
markedsfolk som finner de riktige kundene. Vi er fortsatt i oppstartsfasen, og
har det du kan kalle et evighetsperspektiv på dette. Vi er tålmodige, og skal
bygge opp selskapet på den riktige måten, med riktige verdier og gode
kundeforhold, sier L'orange.