Det sier salgssjef Finn Kristoffer Larsen i
Kärcher, når vi i september møter ham på IFA-messen i Berlin.
– Dette er den samme teknologien som vi bruker på våre
manuelle gulvvaskere, men her gjør roboten jobben for deg, sier Larsen til
fagbladet Elektronikkbransjen.
Robotvaskeren har en kapasitet på 40 til 80 kvadratmeter før
man må etterfylle rent vann og såpe, avhengig av hvilket program man velger i
appen. Batteriet på 5.200 mAh har en driftstid på to timer i modusen Sensitive,
og lades fra 9 til 100 prosent på tre timer.
Annonse
– Rentvannstanken er 430 milliliter, mens spillvannstanken
er 115 milliliter. Siden RCF 3 vasker gulvet med såpe og vann og en roterende børste,
blir gulvet rent. Dette er nok ikke tilfellet med de mange mopperobotene på
markedet, sier Larsen.
Tanken med spillvann tømmes manuelt samtidig med at man
etterfyller vann.
– Vaskerullen vaskes på 40 eller 60 grader i vaskemaskinen,
avhengig av hvor skitten den er. Denne er av samme type som vi bruker på våre
manuelle gulvvaskere, og det følger med en ekstra vaskerull i esken, sier
Larsen.
Han sier RCF 3 tar med seg finpartiklet støv, men anbefaler
at man først støvsuger gulvet, dersom det er nødvendig.
– Til dette kan man selvsagt bruke en av våre tradisjonelle
robotstøvsugere, sier Larsen.
Annonse
Kärcher RCF 3 er ventet i butikkene i desember, til rundt 8.000
kroner. Den navigerer med LiDAR laserteknologi, og kan passere hindringer opp
til 15 millimeter. Den kjenner igjen tepper, slik at de ikke vaskes og blir
våte.
Satser på elektro
Den norske salgssjefen sier det tyske selskapet er
i en positiv endringsfase.
Tidligere har byggkjedene vært de viktigste salgskanalene for oss, nå satser vi mer på elektrofaghandelen
– Vi har tradisjonelt solgt mye rengjøringsprodukter for
utendørs bruk, og har hatt fokus på utendørssegmentet. Nå satses det også på
innendørsprodukter, ikke minst innen rengjøring. Tidligere har byggkjedene vært
de viktigste salgskanalene for oss, nå satser vi mer på elektrofaghandelen,
sier Larsen.
– Hvor viktige er elektrokanalene for dere i dag?
– De utgjør en ganske liten del av omsetningen vår. Vi har
vært størst på høytrykksvaskere og grovstøvsugere, som hovedsakelig er solgt
gjennom byggevarekjedene. Derfor er min kollega Mikael Amundsen, som kommer fra
Samsung, og jeg ansatt for blant annet å få en bedre dekning i
elektronikkjedene, sier Larsen.
Annonse
De to har salgsansvaret for alle kanaler, også byggevarehusene.
– Hva er den viktigste kategorien for dere?
– Høytrykk står for omtrent halvparten av omsetningen vår på
konsumentsiden. Dette er sesongorienterte produkter, med en veldig kort sesong.
Grovstøvsugere, som selges gjennom hele året, er den nest største kategorien
vår, sier Larsen.
Avhengig av damp
Han sier det er to produktgrupper som utmerker seg
med kraftig vekst, begge i innendørssegmentet.
– Spesielt tekstilrensere, som nærmest er blitt et
allemannseie, og dampvaskere. Med disse kan du vaske gulv og alle flater
skinnende rene, og de fjerner 99,99 prosent av alle bakterier og virus. Disse
produktene fikk et veldig oppsving gjennom hele Covid 19-perioden, og denne
utviklingen har blitt opprettholdt og forsterket etter pandemien, sier Larsen.
Han sier dampvaskerne har mange bruksområder.
– Du kan dampe klærne dine, eller sette på en messingbørste
for å vaske grillen. Med damp kommer du til på steder du ikke når med vanlig
rengjøring, rundt blandebatterier, i fuger og i ventilatorhetten, slik at du
får bort alt smuss og bakterier, sier Larsen.
Her har Kärcher modeller fra 3.000 kroner, med ulike
tilbehørspakker.
– Vi har et stort tilbehørssortiment, også for vindusvask.
Dette er fantastiske produkt, som du blir avhengig av når du først har det,
sier Larsen.
Tjære i teppene
Tekstilrenser er også et produkt med flere
bruksområder.
En skulle nesten tro at det er tjære som kommer opp fra tepper som ser tilsynelatende rene ut
– Som navnet tilsier kan du rense tepper, tekstiler, møbler
og bilseter, og når du bruker en slik maskin ser du hvor mye skitt som faktisk setter
seg i teppene. En skulle nesten tro at det er tjære som kommer opp fra tepper
som ser tilsynelatende rene ut. De kan også brukes som en vanlig støvsuger, og
dette kan være spesielt nyttig for dem som har liten plass, at man klarer seg
med ett produkt. I bilbransjen har dette lenge vært et populært produkt, men nå
begynner det å bli mer vanlig også i husholdningene. Tidligere leide man disse
maskinene; nå er de blitt såpass rimelig at folk heller kjøper sin egen, sier
Larsen.
Han sier Kärcher er best på rengjøring.
– Vi har alle produktene en vanlig forbruker trenger, og mye
av teknologien er hentet fra våre profesjonelle produkter. Vi har også lansert
luftrensere, noe som ikke minst er et relevant produkt i Norge, der folk fyrer
mye med ved, koser seg med stearinlys og er glade i å lage mat.
– Hvordan står Kärcher som varemerke?
– Veldig sterkt, med en lojal kundebase. Innen enkelte
produktgrupper, som støvsugere, er kanskje ikke Kärcher det første man tenker
på, men folk kjenner oss fra utendørsproduktene. Nå er vi i gang med å bygge
opp den samme posisjonen innendørs, med et stort produktsortiment, sier Larsen.
Signaturlinje
På IFA-messen viser Kärcher sin signaturlinje, som
bærer navnet til selskapets grunnlegger Alfred Kärcher.
– Fra januar blir hvitt det nye gule. Da vil alle Kärchers nye
innendørsprodukter for konsumentbruk komme i hvitt, noe som nok passer bedre
inn hos kundene. En del av dette, er de nye signaturproduktene i
premiumsegmentet. Disse får også egne forpakninger, som viser kvaliteten og
skiller dem ut i butikkhyllene, og kundene som registrerer produktet i Kärcher
Home & Garden-appen får et års ekstra garanti. Vi har også et eget opplegg
for detaljistene som ønsker å føre signatur-produktene, sier Larsen.