Tidligere i år lanserte toppsjef i Tivoli, Tom DeVesto selskapets nye struktur i Norge under en pressekonferanse i Oslo. Der ble det klart at Tivoli vil bygge opp sin egen organisasjon her på berget, og avsluttet sitt mangeårige forhold til distributøren Neby.
Samler merkevaren
Det var mye rykter som var ute og gikk da vi skilte lag med Neby, det ble murret om at nå skulle Tivoli bare selge direkte på nett, men det stemmer overhode ikke
Tom DeVesto forklarer beslutningen med en endring i Tivolis tankegang globalt.
– Mange av våre distributører brukte Tivoli som en måte å ri sine nye merkevarer inn i markedet. Så vi gjorde en verdensomspennende beslutning, ga distributørene valget om å enten gå tilbake og fokusere på Tivoli slik de tidligere gjorde, ellers ville vi ta over merkevaren selv eller gå til andre distributører. I mange tilfeller valgte distributørene å bli med oss, mens i andre tilfeller ikke og det gjaldt blant annet Norge, sier DeVesto til fagbladet Elektronikkbransjen.
En av årsakene til endringen var strategien fra konkurrenten Geneva.
– De kom med et veldig aggressivt trekk, og var over natten inne hos mange av våre distributører. Det er selvsagt ikke tilfeldig, sier DeVesto.
Han forteller Tivoli mente at de i Norge ikke ville finne noen bedre distributør enn Neby, og bestemte seg følgelig for å bygge opp selskapets egen organisasjon.
Ny norsk ledelse
Tidligere i år ble Ann-Solveig Hofseth hentet inn fra Philips Lighting for å lede den nye organisasjonen, men er nå ute igjen.
– Vi startet oppbyggingen av det norske kontoret i januar, og hadde veldig kort tid på oss til å finne riktige folk. Ann-Solveig gjorde en veldig god jobb for oss i denne fasen, og det var viktig å ha noen som kunne svare på alle spørsmålene som kom. Men hun var vant til å jobbe for et større selskap, og Tivoli er en liten organisasjon, så vi valgte å skille lag nylig, sier Tivoli-sjefen.
Nå er det danske Michael Cordt som har ansvaret for hele det nordiske markedet, mens produktansvarlig Odd-Inge Haagensen og salgsansvarlig Thomas Børde sitter i den norske organisasjonen.
– Vi har akkurat ansatt Odd-Inge i Norge. Han jobbet 14 år for Neby, men var ute av selskapet da vi fant og ansatte ham, så det er ikke slik at vi har «stjålet» ham fra Neby. Det er ikke slik vi opererer i Tivoli, sier DeVesto.
I Sverige og Finland jobber Tivoli fortsatt via distributører, mens i Norge og Danmark bygges det opp egne kontorer.
Fortsatt forhandlersatsning
– Det var mye rykter som var ute og gikk da vi skilte lag med Neby, det ble murret om at nå skulle Tivoli bare selge direkte på nett, men det stemmer overhode ikke. Vi fortsetter å jobbe tett med våre forhandlere, og med et dedikert team som sitter i Norge mener vi at den servicen som vi kan tilby dem bare har blitt enda bedre. Vi har også fått et eget lager utenfor Kongsvinger, så det går minst like raskt å få varene som før, sier DeVesto.
Nyheten om at Tivoli avsluttet samarbeidet med Neby sammenfalt med nyheten om at selskapet også i Norge startet egen nettbutikk. Men DeVesto sier de fortsatt vil ha fokus på forhandlerleddet.
Det er klart det var en del forhandlere som var engstelige da vi bestemte oss for å også åpne vår egen nettbutikk, men vi skal fortsette å trekke fram våre samarbeidspartnere. Når du legger på fraktkostnader og så videre så er vi faktisk litt dyrere på nett enn i butikk, og vi har lenker og kart til alle våre forhandlere på våre nettsider. Årsaken til at vi valgte å åpne egen nettbutikk var for å gi forbrukerne mulighet til å velge blant alle våre modeller og farger, ikke bare det butikkene velger å ta inn og har plass til, sier DeVesto.
Strømming og design
Under årets IFA-messe er det to nyheter som presenteres fra radioprodusenten.
Tivoli Audios nye Albergo+ har både Dab+, Blåtann for strømming av musikk og fungerer også som vekkerklokke.
– Albergo betyr hotell på italiensk, og ble designet etter at Tom DeVesto var lei av hvor vanskelig hotellenes egne vekkerklokker var å stille inn, sier Michael Cordt.
Den har de samme tre tommers fulltonehøyttalerne som den Tivoli Audio ModelOne, Aux-inngang og stereohodetelefon-utgang og fjernkontroll.
Kanskje aller mest spennende er tankegangen bak designen. Her hjemme ser det foreløpig ut til at radioen skal komme i hvitt og grått, mens Tivoli på IFA viste fram en rekke spennende farger. I tillegg kommer selskapet også med kasser som tilbehør, slik at du kan bytte ut designet i takt med interiøret.
– Tivoli radioer varer gjerne i 15-20 år, og da vil man kanskje endre fargene slik at de matcher innredningen du har gjort i resten av huset. Vi kommer først med kasser i den klassiske Tivoli valnøtt-designet, men etter hvert vil vi kanskje se design i marmor som matcher kjøkkenbenken, eller andre eksklusive materialer. Jeg tror vi kan komme til å se at selve kassen kan koste dobbelt så mye som radioen, sier Cordt, og opplyser om at Albergo+ vil koste rundt 2.500 kroner i norske butikker.
Vil nå ungdommen
Den andre nyheten Cordt og Haagensen viste fram er MusicSystem2+, og de ønsker dette skal være det første musikkanlegget unge kjøper.
– Vi kommer med MusicSystem2+ i to ulike versjoner, en med og en uten CD-spiller, sier Cordt.
Det er systemet uten CD-spiller som skal vinne over ungdommen, med mulighet for strømming via Blåtann. Ved å fjerne CD-spilleren har nemlig Tivoli kuttet kraftig i prisen, fra 9.000 til 4.500 kroner.
– Med sitt retrodesign, supre lydkvalitet og kompakte form tror vi det vil passe førstegangskjøperne perfekt. Og så er jo finishen i klassisk Tivoli-kvalitet, sier Cordt.
I forhold til forrige generasjon MusicSystem har de nye enhetene også fått støtte for Dab+, og kommer i fargene beige/valnøtt, sort/sølv og kirsebær/metall.