STYR LYDEN MED TV-KONTROLLEN

Lars Venning i Scansonic viser på IFA aktive høyttalere med learning-funksjon, som kan styres med TVens fjernkontroll.

Publisert Sist oppdatert

– Forbrukerne har mange nok fjernkontroller liggende på stuebordet, nå slipper de en ekstra til høyttalerne våre. Vi er nok blant de første om tilbyr dette. Alle vet jo at lyden i TVene ikke er så god, nå lanserer vi to ulike modeller. De koples til TVen via optisk eller coax, og prisen er 3.000 og 4.000 kroner per par. Den ene høyttaleren er aktiv og formidler signalet til den passive via en kabel. Man går inn i TVens menysystem, og slår av den innebygde høyttaleren. Man kan også kople til en dypbasshøyttaler (subwoofer), sier administrerende direktør Lars Venning i Dantax A/S til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Vi lanserer også en receiver på 2 x 55 watt med digital- og internettradio, R110, med applikasjoner til Ios og Android, som også kan styres med fjernkontroll. Prisen er 4.000 kroner. En annen nyhet er en digitalforsterker på 2 x 100 watt med optisk tilkopling til 2.500 kroner, i hvitt og sort; A200 sier Venning.

Raidho, Scansonic og Dantax

Vi forsøker med Scansonic å dekke et bredt sortiment, og begynner også å gå høyere opp når det gjelder både pris og kvalitet.

Dantax A/S eier også high end-merket Raidho, og bruker kunnskap og teknologier fra dem i varemerkene Scansonic og Dantax.

– Du finner ting fra Radiho i våre andre produkter, men til en langt lavere pris, sier Venning.

– Er Scansonic i ferd med å endre seg når det gjelder både pris og kvalitet?

– Vi forsøker med Scansonic å dekke et bredt sortiment, og begynner også å gå høyere opp når det gjelder både pris og kvalitet. Vi fortsetter med et bredt sortiment når det gjelder internett- og digitalradioer. I Norge ser vi en stor interesse for dab, og vi ønsker derfor å tilby en rekke produkter til gode priser.

– Hvordan går butikken for Dantax A/S?

I 25 land

– Vi er svært tilfreds, men vil selvsagt selge mer. Vi har de senere årene hatt positiv utviklinger, og kommer inn i stadig flere land. I dag er Scansonic representert i 25 land, og det vi er her på IFA for å øke distribusjonen. På lydsiden øker vi i Norge, takket være digitalradioene våre.

– Hvordan er det å komme inn på markedet i Norge med høyttalere merket Scansonic?

– Vi blir svært godt tatt mot, som et friskt pust, men det krever målrettet innsats, sier Venning.

Scansonic blir stadig viktigere som varemerke for selskapet, mens Dantax tones ned - og brukes på TV-siden.

– Én kjede i Danmark har tatt inn Scansonic-TVer, og vi ønsker også å introdusere dette i Norge. Da snakker vi små størrelser, opp til 32 tommer.

Powered by Labrador CMS