FARVEL FM

INNSPILL: Den 11.januar kl. 11.11 starter FM-slukkingen i Nordland, og da må vi alle være godt forberedt på den største endringen for norsk radio noen sinne.

Publisert Sist oppdatert

I 2017 tar NRK farvel med FM. De første prøvesendingene med FM startet i 1954, men det var først på 60-70-tallet at nettet ble bygget ut.

Prøvesendinger med stereo kom i 1969. Den 11.januar neste år er det slutt med riksdekkende FM-sendinger i Nordland. Så slukkes region for region, og radiobransjen fullfører det digitale spranget. 6 av 10 lytter i dag digitalt, og radiobransjen klarer å løfte lytterne over på digitale plattformer.

For de kommersielle stasjonene lever forretningsmodellen med radioreklame videre, og ingen blir tvunget inn i avtaler med internasjonale giganter som Facebook eller Google for å kunne nå ut med innholdet. Radio er fortsatt radio, med direktekontakt med lytterne.

Alle tuneller på over 500 meter får oppgraderte digitale kringkastingsanlegg med alle kanaler, og mulighet for å nå ut med nødmeldinger

Moderne infrastruktur

Gjennom radiodigitaliseringen har vi har fått en ny og moderne digital infrastruktur over hele landet. NRKs dab-nett har doble sendere som mates direkte, og det er lagt inn reservekraft på store deler av nettet. Alle tuneller på over 500 meter får oppgraderte digitale kringkastingsanlegg med alle kanaler, og mulighet for å nå ut med nødmeldinger til alle biler som er inne i tunellen. Tyfonvarslingen blir oppgradert, og kystfiskeflåten kan motta alle NRKs kanaler minst 50 kilometer fra land og lytte til egne kanaler med værmelding hele døgnet.

Lytterne trenger veiledning

Nå gjenstår jobben med å veilede og gi lytterne god informasjon om det mangfoldige digitale radiotilbudet og hvordan digitalradio brukes. Selv om dab-radio stort sett er radio som vi kjenner det, er det noen nye funksjoner som det er viktig at lytterne blir vant med. Det kan være lurt å la radioen søke opp nye kanaler ved jevne mellomrom. Dette gjelder også om radioen for eksempel tas med hjemmefra og til hytta. NRKs nett er delt opp i regioner, og alle våre kanaler vil være stumme om radioen brukes i en annen region uten et nytt kanalsøk. På mange radioer er dette en egen knapp, i andre radioer finnes dette i menyen. Å trekke ut antennen og ha den loddrett kan også være fornuftig for å få godt mottak.

Dab i bil

Når det gjelder dab i bil vil det for de fleste være en fordel å ha en radio med funksjonen ”service following”. Det gjør at radioen søker opp den NRK-kanalen du lytter til når du kjører inn i en ny region, for eksempel om du kjører fra Oslo til Drammen. Monteres det en adapter i bilen, vil du få best mottak om antennen er montert riktig og at den blir jordet. Mottaket blir også ofte bedre om du kopler det direkte til anlegget i bilen via en kabel, fremfor å bruke en eventuell funksjon med å overføre det via FM lokalt i bilen. Vi opplever at lytterne har mange ulike erfaringer med ettermontering eller bruk av adapter i bil, og ser at vi har en stor oppgave foran oss med å informere og veilede publikum fremover.

Likt NRK-tilbud i by og bygd

NRKs dab-nett bygges fortsatt ut. Vi har siden 2012 vært på 56 lengre måleturer og kjørt mer enn 40.000 kilometer for å sjekke og justere nettet. Vi setter opp over 130 nye sendere, og får nå en dekning på 99,7 prosent, som er godt over kravet myndighetene har satt. Med en utendørs dab-antenne mener vi ytterligere 0,2 prosent vil kunne motta kanalene våre. Digitaliseringen gjør at NRK omsider kan tilby distrikt og by de samme kanalene. Kanaler som NRK Alltid Nyheter og NRK Klassisk har i mange år bare vært forbeholdt lyttere i de store byene. Gjennom digitaliseringen løser vi allmennkringkastingsoppdraget på en enda bedre måte, ved at vi kan målrette innhold mot enkelte grupper og være relevante, samtidig som vi når bredt ut gjennom kanaler som NRK P1 og NRK P1+.

Potensiale for bransjen

For at vi skal få til en vellykket overgang neste år er vi avhengig av et godt samarbeid med elektronikkbransjen. Selv om 6 av 10 allerede lytter digitalt, mener vi det er potensiale for bransjen til å kunne selge 3 millioner radioer til husholdninger og 1,3 millioner billøsninger. Det er 4-5 ganger så mange apparater som i et normalår. Det er også viktig med god informasjon til kunder i butikken så de velger riktig apparat eller løsning for bilen. Er det spørsmål om overgangen så bare ta kontakt med NRKs Publikumsservice eller meg direkte.

Powered by Labrador CMS