DAB-ER PÅ IFA

H.C. Andersen i Sahaga kompletterer Revo-serien, og lanserer det første hørselsvernet med innbygd dab.

Publisert Sist oppdatert

Fagbladet Elektronikkbransjen møtte Andersen på Revos stand på IFA, og fikk demonstrert siste tilskudd på stammen i distributørens populære Revo-serie, SuperSystem.

– Dette er tredje nivå i Revos SuperSerie, sammen med SuperSignal og SuperConnect. De har alle vunnet mange priser for lydkvalitet, og SuperSystem er HiFi-anlegget i samme familie. Det har dab, dab+, fm, internettradio, SpotifyConnect, DLNA streaming, multiroom, alle radio- og klokkefunksjoner, 80w, mange tilkoblingsmuligheter og mer, sier Andersen.

Prisen for den nye versjonen ligger rundt 7.500 kroner.

Vi tror at vi kommer til å se flere enheter med fargeskjermer og slideshow. Både P4 og NRK har blitt gode på det i Norge

Han viste også fram POP@work, det første PPE (personal protection equipment) hørselvern med Dab+.

– Mange radiolyttere jobber med hørselvern i støyende omgivelser. POP@work er sertifisert på lik linje med annet profesjonelt verneutstyr, men er det eneste, som vi vet om, som har digitalradio. Prisen vil ligge under 1.500 kroner, sier Andersen.

– Som stor radiodistributør, hvilke trender ser dere i markedet nå?

– Vi tror at vi kommer til å se flere enheter med fargeskjermer og slideshow. Både P4 og NRK har blitt gode på det i Norge, og det er en funksjon vi ser stadig flere tilbydere ha. Og så tror og håper vi at vi i andre enden av skalaen får se flere rimeligere radioer med god batteritid og større og bedre display, sier Andersen.

I likhet med andre dab-distributører Elektronikkbransjen snakket med under årets messe, ser også Sahaga-sjefen at de store kjedene i større grad velger å importere egne merkevarer.

– Jeg skjønner veldig godt at de kjører sitt eget løp, men jeg synes ikke at de som store leverandører til det norske folk kan se forbi de virkelige spesielle produktene som blir kalt de beste i markedet. Jeg synes som kunde hos begge to at det hadde vært morsomt å se flere modeller der ute, sier han. 

– Det har blitt flere om beinet i dab-markedet?

– Det virker sånn, jeg hadde større markedsandel i 2004 da jeg var helt alene, ler Andersen.

– Men det er klart når en plattform skal moderniseres på denne måten vil flere og flere hive seg på det. Det er bra, det bare viser at dab er aktuelt og det vil gi kunden et større mangfold. Det er som digitaliseringen selv, det dreier seg om det beste for sluttbrukeren, sier han.

Powered by Labrador CMS