DAB-DEKNINGEN PÅ PLASS

Dab-dekningen er god nok, men lytterandelen må økes fra 40 til 50 prosent i løpet av året hvis FM-nettet skal slukkes i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Det går det frem av Medietilsynets rapport ”Slukkevilkår for digitalradioovergang”, som ble lagt frem den 4. mars.

– Radiobransjen ligger godt an når det gjelder utbygging og dekningskravene. NRKs radiotilbud på dab når i dag 98,8 prosent av befolkningen, mens de kommersielle kanalene allerede har en befolkningsdekning som er større enn kravet på 90 prosent, nemlig 90,8 prosent, sier seniorrådgiver Line Langnes i Medietilsynet, i en pressemelding.

Hun sier de største utfordringene for bransjen de neste 9-10 månedene vil være å løfte den digitale lytterandelen, og å få den norske bilparken klar til å møte teknologiskiftet. Stortinget har fastsatt fem slukkevilkår som alle må være innfridd innen 1. januar 2015 dersom FM-nettet skal slukkes i 2017.

En fortsatt økning i bruken av digitalradio tilsvarende den vi har hatt det seneste året, gjør at vi vil nå kravet om 50 prosent i løpet av 2014

Tror lyttekravet oppfylles

Daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge, som eies av P4 og NRK og har et tett samarbeid med SBS Radio, er optimistisk når det gjelder dab-lyttingen.

– En fortsatt økning i bruken av digitalradio tilsvarende den vi har hatt det seneste året, gjør at vi vil nå kravet om 50 prosent i løpet av 2014. På toppen av dette kommer de nye kanalene som er kommet de senere månedene, og at det er først nå dekningen er blitt virkelig god over hele landet, sier Torvmark til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når det gjelder salget av dab-radioer, rapporterer kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen om plusstall.

– Det har vært en fenomenal vekst i salget av dab-radioer fra 2012 til 2013, opp nesten 140 prosent. Spesielt gledelig er det at stadig flere bilradioer får dab, her var økningen på 200 prosent, og at nesten 80 prosent av alle bordradioer som selges har dab, sier Ottemo.

Adaptere for bil

Kulturdepartementets nye krav om tilgang til ettermontering av adapter for dab+ til bil er at dette må være tilgjengelig i halvparten av alle landets kommuner og alle fylker innen 1. januar 2015.

– Vi vil se nærmere på tilgangen til slike tjenester, men foreløpige undersøkelser tyder på at markedet for ettermonteringstjenester fortsatt er noe umodent og bør være et viktig fokusområde for bransjen det neste året, sier Langnes.

Hun sier i pressemeldingen at Medietilsynet har fått signaler om at markedet er i bevegelse, og forventer en betydelig økning i aktiviteten på denne fronten i 2014.

Medietilsynets undersøkelser viser at det finnes et bredt spekter av adaptere og radioer for dab+ på markedet som kan ettermonteres i bil, men at de fleste nybiler i 2013 ikke hadde radio med dab+ som standard- eller ekstrasutstyr. Flere leverandører varslet imidlertid at dette var under planlegging for 2014-modellene, heter det fra Medietilsynet.

Dab i 6 av 10 nybiler

Torvmark i Digitalradio Norge stiller seg mer positiv til dab-penetrasjonen i nye biler.

– Hvis vi ser på det som faktisk ble solgt i fjor, var det dab i 63 prosent av alle nye biler. En ting er hva alle merker og modeller tilbyr, noe annet er det faktum at 18 av de 20 mest solgte bilmodellene har dab. Med andre ord løser nybilsalget seg, selv om det tar tid. Når det gjelder ettermontering, er dette den store utfordringen. Her må tilgjengeligheten av adaptere på plass, slik at folk kan få ettermontert et dab-adapter når de har bilen inne på service eller skifter frontrute. Vi så noe av det samme når det gjelder salg av radioer til hjemmebruk, men her har bransjen til de grader våket. Det tror vi også aktørene i bilbransjen er i ferd med å gjøre, sier Torvmark.

Medietilsynet har i oppdrag å utarbeide en årlig statusrapport til Kulturdepartementet vedrørende innfrielsen av slukkevilkårene i forbindelse med digitalisering av radiomediet. Dette er deres fjerde rapport, og kan lastes ned på kurl.no/6RGo.
Rapporten består for en stor del av opplysninger innhentet fra berørte aktører og relevante parter som Norkring, NRK, Digitalradio Norge, Bilimportørenes Landsforening og Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Powered by Labrador CMS