FM GIR DEN BESTE LYDEN

– En god FM-mottaker som Tivoli har kan når som helst utklasse en dab-radio, sier nordisk salgssjef Michael Cordt.

Publisert Sist oppdatert

Dette forhindrer ikke at Tivoli lanserer modeller med dab+.

– Hvilke tanker har dere rundt FM-slukkingen i Norge og potensialet som ligger i dab+?

– Det er mye snakk om det selges nok dab-mottakere til at man kan slukke FM-nettet. Jeg elsker god lyd, og dab-signalet er ingen lydmessig fordel, men noe kringkasterne ønsker seg. Det er fint at man som lytter får flere kanaler å velge i, det gjør også radio mer interessant. Slik sett er dab fantastisk og smart. For lydkvaliteten synes jeg ikke det er et pluss. Tivoli Audio gir lytterne valgmuligheten da alle våre produkter med dab+ også har FM, sier Michael Cordt til fagbladet Elektronikkbransjen når vi møter ham på IFA-messen i Berlin.

Personlig liker jeg å enkelt kunne slå på radioen for å bli underholdt, uten å være nødt til å treffe et valg

– Så lydmessig er FM en bedre plattform enn dab?

– Det er udiskutabelt.

– Har dere internettradio i noen av deres produkter?

– Faktisk var Tivoli blant de første med dette. For åtte år siden hadde vi Networks-modellen, men denne var ingen stor suksess. Kanskje var vi for tidlig ute. Vi følger utviklingen nøye, og har teknologien klar, men vi har valgt å vente. Med blåtann-modellene kan man lytte til nettradio via sin håndholdte enhet, sier Cordt.

For yngre kunder

På IFA lanserer Tivoli Music System Three+. Denne har blåtann, FM og dab+, og kommer i butikkene i oktober til 3.000 kroner. Lithium Ion-batteriet skal gi minst 17 timers spilletid, ladetiden er tre timer. Det har to 7,6 cm fulltone-elementer, dobbel bassport, dobbel vekkefunksjon, uttrekkbar antenne, aux-uttak, stereo linjeinngang og integrert bærehåndtak. Den kommer med sin egen applikasjon, slik at den via blåtann kan styres via smarttelefoner og nettbrett med Ios og Android.

– Vi er kjente for våre bærbare radioer, spesielt av Pal og Pal+, og kommer med Music System Three+ med en stereomodell med ekstremt lang batteritid. Man kan ta den med på stranda, og vi ønsker med dette også å rette oss mot et yngre publikum som kanskje vil ha mer lyd enn vi kan tilby med en Pal+, sier Cordt.

Pal+ kommer også i blåtann-versjon, til 2.200 kroner.

– Det er viktig å kunne tilby strømming, selv om mange Tivoli-kunder kanskje ikke bruker dette, sier Cordt.

– Er Tivoli flinke nok til å videreutvikle porteføljen sin, når man ser på hva som dukker opp ellers i markedet?

Multirom kan komme

– Jeg synes vi gjør det godt. For et halvt år siden lanserte vi Albergo+, hvor man kan velge blant 80 ulike kombinasjoner med en rekke farger, tekstiler og skinnkvaliteter, så jeg vil si vi gjør mye for å differensiere oss fra andre varemerker. Balansen ligger i hvor god lyd kundene trenger og hvilken teknologi forbrukerne ønsker. Her satser vi på blåtann og ikke wifi.

– Vil det komme?

– Vår tanke er at man ikke kan være i to rom samtidig, men jeg ser ikke bort fra at vi kommer med multiromløsninger med et par soner.

– Enn så lenge skal det alltid være en radiomottaker i et Tivoli-produkt?

– Det er vår styrke. Man trenger ikke smarttelefon eller nettbrett, det er nok å trykke på én knapp så spiller den musikk med det samme. Personlig liker jeg å enkelt kunne slå på radioen for å bli underholdt, uten å være nødt til å treffe et valg. Mange produkter på markedet er døde enheter og rene trådløse høyttalere.

– Hvordan er situasjonen for Tivoli i Norge?

Norge størst i verden

– Den er god. Vi har fått et stort og godt forhandlernett. Det var nytt for oss å handle med butikkene, og også med sluttkundene via vårt nettsted. Vi har fått en god plattform, og er nesten på samme nivå som før vi selv tok over Norge. Norge har alltid vært spesielt for Tivoli, og er det markedet i verden der vi har det største salget per innbygger. Det kan man takke den tidligere distributøren for, og de fantastiske produktene Tivoli lager, sier Cordt.

– Hva gjør dere for å oppnå noe av den samme posisjonen i resten av Norden?

– Vi investerer i markedet. Hvis man ser på audiobransjen, er det mange som ikke engang har selgere siden det er en dyr kostnad. Vi har økt staben, og investerer med kraftig markedsføring. Vi selekterer forhandlernettet, og er ikke interessert i å handle med alle. Hvis man går noen år tilbake hadde nesten alle Tivoli, det er det ikke plass til i dag.

Powered by Labrador CMS